Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kstars workflow

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kstars workflow

Kan iemand een eenvoudige workflow posten voor het werken met Kstars gekoppeld aan een mount en camera?
    Ik heb een vaste opstelling en het gaat mij er dan om in welke volgorde in de dingen zoals met polarscope uitlijnen, uitlijnen via Kstars, 2 - 3 ster uitlijnen etc.

Het lukt mij namelijk niet om het een object spot on in beeld te krijgen als ik werk met platesolving optie van Kstar.
    Om een voorbeeld te geven:
    Ik stuur mijn telescoop naar object A en doe dan een capture and solve.
    Daaruit blijkt dat ik een stukje van object A verwijderd ben.
    Ik slew dan handmatig van de positie die de telescoop nu inneemt naar object A en doe daar nogmaals een capture and solve.
    Iedere keer blijk ik er toch naast te blijven ondanks het een aanal malen herhalen van de bovengenoemde stappen.

Iemand raad?

Alvast bedankt.
    Last edited by Astrosnoesky; 18-10-18, 08:33.
    Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Wat is de reden dat je handmatig slewt? Ekos kan dit voor je doen. Verder doe ik nooit een 2 of 3 star alignment met Ekos. Ik gebruik een SkyWatcher montering met een EQMod kabel, een Canon DSLR of QHY CCD camera voor imagen en een ZWO ASI120MC-S voor guiden. Mijn workflow is:

- Ekos starten
    - Montering unparken (zie einde workflow)
    - Tracking van montering aanzetten
    - Test shot maken met de imaging camera
    - Polar alignment met de imaging camera
    - Rechts klikken in Ekos op een object dat ik wil imagen en dan EQMod -> Slew. Ik kom dan in eerste instantie meestal niet precies op het object terecht.
    - In de Alignment tab van Ekos selecteer ik "Slew To Target" onder de Solver Options (helemaal linksboven) en dan klik ik op "Capture and Solve". De montering zal dan automatisch naar het object toe gaan als uit plate solving blijkt dat het object gecentreerd is. Dit wordt net zo lang herhaald tot het object binnen 30" van het centrum staat (die 30" kun je aanpassen trouwens).
    - Zodra het object gecentreerd is ga ik naar de guide tab en klik op Guide. Dit zal dan een calibratie van de guide camera en pulses doen en guiding starten.
    - Dan naar de imaging tab, belichtingstijd en aantal opnames instellen, dit starten en daaar gaat-ie dan
    - Als de opnames klaar zijn stop ik het guiden en parkeer ik de mount

De laatste 4 stappen kunnen ook via de Sequence tab gedaan worden en Ekos zal dan (als je dit aangeeft) guiden stoppen en de montering parkeren zodra de sequence klaar is. dit is handig want onderwijl kun je gaan slapen en de volgende ochtend voor je naar je werk gaat de boel opruimen. Ekos kan ook het observatorium (koepel of roll-off) voor je sluiten maar die heb ik (nog!!!) niet
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Bedankt.
      Ik unpark ook en klik op een object dat ik wil hebben en idd dan slew.
      Bij mij komt ie dan ook niet spot on.
      Dan doe ik capture and solve. Die breek ik misschien te snel af en dan ga ik handmatig slewen.

Als ik het goed begrijp laat jij dat capture and solve net zolang doorlopen tot spot on op het object?

btw polar align sla ik over omdat hij redelijk goed op de pool staat.

Comment

Originally posted by Astrosnoesky View Post
        Als ik het goed begrijp laat jij dat capture and solve net zolang doorlopen tot spot on op het object?

btw polar align sla ik over omdat hij redelijk goed op de pool staat.
        Ja inderdaad, ik laat Capture And Solve net zo lang doorgaan tot het object spot on staat. Tot nu toe werkt dat geweldig goed. Een nadeel van plate solving is dat het behoorlijk intensief is zowel qua CPU als geheugen. Ik draaide KStars op een raspberry pi3 maar dat vind ik toch te langzaam (meer dan een minuut om een image te downloaded van de camera en dan te solven) dus heb ik een Kodlix N34 mini-pc gekocht en daar Ubuntu op geïnstalleerd. Nu gaat het downloaden en solven binnen 20 seconden.

