Announcement

Collapse
No announcement yet.

M31

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

M31

Zondagavond was het weer eens helder en heb ik sinds lange tijd weer eens een poging gedaan een mooie foto te maken. Object van de avond was M31.
    Ik heb nu een guidecam (8x50 zoeker met Zwo Asi 120mc) die ik wilde gebruiken voor de polar-align tool van Sharpcap. Bij gebrek aan st4 kabel kan ik nog niet guiden. Alles ging goed, bij elke klik "plate solved" dus hoopvol doorklikken naar de laatste stap. Helaas komt er dan een pop-up met de mededeling dat als ik verder wil ik de pro versie moet kopen
    Dan maar weer afstellen via de poolzoeker mbv SynscanInit.
    Blijkbaar ging dit deze keer super want na wat proberen kon ik foto's van 3 minuten maken, unguided. Helaas kwam ik er de volgende dag achter dat ik iets te euforisch was, ongeveer de helft van de lights waren niet goed genoeg.
    Toch nog 16x 3 minuten kunnen gebruiken.
    Nadat ik de telescoop weer binnen had gezet (garage) heb ik geprobeerd de bijbehorende kalibratie frames te maken. Dat ging prima op de flats na.

Click image for larger version  Name:	M31_1.jpg Views:	1 Size:	1.49 MB ID:	1394105
    Dat ziet er dus niet uit.
    Vandaag op een andere manier geprobeerd flats te maken (camera op av-stand) en zonet opnieuw gestacked in APP, resultaat:
    Click image for larger version  Name:	M31-V3.jpg Views:	1 Size:	1.79 MB ID:	1394106 Beter!
    Nu nog leren bewerken maar dat is een volgende stap.
    Lights 16x3 minuten + darks, flats en bias.
    Skywatcher EQ5 Pro, SW 130PDS met CC., Canon 450d unmodded.

René
    ​​​​
    Last edited by Raz; 19-09-18, 18:27.
    Skywatcher 200PDS, 130PDS, EQ5 Pro Synscan, Zwo ASI120MC, Canon 650d

Wauw, 3 minuten unguided? Beeld is mooi stil gebleven zeg. Gaaf resultaat hoor! Onbewerkt notabene. Mooi gedaan.

Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met je volgkijker en camera, zodra die werkt; ik heb dezelfde op het oog.
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Comment

Bewerken is de volgende stap :-)

Comment

Knap resultaat! Hoe maak je je flats precies? Misschien kunnen we je helpen (nog) betere te maken.
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Ik deed het eerst met een T-shirt over de telescoop en dan zo'n tekentablet ervoor. Beetje experimenteren met de sluitertijd en in Nebulosity het histogram bekijken zodat die ongeveer op 2/3 staat. Dat werkt dus blijkbaar niet.
          Ik heb vanmiddag de camera weer ongeveer in dezelfde stand op de telescoop gezet (focus ongeveer hetzelfde), weer een T-shirt ervoor en die op de lucht gericht. Camera (450d) op AV gezet en gewoon afdrukken.
          Histogram staat in Nebulosity nu redelijk links, dus eigenlijk niet goed, maar het werkt wel.

Comment

Originally posted by Cyb3rR0gu3 View Post
            Ik ben ook benieuwd naar je ervaringen met je volgkijker en camera, zodra die werkt; ik heb dezelfde op het oog.
            St4 kabel komt vrijdag binnen, hoop op een heldere avond.
            Tot vorige week had ik al mijn materiaal op zolder staan dus het was nogal een klus om "even" te kijken. Nu staat het mooi in de garage startklaar dus zodra het even helder is ga ik gelijk testen. Zal wel weer een avond vol leermomenten worden :-)

Comment

wel een heel mooi resultaat en dat met 3min unguided zeg. Dat zal wat worden als je kunt gaan guiden!
              Is de EQ5 Pro Synscan nu dezelfde mount als de EQ5 of is ie zwaarder?
              Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

Comment

Dat is dezelfde maar dan met GoTo. Ben nu aan het oefenen met guiden. Donderdag was de eerste keer maar toen waaide het nogal. Ook had ik 1x per 10-15 minuten een flinke uitschieter op de dec. Nog niet tevreden, heb daardoor 2 lights weg moeten gooien (van de 9 van 5 minuten). Vind de sterren ook niet helemaal scherp maar of dat aan de guiding ligt of focus daar ben ik nog niet achter, ik denk guiding.

Click image for larger version

Name:	M33-650d-300s-test.jpg
Views:	1
Size:	2.57 MB
ID:	1396865

Comment

Heb jij ondertussen al wat kleur in jouw M31 kunnen krijgen?

