Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ASI 178mm of 290mm

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ASI 178mm of 290mm

Hallo,
    ik zou mij willen voorbereiden op de komende zonneactiviteit en de volgende maanlanding (grapje) en mij een zwart/wit camera aanschaffen.

Hierbij de voornaamste gegevens op een rij en gegevens met kijker Mak 180mm f/15;

ASI 178mm; 6.40 Mp - 2.4 um Psize - 7.4x5 Ssize - 60 f/s - 9.46' x 6.36' FOV - 0.18" / P
    ASI 290mm; 2.13 - 2.9 - 5.6x3.2 - 170 - 7.15' x 0.22' - 0.22" / P

Ik zou gaan voor de ASI 178mm:
    -omdat bij maan en zon fotografie resolutie telt.
    -de FOV is groter , dus de vergroting is kleiner , maar gezien de 6.4 Mp kan ik gemakkelijk een beetje inzoomen (indien nodig) tijdens de beeldbewerking.
    -de snelheid is lager maar in 1 minuut neem je 3600 frames...snel genoeg.

Is mijn redenering goed of kunnen jullie mij op andere gedachten brengen?

Veel dank !

PS; de prijzen van deze twee camera's liggen dicht bij elkaar: ASI178=411 en AI290=443

SW Skymax 180 mak / ASI224MC / EQ6-R SynScan

...niemand durft in te gaan tegen mijn keuze...
    Ik denk dat ik gerust voor de 178mm mag anders zouden de vele experts zich wel laten horen.
    Tot een volgende keer...of tot de eerste foto met de 178.
    Groeten

Commentaar

Wanneer je de zon en maan er mee wilt vastleggen is de ASI178mm een goede keuze, maar voor de planeten is de ASI290mm weer een betere keuze vanwege de hogere framerate.
      Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

De vuistregel voor optimale sampling is 5 x pixel grootte in um. Voor je f/15 telescoop is zijn de pixels van de asi178 dus eigenlijk te klein (oversampling). De asi290 is een betere match, door zijn grotere pixels komt er per tijdseenheid meer licht op elke pixel terecht, waardoor je de individuele frames korter kan belichten en dus hogere FPS kan halen.
        TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
        Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Commentaar

Voor nog wat extra info heb ik de QE curves van beide camera's over elkaar gelegd..
          De grafiek van de 178 heeft een absolute schaal voor de QE, die voor de 290 heeft een relatieve schaal waarbij de piek op ca 80% gesteld werd. In deze samengestelde weergave is daarvoor een correctie toegepast. Uit een directe vergelijking blijkt dat de 290 veel gevoeliger is in het rood/IR-gebied dan de 178, maar de 178 weer een stuk gevoeliger lijkt in het UV/blauw.
          Voor wat het waard is...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 178-290.jpg views: 1 grootte: 96,8 KB id: 1396794

Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Michel
            wat betreft de sampling ; ik heb meerdere ASI camera's vergeleken en eigenlijk komt alleen de ASI174 met een pixel size van 5.86um in de buurt van een goede sampling; 0.45"/p
            ( De overige geven tss de 0.18 en 0.29"/p )
            De ASI174mm is echter een andere prijsklasse: 718
            Is die oversampling even belangrijk bij maan en zon fotografie?

Neo,
            dat was mij ontgaan.
            De extra gevoeligheid van de ASI290 is een voordeel denk ik, gezien er vaak in Rood of IR (doorlaat) gefotografeerd wordt bij maan en zon.

Toch altijd interessant om raad te vragen aan mensen die er van kennen ;-)

Commentaar

Tja, wat is goede sampling... Met pixels van 5,86 μm zou ik met mijn Mak180 toch vaak een Barlow erbij moeten grijpen.
              Met de ASI224 (3,75 μm en 0,29 arcsec/pixel) lukt het ook om strakke scherpe opnames te maken van Zon & Maan, zonder diffractierandjes, en heb ik het gevoel nog niet het maximale uit de Mak te halen, zeker als je een keertje echt goede seeing treft.

Maar ik geef liever geen koopadvies, dit zijn slechts mijn ervaringen.
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Een theoretische vraag; een camera A met 2.4Mp tov B 1.2Mp .
                Dan kan je (om een barlow te vermijden) een deel van je foto van cam A 50% uitvergroten en is het resultaat even scherp als cam B.
                Of sla ik de bal volledig verkeerd? (Ik vrees dat het veel ingewikkelder is...)

...soms denk ik dat ik een matige seeing kan verslaan met een betere camera...maar zo werkt het helaas niet.

Commentaar

Werken...
                X