Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het begin van fotografie - help

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het begin van fotografie - help

Click image for larger version

Name:	EE235678-EABF-4896-AD10-3984D4D37017.jpeg
Views:	1
Size:	8.37 MB
ID:	1392767 Sinds kort bezit ik een telescoop (Skywatcher Evostar 80 ED) en ben nog maar kort bezig met het uitproberen van astrofotografie. Na het hebben van een aantal tegenslagen heb ik toch voor het eerst een deepskyobject op de foto gekregen nu vraag ik mij af of deze light goed is of dat ik nog langer moet belichten en/of mijn ISO wat omhoog moet duwen, ik weet niet precies hoe een goede light eruit moet zien, misschien dat iemand mij hierbij kan helpen? Bijgaande foto is gemaakt met ISO 500 met 122 sec. Ook op de foto zie je in de hoeken dat de sterren streepjes zijn, hoe kan dat?

Heb je voor je kijker de gepaste flattener/reducer? Daarnaast moet je zorgen voor flats en eventueel bias/darks. Dan moet je dezelfde foto meerdere malen trekken en stacken. Eventueel om de 5 foto's een kleine dithering doen (verschuiving van je beelden tov elkaar). Hiermee gaat uw achtergrond beter worden en heb je veel minder last van hot/cold pixels.
    Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Hey, ik ben zelf nog maar een goed jaar bezig maar ben eigenlijk al stiekem een beetje jaloers op deze light..
      Ik zou nu vooral veel meer meer lights maken en deze stapelen in bvv DeepskyStacker ofzo. Meer ISO betekent meestal ook meer ruis, ik zou eerder proberen nog wat langer te belichten.
      Dat de sterren in de hoekjes strepen worden is normaal dit wordt veroorzaakt door lens. Dit kan je verhelpen met een Flattener, maak ik zou je hier voorlopig niet te veel zorgen om maken.
      Er zijn hier mensen met veel ervaring dan ik, die je zeker en vast nog veel verder kunnen helpen.
      Omegon 150/750 f5 reflector, ASI 034 MC

Comment

Astrobug Ik heb een fieldflattner aan de T2 ring en daar aan mijn camera bevestigd. Dat proces ken ik alleen was dit echter om te testen met de guiding en het uitproberen met het maken van foto’s. Ik ga even googlen naar dithering want dat ken ik nog niet haha. Dank voor je antwoord!

Comment

Pieter VT Haha echt! Maar dus nog wat langer belichten zeg jij, dat ga ik eens doen mocht het weer wat meezitten Dank voor je bericht!

Comment

Welke flattener en camera gebruik je? Kan je montering via eqmod aangestuurd worden? APT werkt goed samen met PHD2 en is gratis. APT kan je dithering doen en met een ED80 is de platseolving tool van APT zeer nauwkeurig. Hiermee kun je uw object zeer goed in het midden van je sensor krijgen.

Comment

Click image for larger version

Name:	57C07994-8F83-451C-BC95-1CA29CBA300C.jpeg
Views:	1
Size:	59.3 KB
ID:	1392776Astrobug Fieldflattner zie in blijlage en camera een Nikon D850. Eqmod gaat niet vanwege Macbook en APT gaat daar volgens mij ook niet op.. Weet jij of er een soort gelijke software is voor de Mac?

Comment

De tip van Astrobug is wel een goede, maar alleen als je met een pc naast je telescoop werkt. Als je dat niet doet (net als ik) dan wordt dat een stuk lastiger.
                Je light ziet er al goed uit. Meer van deze maken en stacken in DSS (gratis) zal betere resultaten opleveren. Samen met flats (om vignettering en stofjes van je sensor vast te leggen zodat deze verwijderd kunnen worden), bias en darks (let bij de darks op dat de resultaten soms slechter worden. Soms is het beter om geen darks te gebruiken).

Iso waarden kun je vaak beter op hele stappen zetten. Dus ISO 400, 800, 1600, waarbij bij Canon camera's vaak ISO800/1600 de sweetspot is. Hogere ISO levert wel meer ruis op, maar dat middelt zich weer uit als je meer lights maakt.