Comment

Mooi resultaat, Raz! En al helemaal, omdat je het zonder guiding hebt gedaan. Volgens mij zou er uit subs van drie minuten wel iets meer te halen moeten zijn.

Flats maak ik overigens met een goedkoop LED-panel. Ze zijn niet super, maar voor mij voldoende.
                    Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Dank je. Er is vast nog wel meer uit te halen, dit is eigenlijk gewoon een stack in APP, zonder verdere bewerking.
                      Flats maak ik nu de volgende dag, sky-flats. Werkt tot nu toe het beste.
                      In welk programma bewerken jullie eigenlijk. Ik heb nog een oude versie van Photoshop elements liggen, zou dat werken?

Comment

Ik heb geen betaalde speciale pakketten. Ergens gratis Photoshop 3 gevonden en een trialversie van PixInsight Light Edition gekregen. Daar doe ik het mee (met zeer beperkte kennis over de werking van de software).
                        Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

Comment

Originally posted by Raz View Post
                          Dat is dezelfde maar dan met GoTo. Ben nu aan het oefenen met guiden. Donderdag was de eerste keer maar toen waaide het nogal. Ook had ik 1x per 10-15 minuten een flinke uitschieter op de dec. Nog niet tevreden, heb daardoor 2 lights weg moeten gooien (van de 9 van 5 minuten). Vind de sterren ook niet helemaal scherp maar of dat aan de guiding ligt of focus daar ben ik nog niet achter, ik denk guiding.

Click image for larger version  Name:	M33-650d-300s-test.jpg Views:	1 Size:	2.57 MB ID:	1396865
                          da's nou toevallig: naamgenoot, vergelijkbare apparatuur en ook die DEC-uitschieters zie ik ieder 15-20minuten. Dit gebeurt als PHD2 enige tijd pulsen heeft gegeven (dec-guiding in 1 richting).
                          Misschien is dit stiction? Een oplossing zou zijn de dec-drift te minimaliseren. Ik maak 1min subs en verlies dus maar weinig subs door deze uitschieters.
                          Welke RMS-waardes krijg je met guiding en zijn de RA- en DEC variaties hetzelfde? De sterren op je stacks lijken me aardig rond, zijn ze dat ook op de afzonderlijke subs?

Mooie resultaten en mooi zacht bewerkt, die van mij doen pijn aan je ogen!
                          Schiet je vanaf een donkere plek?

Ik gebruik PixinsightLE en flats komen van een PC-scherm met een A4-velletje ervoor.

Comment

De 1e forumnaam die ik had bedacht was Rene76 :-)

​​​​​​Heb toevallig een foto gemaakt van het scherm om te appen naar een collega, verder heb ik niet echt op de waarden van PHD2 gelet. Dec komt net terug van de uitschieter en verder waaide het nogal. Volgende keer de guiding assistent maar gebruiken.
                            Ik schiet vanuit de achtertuin in een buitenwijk van Leeuwarden. Zit gelukkig met de tuin tussen de huizen en de buren hebben weinig tot geen tuinverlichting :-)
                            Bewerken doe ik nog niet, gewoon stacken en evt wat stretchen. Moet eigenlijk wel want ik mis nog wat kleur.

Name:	IMG_20181011_231527052.jpg
Views:	1
Size:	2.36 MB
ID:	1396883

Comment

ook nog een Fries, dat kan geen toeval zijn
                              De dec guiding doe je het beste in 1 richting (north of south afhankelijk van de dec-drift) dit ivm met de backlash in de DEC-aandrijving
                              De EQ5 heeft een flinke periodic error (grote golf op de blauwe RA-lijn met een frequentie van ongeveer 10 minuten) en kleinere golfjes van ongeveer 15 seconden (vermoedelijk
                              door de tandwieltjes). Unguided "volgt" hij dus zoals te zien is op onderstaande afbeelding.
                              Idealiter wil je de RA- en DEC variaties zo klein mogelijk en ook ongeveer gelijk aan elkaar, als de RA-afwijking groter is dan de DEC-afwijking krijg je nog uitgerekte sterren.
                              Met grote RA en DEC-RMS waardes kun je dus ronde sterren krijgen als deze gelijk zijn, de sterren zijn dan wel opgebazen en de resoutie is dus lager.
                              Ik heb gemerkt dat een korte correctietijd (0,2 sec) in PHD2 beter werkt dan de gebruikelijke 1 a 2sec of langer, dit misschien doordat de tandwielgolfjes beter gecorrigeerd worden.

Name:	Schermopname (1).png
Views:	2
Size:	234.4 KB
ID:	1396892

Comment

Working...
                              X