Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Donuts met een hap eruit

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Donuts met een hap eruit

Mijn opnames zijn wel redelijk in focus maar de sterren zien er toch uit als donuts waar een hap uit genomen is.
    Is dit een kwestie van slechte colimatie?
    Ik heb een skywatcher 10 inch quattro f/4 kijker.

Een aantal opnames staan hier:

https://we.tl/t-Qu0GkWkfA6

Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Focus zit er dus nog niet, aangezien je donuts hebt. Dat betekend dat je niet in focus bent. Hoe regel je dat?
    En die hap uit je sterren: of er zit iets in je lichtweg (focusbuis oid?) of je kijkt met je camera net op het randje van je vangspiegel, waardoor dat licht dus mist en je sterren niet rond zijn. Dat laatste is met collimeren op te lossen, het 1e is een fysiek iets en dat zal afhangen van wat in beeld staat.

Dat is wat ik met mijn basis kennis van fotografie uit je foto's kan halen. Misschien kan er een meer ervaren persoon meer zeggen hierover.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Ik zou een foto aan het topic toevoegen. Wetransfer links zijn na een week bedorven en dan ziet niemand iets.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hierbij een van de foto's.
        Voeg bestanden toe
        Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
        Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Commentaar

Ik denk dat je niet goed hebt scherpgesteld, in combinatie met een kijker die niet goed is gecollimeerd. Bij een f/4 luistert dat allebei erg nauw.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

De oculairhouderbuis steekt ook in het lichtpad. Het is inderdaad niet scherp, zo onscherp dat je over coma weinig kan zeggen.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
              Ik denk dat je niet goed hebt scherpgesteld, in combinatie met een kijker die niet goed is gecollimeerd. Bij een f/4 luistert dat allebei erg nauw.
              +1

https://www.astroforum.nl/forum/astr...aan-sterretjes
              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Werken...
              X