Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Camera tegen tripod gelopen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Camera tegen tripod gelopen

Hallo. Gisteren nacht is bij het fotograferen van M33
    De camera tegen een poot klem gelopen(van oost->west). Hierdoor zijn er 30x5min opname mislukt. Is er een manier/truc omdit makkelijk te voorkomen
    kan wel limieten in stellen maar dan kan die niet vergenoeg volgen (net begonnen met langeren opnames) en wil er toch niet de hele tijd bij zitten
    gr
    albert
    Tilburg, reeshof Meade 114/1000 en lxd75 151/750 en lx90 set 8" goto enz enz ...welke zou er weg kunnen...

Je ontkomt er niet aan op enig moment de telescoop aan de oostzijde van de montering te positioneren (kijkend naar het westen): de zogenaamde meridiaan-flip. Bij sommige GoTo-besturingen kun je de telescoop aan het begin van de sessie al aan de oostzijde positioneren, maar dan moet het object al ver genoeg naar het westen staan (richting de meridiaan) om op dat moment niet in botsing te komen met het statief.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Dacht al aan zoiets. Meridiaan flip.
      m33 stond al hoog aan het oosten (tuin op zijde) en draaide naar west. Was ook de “west poot” waar hij tegen aan liep. Dus rustig uitzoeken. Gaat zeker lukken want eenvoudig tja
      Tilburg, reeshof Meade 114/1000 en lxd75 151/750 en lx90 set 8" goto enz enz ...welke zou er weg kunnen...

Commentaar

Als je van ATMmen houdt en de mogelijkheid hebt, kun je een knikzuil maken. De telescoop beweegt dan onder de montering door.

Commentaar

Dat is een deel van de voorbereiding. Wanneer gaat het object door de meridiaan. Dat kun je van te voren met bijv stellarium uitzoeken. Ik heb in stellarium de meridiaan dus continu zichtbaar staan. Is een object te dicht bij de meridiaan aan het begin van de sessie wacht ik even of zoek een ander object.

Je hoeft als het object door de meridiaan is gegaan niet meteen de flip te doen, maar wel in de gaten houden of je niet in de knel komt met het statief. Maar meestal kun je wel een tijdje door.

iets om rekening mee te houden dus. Wel goed dat je een object pakt die hoog gaat, nadeel is dus dat dat object waarschijnlijk nog door de meridiaan moet.
          Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik heb er een simpele tijdschakelaar tussen zitten. Na vier uur draaien gaat de stroom van de montering er af. Misschien niet zo heel subtiel, maar het werkt.
            Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Commentaar

Ik laat hem stoppen op 15 graden door de meridiaan. Dan manueel een flip doen, automatisch vertrouw ik het nog niet goed genoeg
              Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Commentaar

Voordat ik mijn montering 2,5 uur onbewaakt zou laten draaien, zou ik eerst kijken of er voldoende draai- en manoeuvreerruimte is (draai van 2,5 x 15 = 37,5 graden) en ook de tijd tussen de opnamen erbij optellen.
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Ga me ook erbs verdiepen in sgp. Dir schijnt alles automatisch te kunnen...de flip, phd2 opnieuw starten enz. Maar voor alles idd goed checken. Maar hij doet het gelukkig nog

Commentaar

Werken...
                  X