Announcement

Collapse
No announcement yet.

guiding goed, toch eivormige sterren

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

guiding goed, toch eivormige sterren

Voorheen zag ik dit niet maar de afgelopen twee dagen krijg ik ondanks, voor mij, goede PHD-guiding (1" tot1,5" mean, met weinig verschil tussen RA en DEC) verschillende vervormde sterren:
    Rechtsonder in de 2min-sub eivorming in RA-richting maar rechtsboven meer in DEC-richting, linksboven lijkt de focus weer niet goed (lichte donuts).
    Collimatie gecontroleerd maar deze was maar ietsje afwijkend (hoofdspiegel).
    De Baader RCC1 staat precies op de juiste backfocus (91,5mm).
    Waar kan dit aan liggen?

Skywatcher 150PDS
    Baader RRC1 comacorrector
    Pentax K20D DSLR
    Click image for larger version

Name:	collim.jpg
Views:	1
Size:	579.0 KB
ID:	1395824
    Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

ach, dit had in "starten met astrofotografie" gemoeten, is dat nog te verplaatsen?

Comment

Kan liggen aan astigmatisme. Verdraai eens van 90 graden uw hoofdspiegel , als deze meerverdraaid dan zit je hoofdspiegel wat klem. Indien niet kan het uw vangspiegel zijn die niet goed gelijmd is. Dit kun je soms zien als de sterren goed zijn bij bv 18 graden en dat ze pas vervormen bij dalende temperatuur.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Heb je wel eens een andere backfocus geprobeerd? Ik heb er met mijn telescoop, flattener en DSLR camera een hoop ellende mee gehad en had uiteindelijk bijna 20 mm meer nodig dan door de fabrikant van de flattener aangegeven!!!
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Dank voor de reacties!
          Na kritisch bekijken van eerdere subs blijkt dit al veel langer aanwezig te zijn.
          Sinds februari zit de RCC1 erin en dat was een enorme verbetering, daarom niet gelet op dit verschijnsel maar gister was het wel ernstiger dan eerst.
          Als de backfocus het probleem is zou de vervorming toch rondom gelijkmatig zijn?
          Het lijkt vooral linksboven en rechtsonder zichtbaar , het midden ziet er goed uit.
          Astigmatisme ligt dan meer voor de hand?
          De telescoop heeft voorafgaand aan de laatste twee opnamedagen een autoreisje gemaakt, misschien is (zijn) de spiegel(s) wat meer vervormd geraakt?
          Als blijkt dat na draaing van de hoofdspiegel de vervorming meedraait, wat kan ik dan het beste doen?
          Of kan ik het potentieel klem zitten nu al opheffen?

Comment

Als de vervorming meedraait moet je hem de nodige ademruimte geven. Dan zijn de vijzen te strak aangedraaid. Op het net zijn er vrij veel filmpjes hoe je dit moet dien. Het zijn vooral de klemmen die verhinderen dat de spiegel zou overvallen die astigmatisme kan geven. De lateral steunpunten ook maar in mindere mate. Ik kan mis zijn maar op uw beeld denk ik dat er een stapeling is van problemen. Stap voor stap werken en het komt wel goed. Bij een Newton kun je zelf veel rechtzetten. Bij al de andere system is dit niet echt het geval. Keep it simpel, take a Newton

Comment

Goed om te horen, deze hobby hebben we toch om problemen te kunnen oplossen
              Welke problemen spelen er mogelijk nog meer?
              Ik ga vast eens naar de spiegel kijken, vanavond helaas bewolkt, draaien en testen zit er dus niet in.

Comment

Hoofdspiegel eruit gehaald en tegelijk gerealiseerd dat ik de "fixeerschroeven" naast de stelschroeven, na collimatie, stevig met de hand had aangedraaid.
                Deze drukten dus stevig op de spiegelcel, kan dit een reden zijn voor astigmatisme?
                Daarnaast raken de spiegelclips de spiegel op de rand, op CN lees ik steevast dat er geen contact tussen de clips en de spiegel mag zijn maar dat er een papierdikte-ruimte dient te zijn.

