Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt star alignment via computer ipv SynScan handbediening?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hoe werkt star alignment via computer ipv SynScan handbediening?

Hoi allemaal,
    Ik heb mezelf vorig weekend een mooi cadeau gedaan. Een upgrade van mijn EQ3 Pro mount naar een NEQ6 Pro. Helemaal blij met dat ding! Loeizwaar, dat wel.
    Daarnaast heb ik er meteen een volgkijkertje met een ZWO 120MM-S bij aangeschaft, met een kabeltje om de hele rataplan aan te sluiten en te kunnen besturen vanaf een oude Macbook.

Ik heb het inmiddels voor elkaar dat de software van Cloudmakers (AstroDSLR, AstroTelescope en AstroGuider) netjes met elkaar praten via EQMac. EQMac vervangt zeg maar de handbediening die bij de telescoop hoort.

Via de handbediening doe ik normaal na poolsteruitlijning ook het uitlijnen van enkele sterren.
    Maar hoe werkt dit als je de computer gebruikt i.p.v. een handbediening. Is dat gewoon een kwestie van een paar sterren uitzoeken en op dezelfde manier als met de handbediening kleine correcties aanbrengen om de ster te centreren? Die correcties rekent de software allemaal door voor het verloop van de avond?

En een tweede vraag: Moet de guidescope precies hetzelfde in beeld hebben als de hoofdkijker? Of mag dat afwijken en kan ik redelijk willekeurig in de buurt van het gebied uit de hoofdkijker een ster uitzoeken om op te guiden?
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Neen, de guidescope heeft net _niet_ hetzelfde in beeld, maar een ster met de correcte helderheid niet ver van het voorwerp. Daarom staan die steevast in ringen, om net te kunnen richten naar een goede gidsster.

Waarom niet ver? Als je een kleine fout hebt in de pooluitlijning, dan volgt de kijker het object in de guidescope, maar dan heb je nog lichte veldrotatie rond dat object. Dat zie je uiteraard des te meer naarmate het object in de guidescope ver van hetgeen je fotografeert staat. Zou je pooluitlijning perfect zijn, dan zou dat geen punt zijn, maar als de twee kijkers erg anders gericht zijn kunnen ze tijdens de opname elk geleidelijk in een andere richting doorzakken, wat ook voor problemen kan zorgen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Thanks Sixela! Momenteel aan het guiden op 4 minuten en het lijkt erop dat de boel netjes op z'n plek blijft.

Ik heb inmiddels antwoord van de ontwikkelaar van Cloudmakers. Star Alignment kan via de software. Gewoon een ster pakken en via de software netjes uitlijnen. Of via "plate solving". Dan slew je ook in de buurt van bijvoorbeeld Vega. Dan maak je een foto. Die laat je vervolgens solven door Astrometry, die ziet dan welke sterren je in beeld hebt en dan synchroniseer hij dat met de mount en beweegt de hele rambam naar Vega en klaar is kees. Het is toch niet te geloven allemaal. :O

Comment

Cyb3rR0gu3 Cloudmakers zeg je? Gebruik je een Stellarmate? Of een andere oplossing met KStars/Ekos/INDI?
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ja, ik vond native software voor de Mac (ik heb geen Windows-machines) van Cloudmakers.eu. Ook wel tegen een gunstige prijs. Tussen de 10 en 20 euro per module. Enkele modules gratis, zoals een lokale versie van Astrometry. En Peter, de ontwikkelaar, is enorm helder in zijn klantenservice. Bij aanschaf van mijn nieuwe mount vertelde hij precies welke kabeltjes ik nodig had en hoe ik alles aan moest sluiten en welke opties ik vervolgens in de software moet aanklikken.

Ik gebruik nu dus AstroDSLR voor het maken van de foto's. In deze tool zit een plate solver voor steruitlijning. Via AstroTelescope klik ik op bijvoorbeeld Vega. De mount gaat dan in de buurt van Vega staan. Dan maak ik in AstroDSLR een foto en klik op Plate Solving. Die opent dan Astrometry en berekent welke sterren je op dat moment echt in beeld hebt. Die locatie markeert hij weer in AstroTelescope. Dan klik je in AstroTelescope weer op Vega en de mount corrigeert naar dat punt. Even op Sync klikken en steruitlijning is voltooid. Dit doe ik dan nog 1 of 2x met andere objecten om de uitlijning nauwkeuriger te krijgen.

Vervolgens zoek ik een leuk object, bijvoorbeeld de Amerikanevel en eenmaal in beeld open ik de volgende app: AstroGuider. Maak een foto, klik een ster aan, calibreren en guide.

Na handmatige poolsteruitlijning en focussen, staat de hele opstelling in enkele minuten klaar. Daar was ik eerst al vlug 1-1,5 uur mee bezig. Maar dat kan ook liggen aan m'n beginnersstatus.

Al die software werkt via het INDI/INDIGO protocol.

Ik ben inmiddels fan van zijn spullen. Maar dat komt misschien ook omdat software voor Mac beperkt is in keuze. Op Windows is veel meer beschikbaar geloof ik.

Dit plaatje heb ik gisteren gemaakt met mijn nieuwe setup, helaas maar heel weinig data omdat er ineens bewolking optrad.

NGC7000
          SkyWatcher 150/750 op een NEQ6 Pro
          5 Lights met een belichting van 300 seconden op 1600ISO (hoera voor guiding!!)
          5 Flats/Darks/Bias
          Astronomik UHC filter
          Stacking in AstroPixelProcessor, nabewerking in Affinity

Click image for larger version  Name:	IMG_0076.JPG Views:	1 Size:	4.39 MB ID:	1394915

Hier nog een plaatje van alle software, allemaal ruzie maken om een beetje ruimte op m'n 13" schermpje.

Click image for larger version  Name:	IMG_1020.JPG Views:	1 Size:	2.10 MB ID:	1394916

En hier de opstelling die al het werk mag doen:

Click image for larger version  Name:	IMG_1019.JPG Views:	1 Size:	1.29 MB ID:	1394918

Comment

Netjes hoor! Ik gebruik zelf KStars op Mac en Linux. KStars heeft een module die Ekos heet en via INDI mijn monteringen (beide SkyWatcher SynScan) en camera's (Canon EOS 700D, QHY9 ccd, ASI120MC-S voor guiden) bedient. Dat is allemaal gratis met geweldige support via het INDI forum. Zie

http://www.indilib.org/

EDIT: Voor ik het vergeet: via Ekos doe ik de pooluitlijning (ook via plate solving), naar object slewen (ook via plate solving), guiding, opnames maken en filter wisselen (in het geval van de QHY camera). Allemaal automatisch. Ik ben ook bezig met autofocus via een motorfocuser maar dat heb ik nog niet helemaal werkend.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ohhh, daar ga ik ook eens naar kijken dan. Misschien werkt dat nog handiger.
              Autofocussen zou ook heel prettig zijn, daar heb ik me nog niet in verdiept. Zodra ik dit allemaal beheers daar eens naar kijken!

Comment

Succes dan. En laat het me weten als je hier vragen over hebt

Comment

Working...
                X