Announcement

Collapse
No announcement yet.

Newton 200 of een newton150

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Newton 200 of een newton150

Om te beginnen met astrofotografie een newton 150 pds of een 200 newton pds ?
    op een skywatcher az eq 6.
    of is dit te hoog gegrepen?

De 6 kan een 20cm wel aan. Ik zou wel gaan autoguiden.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Zonder autoduiding gaat het niet ?
      Ben verplan om dit later te gaan doen als ik wat meer gespaart heb.
      of is dat niet echt handig ?

Comment

Als je met een Chinese montering langer dan 3 minuten wilt belichten met een brandpunt >750mm, dan ontkomt je er bijna niet aan om te gaan autoguiden.
        EQ6 kan een 200mmF5 dragen incl. een eventuele guidescope
        Met een 150mmF5 zal hij het natuurlijk wel een stukje makkelijker hebben.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ik zou voor de 200 gaan. Wat ook kan is om te beginnen met een kleine apo. Deze gaat goed samen met een 200 newton. Ze overlappen elkaar niet met hun verschillende brandpunt.
          Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Autoguiding kost al snel 299 euro of zijn ze voor goed koper te vinden ?
            ik zit al snel over me budget als dat er nog bij komt.

Comment

Voor goedkope autoguiding heb je nodig: oude achromaat refractor of een wat langere tele-lens, een webcam, een oude laptop, een shoestring GPUSB en een vrije zaterdagmiddag :-)

Je moet nl wel de volgkijker op de Newton zetten of naast de Newton zetten, op een dikke multiplex plank. Beugels kun je zelf zagen. Ook moet je de webcam in focus zien te krijgen achter de refractor. Is ook wat zaagwerk en lijmwerk.

Op de lap-top zet je PHD 2.0. voor de autoguiding. Die draait ook op een oude (windows) laptop.

Je kunt ook kiezen voor een off-axis systeem maar dan zal vermoedelijk de hoofdspiegel naar voren gezet moeten worden, want je moet wel in focus komen met dat ding ertussen.

Er komt heel wat kijken bij deep-sky fotografie. Je kunt echter veel zelf maken, dan kost het veel minder. Alles kopen kan ook. dan is de sky de limit.

Ik begrijp uit jouw vraagstelling dat je nog geen ervaring hebt met deep-sky fotografie. Om ervaring op te doen adviseer ik je echter met klein spul te beginnen. Realiseer je je temeer dat een stel goede frames maken nog niet eens de helft van de moeite is. Het stacken, bewerken, darks, lights, bias bla bla kost je veel tijd om dat allemaal onder de knie te krijgen.
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Bedank voor je reactie of het word hard door sparen of een goedkoper standaard.
                de heq 5 zal die ook voldoende zijn voor astrofotografie ?

Comment

Voor een 200 zal dit te nipt zijn.

Comment

Dan zou een 150 pds newton beter zijn op een heq 5 ? Of een kleine apo 72 mm maar is die wel goed genoeg voor astrofotografie?

Comment

Als nieuweling zou ik kiezen voor een goede kleine apo. Geen gezeur met uitlijnen. Als het een kwalitatieve apo is hou je hem vele jaren.
                      Kijk vooral uit dat de focuser goed is, de goedkope hebben last van tilt.
                      Zowel met een apo als een newton moet je kijken naar een corrector/flattener.

Comment

dan heb ik nog een vraag moet er perse een Flattener bij ?
                        of kun je ook waar nemen zonder ?
                        en wat is het effect met en zonder Flattener ?
                        sorry dat ik zo veel vraag.

Comment

Zonder flatner of coma corrector is de uitkomst heel voorspelbaar: naar de rand toe steeds minder mooie sterren! Dat geldt ook voor visueel. Het is aan jou hoe storend je dat vindt.

Comment

Het kan altijd zonder maar dan heb je vervorming van de sterren. Hoeveel is afhankelijk van het type van telescoop en de gebruikte camera (hoe kleiner de sensor, hoe minder het zal opvallen).
                            Dit is een voorbeeld.
                            Click image for larger version

Name:	post-219589-14074319052945_thumb.jpg
Views:	1
Size:	36.2 KB
ID:	1392755
                            Naast een flattener kun je ook een reducer gebruiken maar meestal corrigeren ze niet goed voor grotere sensoren zoals APS formaat of meer.
                            Zou je ander niet eens met iemand uit je buurt afspreken of nog beter naar een astro club?
                            Daar kun je veel leren.
                            Doe je ook aan gewone fotografie? Anders is een goede telelens ook een optie.

Comment

Tot nu toe zie ik eigenlijk geen verschil

ik ga eens kijken of er een club is in omgeving Utrecht.
                              voor nu erg bedankt voor de uitleg.

Comment

Working...
                              X