Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tips voor komeetfotografie

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tips voor komeetfotografie

Komende nacht eindelijk weer een fotograferen. Ik moet nog een 2 uurtjes aan data van the cygnuswall binnenharken, en wil daarna eens een komeet fotograferen. Normaal werk ik met subs van 180se onden op iso800, maar voor kometen is dat wellicht te lang denk ik? Vorig jaar komeet johnson gedaan, maar dat was met subs van 60 seconden. En hoelang zou ik ongeveer moeten belichten om er eventueel een filmpje van te maken? Ik probeer 1 of 2 uurtjes een komeet te doen, vanaf een half 11, 11 uur zoiets. Volgens mij is 64p/swift mooi hoog maar en mag11 helaas. 38P Oterma komt wel later op en is dan nog laag, maar wel een mag9. Mijn guidescope gaat helaas maar tor mag7, dus guiden op de komeet gaat zowiezow toch niet lukken. Ikneem aan dat ditheren gewoon kan toch? Wie heeft nog tips en tricks voor dit gevalletje
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Op b.v. CalSky ( https://www.calsky.com/cs.cgi/Comets/1? ) kun makkelijk vinden hoe snel een komeet (relatief) beweegt, e.g. 38P Oterma 83,8"/h (komende nacht). Het is redelijk te veronderstellen dat in onze contreien bij wat langer belichten de sterbeeldjes diameters van minstens 2" bereiken (en zelfs dat niet altijd). In het geval van 38P Oterma kun je dus ook met grotere instrumenten/brandpunten zonder probleem 2/83,8x60 min = ca. anderhalve minuut belichten zonder bewegingsonscherpte aan de komeet te zien (en op de sterren volgen). Ook kun je op CalSky sterkaartjes met komeet generen zodat je bij het framen goed kunt inschatten in welke richting en hoeveel de komeet door je beeldveld tijdens je sessie zal verlopen (en de oriėntering van de staart(en)).

Commentaar

Extrafocaal hartstikke bedankt! Heb gisteravond komeet 64p/swift gefotografeerd. 91 subs van 60 seconden op iso 800, en hij was goed te vinden. Uiterard eerst alle gegevens in stellarium gezet en deze gisteravond uitgelijnd. Naar de plek geslewd, en hij was direct gevonden! Altijd mooi als het meezit haha. Alles met darks bias en flats in de pc gezet, maar helaas is de komeet te z2ak voor dss om te detecteren tussen de sterren. Dus moest ik op 91 subs de komeet handmatig zo nauwkeurig mogelijk zelf aanklikken. Wat uiteraard een superslecht resultaat opleverde. Gewoon stacken op de sterren geen probleem, maar dan krjjg je natuurlijk een wazig streepje. Volgende vraag, hoe maak je eigenlijk zo'n animatie van een komeet, en moet je daarvoor elke subs afzonderlijk bewerken of is er een soort bulk modus voor alle subs tegelijk te bewerken? Die filmpjes van Extrafocaal zijn natuurlijk supermooi. Ik heb trouwens alleen gratis programma's tot mijn beschikking, zoals dss en gimp.

Commentaar

Ik maak vaak gebruik van FIJI (gratis voor Mac, PC en Linux; https://fiji.sc ). Dit programma biedt o.a. veel plugins voor het registreren van stacks voor 3D reconstructies (in biomedische beeldvorming). Zo zou je b.v. de 'Align slice in stack...' functie in de 'Template Matching' plugin kunnen proberen - https://sites.google.com/site/qingzo...hing-ij-plugin .
        Wanneer je uitlijning op de sterren wel lukte zou ik dat als uitgangspunt nemen - de beweging van de komeet is dan in ieder geval eenduidiger.
        Bovendien, wanneer dan de frames met gelijke tussenposen zijn opgenomen zou je de maximale verplaatsing tussen het eerste en het laatste frame kunnen bepalen om dan de shift in x,y van frame tot frame in de gehele stack m.b.v. een macro te corrigeren (ik werk al wat langer met FIJI en dit is voor mij niet zo moeilijk, zonder ervaring wat lastiger - binnen FIJI is heel veel mogelijk wat beeldverwerking betreft maar is niet gemaakt om gebruikersvriendelijk te zijn).

