Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Druppelvormige sterren

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Druppelvormige sterren

Hello Allemaal

Ik ben net begonnen met astrophotography. Ik gebruik een Star Adventurer mount met een Canon 6D / 100-400mm F4,5-5,6 lens.
    Deze photo was 40 seconden en ik heb veel kortere tijden (20 sec) geprobeerd maar ik zie het zelfde effect.
    Weet iemand waarom mijn sterren druppelvormige zijn?

Groeten

Rishi

Voeg bestanden toe

In dit beeld: uit focus, en ofwel:

-BAKKEN coma. Met een foto-objectief wilt dat zeggen dat er een element scheef staat, m.a.w. die lens heeft een klop gekregen.
    -een reflectie die bijna in focus is, m.a.w. een interne dubbele reflectie. Ook dat mag eigenlijk niet...maar soms ligt dat aan een filter e.d.

In het laatste geval is het "echte" sterbeeld dat fijn streepje in het midden, wat duidt op een volgfout.

Maar het zal al veel minder erg zijn in focus ;-).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Scherpstellen komt erg nauwkeurig, autofocus is vaak niet betrouwbaar en de stand 'oneindig' is altijd voorbij het focuspunt.
      Zo te zien is dit maar een stukje uit de originele opname, hebben de sterren over het hele beeldveld dezelfde druppelvorm?
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Bedankt voor de responses. Dit is idd een crop maar alle sterren zien er zo uit. Ik gebruik manual focus en focus met gebruik van Backyard EOS. Ik heb net even met de maan gecheckt en de focus is exact het zelfde. Ik maak geen gebruik van filters. Mijn vrouw gebruikt deze lens veel en wij hebben echt niet te klagen over de scherpte van haar beelden. Ik heb ook met mijn 200mm het zelfde effect.

Commentaar

Werken...
        X