Je flatner is een generieke. Deze heb ik zelf ook en hiermee wordt het veld net niet plat genoeg. In de hoeken zul je dus de streepjes houden. Of je moet meer geld uitgeven en een flatner halen die speciaal voor jou telescoop is, wat veel duurder is. Met jou brandpunt zou ik mij daar nog niet echt zorgen om maken. Eerst ervaring op doen met het fotograferen en nabewerken. Dan komt op een gegeven moment vanzelf het moment dat je of een andere telescoop wil, of je wel de juiste flatner wil.

Lekker doorgaan dus zoals je bent begonnen.
                Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Geen idee over de mac's Er zal wel iets bestaan. Met een D850 kan ik begrijpen waarom de randen niet goed zijn. De sensor is zo groot De flattener van SW zal wel wat beter zijn maar ik denk niet dat deze een full frame kan dekken.
                  Zaols vermeld door Arnom. Darks kun je alleen gebruiken als de temperatuur van je Lum dezelfde als deze van je darks. Met een niet gekoelde camera wordt dit moeilijk. Ik zou gewoon dithering toepassen en beelden schieten. In het verleden met een oude EOS 450 had ik betere resultaten met dithering zonder darks maar wel met flats.

Comment

ArnoM Dankje, als ik ‘t allemaal een beetje onder de knie heb dan kijk ik wel verder voor een betere flattner. Eerst ook maar eens verschillende ISO’s proberen.

Astrobug Oh.. Nou ik ga mij eens verdiepen in dithering en verder oefenen, dankjewel!

Comment

Weinig verstand van astrofotografie, daar kan ik je niet veel zinnigs over vertellen, maar zo te lezen krijg je goede adviezen van anderen. Maar ondanks dat ik zeker geen expert ben, ik denk dat je een heel goed begin maakt als ik jouw foto zo bekijk. Dat gaat vast goed komen om straks fraaie opnamen te maken.
                      Omni telescopio caelum est.

Comment

Begin eerst eens met een aantal foto's maken zonder dithering en duurdere flatteners etc. Stack die foto's en zie wat je daar uit kan halen met DeepSkyStacker. Maak dan ook wat flats, bias en darks en stack dan nog een keer, wat doet dat met je foto?

Dit waren mijn foto's met eerste keer astrofotografie zonder flattener, dithering, flats en bias. Alleen darks gebruikt. Allemaal 10x30 sec, behalve Andromeda.
                        https://www.astroforum.nl/forum/astr...strofotografie
                        Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Comment

Je foto is goed scherp in het midden, dat is het belangrijkste. De sterren aan de rand kan je gerust weg croppen.

Volgende stap is meer foto's maken en stapelen in DeepSkyStacker, zonder flats, bias, darks of dithering. Niet te veel ineens proberen te doen

Opnames moet je altijd in raw maken (.DNG), ISO zou ik op 400 zetten en dan 120 sec belichten. Als de sterren in het midden streepjes zijn moet je korter belichten, 30-60 seconden is trouwens ook prima hoor.

Probeer om in totaal een uur lang opnames te maken van 1 object. Dan heb je in totaal 30 tot 120 sub-opnames, afhankelijk van de sluitertijd. Deze kan je dan allemaal inladen in het gratis softwarepakket DeepSkyStacker (DSS).

Tijdens het 'stacken' worden alle opnames automatisch uitgelijnd en op elkaar gelegd, waardoor het lijkt alsof je 1 opname van een volledig uur gemaakt hebt. Deze 'stack' kan je vervolgens verder bewerken in bijvoorbeeld Photoshop, wat op zich ook een hele leercurve is.
                          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Rudy Dankjewel!

Seltaeb Ja precies, rustig alles uitzoeken. Ik heb even gekeken naar je foto’s, mooi hoor en knap als beginner en waarom heb jij ervoor gekozen geen flats, bias te gebruiken?

cyber Ja croppen kan inderdaad ook, ik ga het eens allemaal uitvogelen

Comment

Zo! M51! Als eerste objectje!!?? Gaat hard hoor bij jou!
                              Goed bezig zou ik zeggen; gewoon véél meer subs maken, en die stacken. Met de reeds gegeven tips ga je binnen enkele maanden echt verschieten van wat je dan zal kunnen.

Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

Working...
                              X