Polar alignment is inderdaad maar één keer nodig als je telescoop een vaste opstelling heeft. Dat heeft de mijne niet, vandaar :-)
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Oke, dan ga ik het ook zo doen. Dank voor de uitleg.

Comment

Originally posted by Astrosnoesky View Post
            Oke, dan ga ik het ook zo doen. Dank voor de uitleg.
            Misschien helpt dit nog, een live sessie met (als ik me goed herinner) alle stappen: https://youtu.be/3uwyRp8lKt0 (misschien een beetje gedateerd kwa interface - 2016)

Per module uitleg: https://youtu.be/6G45DbEoP5s

(Niet aan wvreeven vertellen, hij leest liever een boek dan voor de buis naar uitleg luisteren)
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Ga ik bekijken.
              Ik heb nog een vraag: stel ik heb na capture and solve het object perfect in beeld moet ik het een volgende sessie weer opnieuw doen of worden de posities onthouden door Ekos/Kstar?
              En is het handig om dit voor meerdere objecten verspreid over de hemel te doen?

Comment

Je moet dit voor iedere sessie opnieuw doen. Maar het alignment model van de montering wordt met deze data bijgewerkt en de pointing gaat iedere keer beter. Of je pointing model behouden blijft als je KStars afsluit en je montering uitzet aan het eind van de nacht hangt af van je montering, want daarin wordt alles opgeslagen. KStars onthoudt dit niet.

Comment

Originally posted by MGralike View Post
                  (Niet aan wvreeven vertellen, hij leest liever een boek dan voor de buis naar uitleg luisteren)
                  Ieder zijn meug Marco!

Comment

Originally posted by wvreeven View Post

Ieder zijn meug Marco!
                    Geef het maar toe, ik ben gewoon lui ;-)
                    Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Ik heb het net nog even geprobeerd maar er is teveel sluierbewolking en natuurlijk de maan die nogal storen. Platesolving lukte niet.
                      Morgen weer een kans.

Heeft iemand nog tips voor de waarde waarmee de accuracy en de settle? Staan nu resp. op 30 en 1500.

Comment

Dat staan ze bij mij ook en ik ben er dik tevreden mee.

Accuracy geeft aan binnen welke straal in boogseconden het object gecentreerd moet komen. Als je deze heel laag zet kan het zijn dat het proces nooit stopt omdat de montering niet nauwkeurig genoeg gericht kan worden. Zet je hem te hoog dan heb je kans dat het object niet helemaal gecentreerd wordt. Je kunt er dus mee spelen. Waarmee fotografeer je? Met de Nexstar? Hoe groot is het beeldveld van je camera?

Settle geeft aan hoe veel seconden er gewacht wordt na het slewen voor de camera een foto neemt. Als je merkt dat de montering nog beweegt en er al een foto genomen wordt dan kun je die waarde verhogen maar anders zou ik hem laten staan.

Comment

Met een ZWO ASI 294 MC PRO met een Skywatcher Quattro 10CF f/4 op een AZ EQ 6FT montering.
                          Beeldveld 60 bij 40.

Comment

OK dan lijkt me 30 boogseconden toch wel voldoende?

Comment

Helaas gisteravond geen succes. Alles opgestart maar toen bleek het foto's nemen niet te lukken.
                              Zelfs een 1 seconde opname kwam niet tot een eind. Erg frustrerend. Systeem een paar keer helemaal opnieuw opgestart maar niets hielp.
                              Vanmorgen nogmaals geprobeerd en toen werkte alles vlekkeloos.
                              Wat er nou aan de hand was? Iemand een idee?

Comment

Working...
                              X