Announcement

Collapse
No announcement yet.

DSLR op Mars

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

DSLR op Mars

Toen Mars begin deze maand dichtbij stond heb ik geprobeerd een foto daarvan te maken. Ik heb snel wat gelezen hier en daar en ben toen vol goede moed naar buiten gegaan om een opname te proberen. Ik heb nu wel een opname gekregen, maar zit toch met een aantal vragen over wat ik beter had kunnen doen.

Opname is gemaakt met canon 77d met 600m objectief op F5.6 en ISO 1600. Ik heb deze vanaf de tuin tafel op Mars gericht en toen een filmpje gemaakt van ongeveer 30 seconden met 50 frames per seconde op 720*1280.

Ik heb daarna het filmpje dmv autostackert omgezet naar een tiff bestand. Daarna heb ik nog wat geprobeerd in registax, maar dat heeft geen betere resultaten opgeleverd. Het voornaamste probleem dat ik zelf eigenlijk zie is dat er een duidelijke rand aanwezig is. Ik had eigenlijk gehoopt dat er wellicht een lichtere plek rond (als gevolg van de poolkap) de rand zou zitten, maar ik heb dus het idee dat er een fout zit in de opname waardoor ik een dergelijke rand krijg. Deze rand is namelijk ook aanwezig in het filmpje zelf. Wat had ik anders moeten doen?
    Click image for larger version

Name:	MVI_0265_pipp_g4_ap4.jpg
Views:	1
Size:	2.7 KB
ID:	1391526

Moeilijk te zeggen. Als je bv niet goed hebt scherpgesteld dan kan Mars ook als een egaal schijfje met een randje verschijnen.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Comment

Originally posted by Neo View Post
      Moeilijk te zeggen. Als je bv niet goed hebt scherpgesteld dan kan Mars ook als een egaal schijfje met een randje verschijnen.
      1e wat bij mij opkwam: focus.
      Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Hallo card,

toevallig ben ik afgelopen week ook bezig geweest om met fotografiespulletjes Mars te filmen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van een Canon 60d, 500mm f4 objectief en 2 maal een 2x converter en 1 maal een 1.4x converter. Bij elkaar dus 2800mm. De camera in de filmmode en gekozen voor de cropmode, 640 x 480. Ik geloof 60 frames per seconde. Scherpstellen vond ik moeilijk. Zo ook het vinden van Mars in de zoeker/liveview scherm. Uiteindelijk heb ik twee minuten gefilmd in .mov. Omgezet naar avi en gestackt in Autostakkert!. Het kan dus wel. Misschien nog wel beter. De transparantie was niet super.

Succes!

Click image for larger version

Name:	MVI_5132.jpg
Views:	1
Size:	6.9 KB
ID:	1391565
        Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Comment

Dat is inderdaad meer een resultaat waar ik naar opzoek was! Maar om nou 3 extenders te kopen voor zo'n 600 euro, en dan 5 stops verlies en 60% kwaliteitsverlies op m'n lens te nemen... Dan kan ik beter een telescoop kopen

Comment

Haha, dat is waar. Ik had al twee tcs. Daarnaast heb ik goedkopere Chinese variant erbij gekocht.

Ik zou proberen om handmatig te belichten en heb geen 640x480 cropmode op je camera?
            Canon 6d astrodon mod, ef 500mm f4, ef 200mm f2.8, ef 135mm f2, ef 50mm f1.8, Heq5 pro

Comment

Hier is een mooi voorbeeld van een opname van Mars met ook zo'n 600 mm lens: klik
              Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
              (https://www.neophoto.nl)

Comment

Prachtopname. Dat is een mooi streven. Ik denk wel dat er tussen die camera en lens wat minder glas zit dan mijn combi.

Comment

Working...
                X