Tenslotte, zou je eens een enkele frame kunnen plaatsen om te zien hoe zwak de komeet t.o.v. de sterren eigenlijk is?

MvG,
        Peter

Commentaar

Extrafocaal Ik heb een jpeg van een enkele sub gemaakt op Flickr, samen met een jpeg van een dss stack op de komeet, een stack van de sterren, en een stack uitgelijnd op sterren EN komeet. Uitgelijnd op de sterren ziet het er goed uit, net als andere stacks van dso's die ik eerder heb gemaakt met dezelfde instellingen. de stack uitgelijnd op de komeet heeft al rare artefacten, terwijl de flats, bias en darks exact hetzelfde zijn voor alle stacks. En de stack uitgelijnd op zowel sterren als komeet is al helemaal niks. Ik vermoed dat het te maken heeft met de te zwakke komeet, want vorig jaar op de komeet Johnson ging alles wel goed, en die was veel feller. De stack uitgelijnd op de komeet geeft een redelijke komeet weer, dus de manuele uitlijning op de komeet zou goed moeten zijn. ik probeer op dit moment nog een stack met uitlijning op komeet en sterren maar met andere instellingen. heb net Fiji en de plugin geinstaleerd, maar ga er morgen aan verder.Ben benieuwd, weer een astro programma erbij haha. En als een leuke afbeelding niks wordt, zet ik mijn zinnen op een leuke animatie haha. Alvast bedankt, en jullie gaan ervan horen!

Commentaar

Alsnog de flickr link naar mijn pagina met de jpegs.
            https://www.flickr.com/photos/160447842@N05

Commentaar

Origineel geplaatst door marcieow Bekijk bericht
              .... een jpeg van een enkele sub ...
              OK, de komeet is toch redelijk goed te zien op een enkele sub - dit moet eigenlijk geen probleem zijn om op uit te lijnen. Nu heb ik nooit met DSS gewerkt maar gelijktijdig uitlijnen op sterren en komeet kan natuurlijk niet - beide moeten afzonderlijk uitgelijnd worden en daarna weer worden samengevoegd waarbij respectievelijk het 'komeetvlekje' en de 'sterstreepjes' onderdrukt moeten worden. Hoe DSS dit doet weet ik niet maar dit is zeker de meest kritische stap.
              Overigens ben ik vergeten te vermelden dat de door mij voorgestelde 'Template Matching' plugin niet met RGB opnamen overweg kan, je zult de kanalen moeten splitsen of in z/w werken, wat ik doe en waarom mijn gifs dan ook niet in kleur zijn (anders te veel werk - misschien de moeite waard voor een echt mooie komeet).

MvG,
              Peter

Commentaar

Dat is exact wat dss doet bij zo'n stack. Eerst uitlijnen op de sterren, dan op de komeet, en dat combineren. Ook met andere instellingen geen goed resultaat gisteravond. Wel een tikkeltje beter, maar nog lang niet voldoende. Programma's zijn geļnstalleerd, evenals de plugin. Vanavond maar eens rommelen haha. Nog tips of dingendingen waar een leek als ik op moet letten met fiji? Ik heb trouwens al veel gehad aan je antwoorden, uiteraard bedankt natuurlijk!

Commentaar

Extrafocaal Dat is nog eens een ingewikkeld programma zeg. Kan misschien veel, maar zeker niet echt duidelijk of gebruikersvriendelijk voor een leek als mij haha. Zou je een hele korte stap-voor-stap uitleg kunnen geven hoe te werk gaan? Ik heb ook wat zitten neuzen, en nu is er ook een soort AstroImageJ, ook met meerdere astro-plugins. Is dit makkelijker of gewoon de huidige versie gebruiken?

