Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newton 200 of een newton150

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

R198800 zijn dit je eerste stappen in astronomie? Als je echt voor fotografie wilt gaan raad ik je aan om eens met een paar mensen mee te kijken om te zien/ervaren wat er allemaal bij komt kijken. En vergeet dan ook niet dat die materialen naar verwachting vele malen beter zijn dan waar jij mee wilt gaan werken dus ook andere resultaten.

Comment

Een 80mm of 100mm ed refractor op een HEQ5 is zowat de beste instapset voor astrofotografie die je kunt verzinnen. Keer op keer bewezen. Een flattener zorgt ervoor dat je sterren rond zijn tot in de hoeken.
      Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - Momenteel een geleende ASI1600mm ;-) danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Originally posted by MFCharon View Post
        R198800 zijn dit je eerste stappen in astronomie? Als je echt voor fotografie wilt gaan raad ik je aan om eens met een paar mensen mee te kijken om te zien/ervaren wat er allemaal bij komt kijken. En vergeet dan ook niet dat die materialen naar verwachting vele malen beter zijn dan waar jij mee wilt gaan werken dus ook andere resultaten.
        ja dit zijn mijn eerste stappen richting astrofotografie.
        zelf krijg ik al een beeld hoe het zo beetje in elkaar zit door te kijken op you tube astrobackyard.
        zeer interessant

Comment

Originally posted by Daniel Beetsma View Post
          Een 80mm of 100mm ed refractor op een HEQ5 is zowat de beste instapset voor astrofotografie die je kunt verzinnen. Keer op keer bewezen. Een flattener zorgt ervoor dat je sterren rond zijn tot in de hoeken.
          heq 5 heeft zo zijn na delen toch ?
          vast lopen van de moter speling op de tand wielen daar in tegen is de za eq r velen malen beter heb ik me laten vertellen.
          alleen is de 72 mm apo wel veel te licht voor deze montering maar voor in de toekomst wel goed genoeg.

of zou jij me toch over kunnen halen om voor de heq 5 te gaan ?

Comment

za eq r
            Que? Dat model ken ik niet, dat is chinees voor me.

"Ik heb me laten vertellen" is een beetje vaag, niet? De recente HEQ5 heeft dezelfde motortrein als de nieuwere EQ6 Syntrek/Synscan (die veel beter is dan de originele niet-GoTo-motortrein). Voor dat geld mag je me vertellen wat dan beter is...ja, het is nog steeds een Chineesje, maar om beter te krijgen met dezelfde draagcapaciteit moet je echt wel heel wat geld ophoesten. De HEQ5 en EQ6 zijn zowat de Volkswagen Golf van de astrofotografie.

alleen is de 72 mm apo wel veel te licht voor deze montering
            Daar spreekt niet veel ervaring uit: een telescoop is nooit te licht voor een montering. Je kunt natuurlijk kiezen voor een lichtere montering die geen Chineesje is, ja, maar die draagt dan voor fotografie geen andere combinatie dan een kleine refractor.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Originally posted by sixela View Post
              Que? Dat model ken ik niet, dat is chinees voor me.

"Ik heb me laten vertellen" is een beetje vaag, niet? De recente HEQ5 heeft dezelfde motortrein als de nieuwere EQ6 Syntrek/Synscan (die veel beter is dan de originele niet-GoTo-motortrein). Voor dat geld mag je me vertellen wat dan beter is...ja, het is nog steeds een Chineesje, maar om beter te krijgen met dezelfde draagcapaciteit moet je echt wel heel wat geld ophoesten. De HEQ5 en EQ6 zijn zowat de Volkswagen Golf van de astrofotografie.

Daar spreekt niet veel ervaring uit: een telescoop is nooit te licht voor een montering. Je kunt natuurlijk kiezen voor een lichtere montering die geen Chineesje is, ja, maar die draagt dan voor fotografie geen andere combinatie dan een kleine refractor.
              Az eq 6 bedoel ik sorry voor de type fout.
              verbetering zit hem in de riem aandrijfing in plaats van tandwielen tegen elkaar.
              die willen nog al snel slijten dat voorkomen de riemen.

Zeer interesant zijn de ingebouwde encoders. Deze zorgen ervoor dat de montering altijd weet waar het object is. Zelfs als de montering los wordt gekoppeld en met de hand wordt bewogen! Bij elke andere montering moet u dan de hele montering opnieuw uitlijnen.

dat lijkt mij een hele verbetering.

mag me verbeteren als ik het fout heb he daar leer ik ook van.

want ben ook nog maar iemand die nog moet beginnen.

Comment

Hmmm........riem aandrijving, dat is synoniem voor PE (periodieke fout).............dan liever een worm+wormwiel met kinematische aandrukking van de worm in het wiel. Helaas hebben ze dat nog steeds niet gerealiseerd bij Skywatcher en zo ingewikkeld is het echt niet.......Nu moet je door de uitzetting ieder jaargetijde (vanwege de uitzetting van aluminium) de worm afstellen op het wormwiel als je wilt dat het nog perfect blijft lopen. Ach, is ook zo gepiept met zo'n montering als je weet hoe het moet.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Az eq 6 bedoel ik sorry voor de type fout.
                  Ja, uiteraard is de AZ EQ6 (en de EQ-R) beter dan een HEQ5 (die in jaren geen redesign heeft gezien). Ze is ook een pak duurder en zwaarder; het is een montering in een ander segment. Dat heeft niet enkel voordelen, vooral als je mobiel wilt zijn.

Maar ik zou opletten voor marketingpraatjes: "the devil is in the details" in die klasse en de uitvoering van de montering, meer dan in specifieke technische keuzen.

En je moet nu ook geen getalfetisjist worden: je moet al heel wat brandpuntsafstand hebben voor je het verschil tussen een moderne HEQ5 en een getunede AZ EQ6-R gaat zien. Je hebt jaren fotograferen en een pak meer ervaring voor dat belangrijk wordt.

En ook HEQ5s kun je tunen:
                  https://www.darkframeoptics.com/prod...une-mount-tune
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik heb de eerste generatie HEQ5pro gebruikt in combinatie met een 200mmF5 en daarop een 90mmF10 als guidescope..........dat ging -net wel-/-net niet-. Ongeveer 50% van de plaatjes bewogen. Met upgrade naar een eerste generatie NEQ6pro ging het meteen een heel stuk makkelijker en beter. Helaas had deze nogal last van speling en was ook niet helemaal perfect........
                    De moderne nieuwe versies zijn wat dat betreft een heel stuk beter.
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
                    X