Announcement

Collapse
No announcement yet.

Astrofotografie met systeemcamera en barlow?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Astrofotografie met systeemcamera en barlow?

Fotografie was al een hobby, toen kwamen er twee telescopen en dan wil ik natuurlijk ook astrofoto's maken. Het liefst met zo veel mogelijk spullen die ik al heb om het budget niet te gek te maken.

Wat heb ik?
    Skylux 70/700
    Orion Optics UK 200mm f/4.5
    Olympus EM1 systeemcamera (dit is een 2x crop camera met een Micro 4/3 mount en geen spiegel. zie hieronder)
    Een rijtje grote en kleine 1,25" oculairs.
    2xBarlow met T2 draad
    T2/M43 adapter

Nu zit mijn vraag wat nu eigenlijk de bedoeling is?
    Ik heb de barlow met M/43 adapter aangesloten op de camera. Dit werkt maar een planeet is nog klein in beeld.

Nu kunnen enkele kleine oculairs op de barlow gezet worden en past de M/43 adapter er nog overheen. Zie foto's hieronder. Is dit de bedoeling/handig?

Click image for larger version

Name:	IMG_0981.JPG
Views:	1
Size:	114.1 KB
ID:	1389907

Dit is de barlow met swan 15 mm en daarop een M/43 adapter.

Click image for larger version

Name:	IMG_1502.JPG
Views:	1
Size:	106.3 KB
ID:	1389908

Ik kreeg het nog niet voor elkaar met focusseren maar dat komt wellicht omdat toen de telescoop nog niet gecollimeerd was (inmiddels wel) en dat alles nieuw voor me is.

Volgens mij zou de Olympus moeten kunnen focusseren want er is geen spiegel en de M/43 lenzen hebben ook een erg kleine flens afstand (sensor/glas afstand).

Niemand enig idee of dit een goed plan is of dat ik beter iets anders kan doen?

Comment

Ik zou als ik jou was eens beginnen zonder oculairs en barlows. Op die manier gebruik je de telescoop als een telelens en dan is het al heel lastig om een scherp beeld te krijgen. Maar wel echt enorm veel minder moeilijk dan met oculairs, laat staan met ook nog een barow erbij. Probeer dat eens en laat ons weten hoe dat gegaan is. Dan kijken we verder.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Working...
      X