Commentaar

De plugins/tools welke met AstroImageJ meekomen zijn meer bedoeld voor 'platesolving' en astrometrie - de basis blijft natuurlijk het java gebaseerde ImageJ (evenals FIJI, waar de direct voor-geļnstalleerde plugins vooral voor de microscopie zijn bedoeld).
                    Het programma en de plugins zijn, zoals ik al opmerkte, niet speciaal ontworpen voor hun gebruikersvriendelijkheid (of vaak onnavolgbare PS fotomanipulatie) - daarentegen wel om op wetenschappelijk verantwoorde en reproduceerbare wijze beelddata te verwerken/analyseren en dit alles op basis van gepubliceerde methoden.
                    Mocht het je de tijd of interesse ontbreken, of je het gevoel hebben dat het voor dit moment 'te hoog gegrepen is' (ik bedoel dit niet negatief - niet iedereen is beroepsmatig met beeldverwerking bezig) dan is het misschien beter dat je er voorlopig maar niet aan begint en blijft bij het enkel op het registreren van steropnamen gerichte dss. Mocht je toch nieuwsgierig zijn dan zou je in FIJI de volgende stappen kunnen proberen:
                    1) open al je opnamen in FIJI - het makkelijkst is wanneer je je opnamen, reeds gekalibreerd en uitgelijnd op de sterren, in een enkele folder hebt, je kunt deze dan direct als 'Image sequence...' in een stack openen (het kalibreren met darks en flats kan ook maar is in dss waarschijnlijk makkelijker).
                    2) maak een maximum projectie (Image>Stack>Z-Project...), zodat de komeet als een streepje zichtbaar wordt - je kunt dan meten over hoeveel pixels de komeet zich maximaal verplaatst binnen al je frames.
                    3) ga naar het middelste frame van je stack en trek een klein rondje ('oval selection' - een rechthoekje kan ook - dit is de ROI, 'region of interest') rond het vlekje van de komeet.
                    4) ga naar de plugin 'Template Matching' (zie de ImageJ/FIJI website hoe deze - makkelijk - te installeren) en kies 'Align slices in stack...' gebruik de standaard 'Matching method' en geef in het veld 'Search area(pixels around ROI)' minstens de helft van het gemeten aantal pixels waarover de komeet in je opnamen zich heeft verplaatst. Je kunt een 'Subpixel registration' doorvoeren - klik 'OK' en het uitrichten op de de structuur (lees komeet vlekje) begint.

Ik hoop dat het lukt - indien niet, het blijft een hobby .

MvG,
                    Peter

Commentaar

@ extrafocaal ben er even een weekend uitgeweest wegens familiaire verplichtingen en drukte op het werk, dus nu even een kleine update; Fiji heb ik laten varen, want daar ben ik toch echt te weinig in thuis helaas. Ergens schoot me wel te binnen dat ik ooit eens via dss alle geregistreerde afbeeldingen afzonderlijk kan laten uitlijnen en opslaan. na dat gedaan te hebben kon ik via fiji wel zien dat alles goed genummerd was en aansloot, en dat de komeet mooi verplaatste. Nu via een plugin in Gimp 2.10 een soort batch-processing aan het doen, zodat de komeet ook echt te zien is. En als dat lukt, nog eens een kleine animatie of gifje ervan maken. De aanhouder wint! Het duurt alleen eventjes... Zodra er een 'resultaat' is staat het hierin.

Commentaar

Origineel geplaatst door Extrafocaal Bekijk bericht
                        Op b.v. CalSky ( https://www.calsky.com/cs.cgi/Comets/1? ) kun makkelijk vinden hoe snel een komeet (relatief) beweegt,
                        FYI SkySafari geeft die info ook. Als je de info van de komeet bekijkt dan zie je onder het kopje Apparent Motion de verplaatsing in R.A., in Dec en Totaal per dag. Die moet je dan nog wel even omrekenen naar de maximale belichtingstijd voor je telescoop. Bijvoorbeeld in het geval van komeet 46P/Wirtanen geeft SkySafari voor maandag 3 December 2018 een totale beweging van 7152.496 "/dag wat neerkomt op 7152.496 / (24 * 60 * 60) = 0.08278 "/sec. De komeet heeft dan dus voor een verplaatsing van 2" ongeveer 2 / 0.08278 = 24 seconden nodig. Je kunt dat getal ook vinden met de volgende berekening: t = <verplaatsing> * 28 * 60 * 60 / <verplaatsing per dag> ofwel in dit geval t = 2 * 24 * 60 * 60 / 7152.496 = 24.159 sec.
                        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                        X