Announcement

Collapse
No announcement yet.

I'm back, en heb hulp nodig :-)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

I'm back, en heb hulp nodig :-)

Hoi,

Toen ik terug keek naar de datum van mijn laatste post moest ik even schrikken! 2005. De tijd gaat snel! Al is dat wel relatief...

Vroeger had ik een Bresser 114/500 deze heb ik verkocht wegens te weinig gebruik. Maar als ik 's avonds de planeten aan de hemel zag had ik telkens weer spijt dat ik niet had om ernaar te kijken. Ik heb een tweedehands Meade 395 gekocht D90mm F1000mm. Ik kijk graag naar de maan , Jupiter en Saturnus.

Ik zit met veel vragen maar ik zal deze stap voor stap aan jullie voorleggen via dit forum.

De eerste:

Ik kocht een 1.25" T ring van onze Chinese vrienden en deze kwam al snel in de bus.
    Misschien ben ik overhaast te werk gegaan maar ik kon niet wachten mijn 1000mm op Saturnus te richten en mijn Canon 7D erop aan te sluiten.
    Ik gebruikte een zelfontspanner om te trillingen op te vangen (En die zijn er wel op het statief...)

Ik kan door mijn 25mm oculair Saturnus mooi scherp afgelijnd zien en daar ben ik al heel tevreden mee! Maar met de Canon erachter lukt het me niet om een scherpe foto te nemen.

Dit is de beste foto (onbewerkt in .JPG) met de gegevens:

1/13sec ISO-1250

Is er iets dat ik verkeerd doe? Moet ik al stacken voor een scherpe foto te krijgen? (Ik dacht dat dit eerder een techniek was voor details)

Ik kijk al uit naar jullie ervaringen / tips.

Click image for larger version

Name:	Saturnus.jpg
Views:	1
Size:	38.5 KB
ID:	1392326

Groetjes
    Dirk

"Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hoi Dirk! Leuk dat je weet bent begonnen.

Ik zie dat je een refractor gebruikt, wat denk ik uitsluit dat je hem niet scherp kan krijgen. Iets wat ik met een newton wel had eerst. Aangezien dat het (denk ik) niet kan zijn, zijn er nog een aantal opties;
    - Je hebt een te lange sluitertijd (maar dat is niet het geval)
    - Je hebt niet goed scherp gesteld, dit is gemakkelijk op te lossen door in te zoomen voor je een foto maakt
    - Je statief, en dus telescoop, zijn niet stabiel genoeg en wapperen nog een beetje tijdens het maken van de foto doordat je op het knopje drukt

Aangezien de eerste niet het geval is, zou ik goed kijken of je hem goed hebt gefocust. Als dat het geval is zou ik het volgende kopen, en dat gebruik ik zelf ook: https://www.cameranu.nl/nl/p1228/can...CABEgKCYPD_BwE

Je kan trouwens ook een serie foto's maken met de zelfontspanner dan zijn de laatste foto's misschien wel goed.

Wat je ook nog kan doen voor het zeker weten dat je hem scherp stelt is het kopen van een bahtinov mask: https://www.robtics.nl/product_info....oducts_id=4136

How to use: https://www.youtube.com/watch?v=k0FIluj9ndQ

Comment

Click image for larger version

Name:	IMG_6032.JPG
Views:	1
Size:	1.21 MB
ID:	1392360 Dit is een onbewerkte foto van Saturnus met een 1300D op een 127mm skymak. Om even een beeld te geven wat je er van kan verwachten.
      Succes! Ik hoop dat het wat wordt zo.

Comment

Bedankt voor de reactie, ik bedoelde met een zelf ontspanner juist wat jij voorstelde; zo een remote heb ik gebruikt.
        Misschien is het toch de focus die niet goed was.
        Van een bahtinov mask had ik nog nooit gehoord, als het volgende keer niet lukt lijkt me dit wel een optie...

Volgende keer opnieuw proberen.

"Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Comment

Aangezien de hele boel staat te "wapperen" en te trillen als een espenblad kun je ook nog teruggrijpen naar de oldschool methode van het afzwaaien.
          -alles instellen
          - stuk zwart karton voor objectief houden.
          - sluiter open
          -wachten tot alles echt is uitgetrild
          -karton snel wegtrekken en even snel weer terughouden voor de lens.
          -sluiter dicht.

Ach ja, zo deden we dat toen zo.......
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
          X