Name:	spiegelclip.jpg
Size:	369.9 KB
ID:	1395887Click image for larger version

Name:	stelschroef.jpg
Size:	441.1 KB
ID:	1395888

Comment

De fixeerschroeven zullen niets doen aan de astigmatisme maar ze zullen wel zorgen dat de collimatie beter zal houden.
                  De spiegelclips zijn in dit geval zeker een bron van problemen. Ze drukken duidelijk op de spiegel.

Comment

Een spiegel hoort inderdaad los te liggen, zowel naar boven/onder als naar alle zijkanten. Mag minder dan 1/10 mm zijn, als hij maar los ligt. is dat he5t geval dan kun je testen voor astigmatisme met een stertest: richt de telescoop op een ster, bijvoorbeeld de poolster en centreer die ster goed (is belangrijk). Neem een hoge vergroting. Draai hem dan zowel naar binnen als buiten toe uit focus. Bij astigmatisme is het uitfocusbeeldje dan iets ovaal, het beste te zien vlakbij focus. Dus niet te ver in/uitdraaien. De richting van die ovaliteit bij naar buiten uit focus draaien staat 90 op de ovaliteit bij naar binnen draaien. Noteer in welke richting de ovaaltjes staan,draai dan de spiegel 45 en doe het opnieuw. Als de vervorming meedraait zit het astigmatisme in de spiegel. Dat kan er dan alleen uitgehaald worden door het eruit te polijsten.
                    Jan
                    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Dank voor de uitleg, ik ga die stertest doen zodra het kan.
                      Wat ik nog niet begrijp is de relatie tussen wat ik aan stervervorming denk te zien op een scherpgestelde sub (vooral rechtsonder eivormig en linksboven ietsje donut,
                      in het midden ziet het er goed uit) en astigmatisme. Is de spiegel altijd helemaal astigmatisch of alleen op bepaalde plaatsen?
                      Als het plaatselijk kan zijn (en in dit geval dan misschien niet in het midden), is de stertest met een gecentreerde ster dan wel informatief?

De spiegelclips zijn van zacht rubber (met bovenop een metalen plaatje) en de spiegel is zijwaarts wel makkelijk te bewegen, kunnen de clips dan toch nog
                      zodanig op de spiegel drukken dat dit tot vervorming leid?
                      De schroeven van de spiegelclips zitten moervast, daar durf ik nog niet te veel kracht op te zetten.

Comment

Astigmatisme zit - als het er is - in de hele spiegel en niet in een klein gedeelte.
                        Er is maar weinig druk nodig om een spiegel te vervormen. We hebben het over delen van golflengten, dus over nanometer niveau. Zorg wel dat je optiek goed op buitentemperatuur is voor je gaat stertesten.
                        Jan
                        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

zojuist de stertest gepoogd en ik zie geen ovale vervorming , hoe nu verder?
                          Bij verder uit focus zie ik onderstaande ring, is dit de diffractie?

Name:	difractie.jpg
Size:	5.0 KB
ID:	1396202

Comment

Goed scherpstellen op een ster midden je veld en een aantal plaatjes trekken. Dan kun je nagaan of er andere problemen zijn. Ideaal zou nu zijn dat de backfocus van je corrector goed is. Naargelang de vorm van de sterren in de vier hoeken kun je bepalen dat de afstand te groot of te klein is.
                            Wat ook zeer belangrijk is dat er geen speling zit op je bayonet van je camera. Deze kan zorgen voor tilt en vervorming van je sterren als gevolg.

Comment

update, ik heb de spiegel 90 graden gedraaid, en na collimatie zijn de langerekte sterren rechtsonder nu mooi rond echter is er linksboven dezelfde afwijking
                              onstaan met uitgerekte sterren in dezelfde richting als voorheen.
                              Dit lijkt nu wel het enige probleemgebied, overall zijn sterren veel ronder, geen donutachtige verschijnselen meer.
                              Geen idee hoe nu verder, de eivorming houdt dezelfde richting maar ik heb de spiegel natuurlijk ook zelf geroteerd in de spiegelcel en evt druk van de clips is dan ook verplaatst.
                              Probleem is nu dat ik geen beweging in de schroeven van de clips kan krijgen.

Wat betreft de backfocus van de comacorrector zou deze, voor zover ik heb gelezen, echt op 91,5mm van de sensor moeten staan, dit is de waarde die Baader opgeeft en die gebruikers hanteren.

Comment

Working...
                              X