Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ik krijg Polaris niet gevonden met de SkyWachter Star Adventurer :(

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ik krijg Polaris niet gevonden met de SkyWachter Star Adventurer :(

Hallo,

Aangezien voor mij alles nieuw is en verder niemand ken in de wereld van astrofotografie, heb ik laatste tijd zeer veel gelezen over hoe dit moet met een SkyWatcher star adventurer. De verrekijker was niet meer genoeg, en dit leek mij wel een mooie op stap. Simpel beginnen met een F4 24-105MM lens op een Canon EOS6D MII zou geen probleem moeten zijn. Simpel gezegd: kalibreren, zorgen dat je Polaris in de zoeker van de SkyWachter hebt en via een app goed uitrichten. Na 2 uur buiten te hebben gestaan, ben ik teleurgesteld naar binnen gedropen omdat ik Polaris niet gevonden kreeg met de SkyWachter. Doordat alles gespiegeld was, was ik mijn oriëntatie volledig kwijt. Ik zag opeens wel een heldere ster, maar kon niet bevestigen dat dit Polaris was.

Is het normaal dat het is gespiegeld? Is hier iets aan te doen?

Alvast bedankt!

Het hangt er vanaf hoe die zoeker in elkaar zit. Als het een simpel rechtdoor kijkertje is staat het beeld 180 graden gedraaid.

De truuk is echter dat Polaris de enige heldere ster in die buurt is. Als je een heldere ster ziet in de zoeker, en de zoeker staat de goede richting uit, is die heldere ster Polaris.

Waar je op moet letten is dat je de goede ster hebt. Kochab, beta UMi, is bijna even helder en staat ook ongeveer in het noorden. Maar vlak bij Kochab zie je nog een andere vrij heldere ster staan met het blote oog. Polaris staat in z'n eentje.
    What where the skies like when you were young?

Comment

Wat ik doe is eerst mijn camera en lens “recht” zetten dus in dezelfde richting als de zoeker. Ik gebruik zelf een RDF die op bijvoorbeeld de flitsvoet te monteren is. Als ik polaris door de zoeker van mijn camera in het midden heb dan ga ik pas door de poolkijker kijken. Eigenlijk lukt het zo altijd. Als ik zonder deze stap polaris probeer te vangen in de poolkijker lukt het zelfen
      Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Originally posted by RichardFer View Post
        (...) Doordat alles gespiegeld was, was ik mijn oriëntatie volledig kwijt. Ik zag opeens wel een heldere ster, maar kon niet bevestigen dat dit Polaris was.

Is het normaal dat het is gespiegeld? Is hier iets aan te doen?

Alvast bedankt!
        Zoals hierboven al staat vermeld is Polaris de enige heldere in de buurt. Die zal het dus geweest zijn.
        Het is normaal dat het 180 graden geroteerd staat. Elke telescoop doet dat. In veel gevallen kunnen we dat weer recht zetten door extra optische elementen in de kijker aan te brengen.
        De poolzoeker kun je niet aanpassen en geeft dus een 180 graden geroteerd beeld. Maar troost je, de app die je klaarblijkelijk gebruikt, doet dat ook.

Zelfs met een draaibare sterrenkaart kun je al vaststellen wat de juiste de positie van Polaris in de poolzoeker moet zijn.

Click image for larger version  Name:	Planisfeerpoolzoekr (640x623).jpg Views:	4 Size:	216.4 KB ID:	1390600

Hier een draaibare sterrenkaart met daarop een telefoon met app. Je ziet op de planisfeer dat de afwijking van Polaris te vinden is op de 30 april positie, op precies dezelfde positie als in de app.

Omdat je door een 180 graden roterende kijker kijkt, houd je op de draaibare kaart ( tegen de gebruiksaanwijzing in ) de windrichting waarin je kijkt (noorden), juist bovenaan.
        Last edited by John Baars; 18-08-18, 07:37. Reason: spelling, stijl
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Aan de zijkant van de Star Adventurer zit een oog (rechtsonder indien je Zuidelijk tov de montering staat). Mbv dat oog kun je als eerste stap de montering grof op de Pool zetten. Daarna zie je ongetwijfeld Polaris ook in de Poolzoeker.

Comment

Ik heb dit op mijn poolzoeker gemonteerd en het is een peuleschil nu.

https://www.365astronomy.com/Amici-P...olarscope.html
            C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Originally posted by Dick View Post
              Aan de zijkant van de Star Adventurer zit een oog (rechtsonder indien je Zuidelijk tov de montering staat). Mbv dat oog kun je als eerste stap de montering grof op de Pool zetten. Daarna zie je ongetwijfeld Polaris ook in de Poolzoeker.
              Dat was mij nog niet opgevallen. Gouden tip!!

Deze ook trouwens!
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Originally posted by schoenmaker View Post

Wel erg duur, is zo'n 130 euro !
                Dan kun je beter een 1.25" Amici voor 49 euro kopen en met een simpel adaptertje achter de poolzoeker zetten. En meteen te gebruiken op een refractor / Mak / SCT zodat je geen spiegelbeeld krijgt. Bij kleine vergrotingen erg handig !
                My eyes are the best optical devices provided. Others:
                GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Comment

Gouden tips! Bedankt. Hiermee zou het toch wel moeten lukken, even wachten op een heldere nacht. Wordt vervolgd dus.

Comment

Ik zet mijn spullen meestal klaar zodra het begint te schemeren; Polaris is een van de sterren die als eerste zichtbaar wordt. Dan zorg ik dat mijn statief al zo goed mogelijk naar het noorden gericht staat en de verticale as op zo’n 51,7 graden. Meestal heb ik Polaris dan al in de poolzoeker; soms nog een beetje de horizontale as draaien en dan heb ik ‘m wel.
                    Zodra het donkerder wordt vind ik ‘t wat lastiger worden bepaalde sterren van elkaar te onderscheiden.
                    SkyWatcher 150/750 | EQ3 Synscan Goto | Nikon D3300 & D5600

Comment

Working...
                    X