Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vreemde zwarte vlek op al mijn foto's. Wat kan dat zijn?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vreemde zwarte vlek op al mijn foto's. Wat kan dat zijn?

Na mijn M31-tests en wat andere willekeurige foto's viel mij gisteravond iets op. Ik probeerde wat andere objecten te zoeken en fotograferen, maar na het stapelen zag ik dat in al mijn foto's een wat donkere plek voor komt. Altijd op dezelfde plek. Ze komen ook voor op mijn eerder geplaatste foto's van M31; je ziet het een beetje aan mijn avatar, er is een hap uit.

Hieronder 2 foto's. Beide foto's in de buurt van de Lier genomen (ringneveljacht, maar helaas niet gelukt); beide zo'n 10-15 lights van 60-120 seconden op 800 ISO en evenveel darks, flats en bias. Ik heb de foto's zo puur mogelijk gehouden. De enige bewerking is het stapelen in Astro Pixel Processor en stretchen. Meer niet.

De sensor van m'n camera ziet er goed uit. De coma-corrector is ook schoon. Wel is er sprake van enorme lichtvervuiling. Gisteren de maan, maar ook 2 lantarenpalen. Heeft iemand enig idee wat dat kan zijn? Of in welke hoek ik 't moet zoeken?

Click image for larger version

Name:	zwarte_vlek_2.jpg
Views:	1
Size:	226.9 KB
ID:	1391897Click image for larger version

Name:	zwarte_vlek_1.jpg
Size:	226.8 KB
ID:	1391898
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

Hoe maak je je flats?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

De flats maak ik door m'n camera op de scope te laten; een wit shirt om de koker en er een tablet met witte achtergrond op te richten. De ISO hou ik gelijk aan de lights. Ik kan de camera alleen niet de sluitertijd laten bepalen. De AV modus werkt niet zonder lens op de camera. Ik krijg dan de melding dat ik alles handmatig moet doen. Dus ik kies dan zelf maar een sluitertijd; redelijk vlot: 1/250 of 1/500.

Comment

Hoe is het resultaat als je geen flats toepast?
        je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Kijk eens aan. Hier dezelfde integraties zonder flats. Geen donkere plek in het midden. Dan toch slechte flats misschien? Ik ga er eens mee experimenteren!

Click image for larger version

Name:	no_flat_1b.jpg
Size:	207.8 KB
ID:	1391919Click image for larger version

Name:	no_flat_2b.jpg
Size:	182.9 KB
ID:	1391920

Comment

Bij zulke korte sluitertijden voor flats kan het gebeuren dat de spiegel niet snel genoeg wegklapt waardoor deze een schaduw introduceert. Probeer eens om een dikkere laag van het shirt om de koker te spannen en/of de tablet veel minder fel te zetten zodat je flats van 1 tot 2 seconden of zelfs langer kan maken.
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Je moet de laagst mogelijke iso setting gebruiken voor de flat. Zo gaat de sluitertijd al iets omhoog.
              Controleer het lineaire histogram (in bijvoorbeeld Nebulosity) zodat het net iets voorbij het midden piekt. Gebruik niet de indicatie op je camera want die is logarithmisch.
              Speel met de sluitertijd totdat het goed is.
              Zorg middels extra lagen wit shirt ervoor dat je een belichting krijgt van 2sec of meer. Lange sluitertijden reproduceren beter dan korte van bijvoorbeeld 1/2000sec.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

De collimatie van de kijker is trouwens ook niet optimaal: het volledig verlicht beeldveld staat niet helemaal in het midden. Al gaan goede flats dat voor het grootste deel corrigeren, je zit uiteindelijk links helemaal links in beeld met een lagere signaal/ruisverhouding dan rechts.

Al zijn het toch voor een deel spijkers op laag water ;-).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Is de offset (biassignaal) van zowel de lights als de flats gecorrigeerd met een masterbias? Vaak wordt dat bij flats vergeten of wordt van de lights 2x de offset afgetrokken door correctie met een masterdark en masterbias.

Als je flats schiet op een andere ISO-waarde dan lights, dien je daarvoor een apart masterbias te gebruiken met een ISO-waarde corresponderend met die van de flats.
                  Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Hier is aan de orde dat de flats die je gemaakt hebt en ander helderheidsverloop over de sensor hebben geregistreerd dan het helderheidsverloop tijdens je opname. Wat daarvan de reden is is ook voor mij een open vraag maar duidelijk is dat de buitenregionen een te sterke correctie hebben gekregen. Dat zou inhouden dat bij je flats de verlichtingvermindering naar de hoeken toe groter is dan tijdens het maken van je opname. Experimenteer eens met een andere afstand van je lichtbron tot de witte diffuser tijdens het maken van je flats en bekijk het verloop van die flats op de manier zoals je dat met je opnamen hierboven heb gedaan. Dat moet dan erg op elkaar lijken.
                    je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Zooo, wat een berg informatie en tips! Ik hoop er vanavond of morgenvond al mee aan de slag te gaan.
                      En de collimatie neem ik ook nog eens onder de loep. Bedankt allemaal, jullie hebben me weer een hoop geleerd!

Comment

Je hebt de flats toch wel geschoten, net na de lights, met andere woorden: met de camera en het focus nog steeds op dezelfde positie als waarmee je de lights schoot?
                        Als je last hebt van een focuser die wat tilt bij andere posities (heb ik ook wel eens gehad). Dan verloopt de collimatie onder diverse posities door het gewicht van de camera aan de focuser. Dan kan ook de reden zijn dat de flat (meestal geschoten in verticale stand) net iets anders is dan de light (de opname).
                        Je kan een proefje doen door de flat in ongeveer dezelfde positie te schieten (vastplakken met duc-tape) als waarin je de lights schoot.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Is het niet gewoon je duim?
                          Had ik vroeger ook altijd last van op mijn foto's ;-)
                          24” f3.7 Encased GoTo Dobson

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                            Je hebt de flats toch wel geschoten, net na de lights, met andere woorden: met de camera en het focus nog steeds op dezelfde positie als waarmee je de lights schoot?
                            Cfr. mijn bericht: waarschijnlijk niet. Je ziet dat het volledig verlicht beeldveld _niet_ gecentreerd is. Als dat in de flats "beter" is, dan krijg je precies wat je hier ziet. Zeker gekoppeld aan b.v. een ander indraaien van de focuser, want dan gaat de grootte van het verlicht beeldveld ook anders zijn.

Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Jullie vermoedens zijn correct. Deze flats zijn overdag genomen. Niet direct na de lights. De camera is er in die tussentijd ook af geweest. En de focus stond ook anders.
                              Leermomentje: flats nemen ná de lights, zonder de positie van de camera te wijzigen of aan de focusser te draaien.

Comment

Working...
                              X