Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallo allemaal, even voorstellen en wat eerste fototests

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hallo allemaal, even voorstellen en wat eerste fototests

Hallo allemaal! Ik ben nieuw hier. Leuk om jullie allemaal te ontmoeten.

Na ruim 20 jaar pak ik mijn oude jeugdhobby weer op. Astronomie en eindelijk wat astrofotografie. In mijn tienerjaren lid geweest van de JWG en ook nog een paar jaartjes redacteur geweest van het blad UniVersum. Maar helaas in mijn 20-er en 30-er jaren niets meer met de hobby gedaan. Mijn oude Pollux 115mm van toen weggedaan, waar ik afgelopen jaren meer en meer spijt van kreeg.

Tot ik vorige week tegen een leuk 2e-handsje aanliep. Iets groter dan wat ik had en met GoTo volgsysteem. Een SkyWatcher 150/750 op een EQ3 mount. Niet de meest geweldige mount begrijp ik, maar voor mij om gewoon weer eens te beginnen best aardig. Toen ik van de week M31 voor het eerst sinds lange tijd op m'n netvlies geprojecteerd kreeg, kon ik een "OMG!" niet onderdrukken. En als ik 'm dan toch in beeld heb, waarom niet gewoon eens m'n goedkope Nikon D3300 aansluiten en gewoon eens wat 30s/60s plaatjes schieten. Ik heb nog nooit in mijn leven M31 gefotografeerd.

Ik heb me flink in moeten lezen, want de tijd van filmrolletjes is natuurlijk voorbij. Dit forum helpt enorm! Er komt een lading informatie over lights, flats, darks, bias, stacken en noem maar op over me heen, niet te geloven.

Ik ben eerst eens met polar alignment bezig geweest. Heb er een handig appje bij en er zit een polar scope in m'n mount. Dus dat gaat best goed. Objecten lijken na aanvullende star alignment via de Synscan handset erg goed gevolgd te worden.

Collimeren moet ik opnieuw doen ben ik bang. Ik was zo stom om te proberen de spiegel uit de buis te halen om eens schoon te maken, geen idee hoe; dus ik draaide maar wat aan de schroeven op de achterkant. M.a.w. m'n primaire spiegel staat nu ongetwijfeld scheef. Heb alles wel teruggedraaid, maar erg nauwkeurig zal 't niet zijn. Heb ik weer iets te doen dit weekend.

En dan software! Momenteel heb ik DeepSkyStacker en een 45 dagen proefperiode van PixInsight. Daarnaast gebruik ik voor fotobewerking het pakket Affinity Photo (een alternatief voor Photoshop). Erg handig ook op een iPad Pro (volwaardige desktop-port). DSS is bijna een no-brainer. PixInsight vind ik wat lastiger. Ik krijg na stacken in eerste instantie alleen beeld als ik via STF op Auto Stretch klik. Maar om een dergelijk beeld na te maken om op te kunnen slaan, moet ik extreem veel aan de HistogramTransformation doen. Daarna doe ik nog een lichte bewerking in Affinity, gewoon omdat ik dat programma wat beter ken; kan er dan wat makkelijk kleuren in tevoorschijn toveren.

Wat gebruiken jullie het liefst? DSS in combinatie met een fotobewerker, of is PixInsight momenteel hét stuk software in Astroland? Wellicht gecombineerd met een fotobewerker. Ik twijfel alleen voor welke softwarecombinatie ik zal gaan. De PI stacks lijken mooiere resultaten te geven dan de DSS stacks. Maar ja, aan PI hangt wel een prijskaartje.

In de bijlage zie je een collage van mijn allereerste testje met m'n SkyWatcher 150/750 EQ3 GoTo en Nikon D3300. Ik heb er wat commentaar bij gezet.

Er is nog veel aan te merken op focus, belichting en collimatie. Ik had flink last van 2 felle lantaarnpalen naast m'n tuin, de hoofdspiegel zit mogelijk wat scheef en ik heb het idee dat het beeld niet 100% scherp is. Ook heb ik slechts 1 star align gedaan, gewoon omdat het slechts een test betrof. Ik had er weinig verwachtingen bij. Ik heb 8 lights gemaakt van 60 seconden en hetzelfde aantal voor darks, bias en flats. De flats zijn niet goed denk ik; ik kan zonder lens op m'n Nikon geen AV selecteren; ik moet dan handmatig een sluitertijd kiezen, dus heb maar willekeurig voor 1/250 gekozen. Geen idee of dat juist is.

En toch... ondanks alle foutjes, slordigheden en slechte lichtomstandigheden, was ik best verbaasd met onderstaand resultaat! Dat geeft de burger moed. Ik heb er enorm veel zin in! En prachtig om op dit forum ook al jullie fantastische werk te zien.

Click image for larger version  Name:	Screen Shot 2018-08-10 at 15.35.26.jpg Views:	1 Size:	149.8 KB ID:	1389619

2: PixInsight stacked, bewerkt met veel HistoricTransformation, JPG export:

Click image for larger version  Name:	light-BINNING_1_bewerkt_PI.jpg Views:	1 Size:	205.2 KB ID:	1389625

2: PixInsight stacked, bewerkt met veel HistoricTransformation, nabewerking Curves/Saturation in Affinity Photo (blauw/geel), JPG export:

Click image for larger version  Name:	light-BINNING_1_bewerkt_PixInsight+Affinity.jpg Views:	1 Size:	151.5 KB ID:	1389626

DSS + Affinity

Click image for larger version  Name:	DSS+Affinity.jpg Views:	1 Size:	223.2 KB ID:	1389627

PixInsight, lineaire afbeelding via ScreenTransferFunction Auto Stretch (screenshot):

Click image for larger version

Name:	Screen Shot 2018-08-10 at 16.59.47.png
Views:	2
Size:	1.35 MB
ID:	1389629
    Attached Files
    Last edited by Cyb3rR0gu3; 10-08-18, 16:01.
    SkyWatcher 150/750 | NEQ6 Pro | ZWO ASI120MM-S | Nikon D5600

That ain't half bad.
    Kan je eens wat grotere afbeeldingen plaatsen?

Comment

Ja, tuurlijk! Heb wat grotere foto's toegevoegd aan originele post.

Comment

Lekker bezig hoor! Mooie binnenkomers. Het is normaal dat je in PI zonder STF autostretch niks ziet. In deze lineaire modus kun je het beste dingen doen als kleurkalibratie, achtergrond egaler maken, sterren verkleinen, et cetera. Kijk eens naar de functies Dynamic Background Extraction en BackgroundCalibration. Zelf heb ik een hoop geleerd van deze filmpjes http://harrysastroshed.com/Pixinsighthome.html

Momenteel is de hele wereld en zijn moeder trouwens van PixInsight aan het overstappen naar Astro Pixel Processer. Ik ken dat programma niet maar het schijnt heel fijn te werken. Ja, de software kost geld (zowel APP als PI) maar ik vind het het zelf dubbel en dwars waard en zoals je waarschijnlijk al snel zult gaan merken is astrofotografie geen goedkope hobby En het zijn heel uitgebreide softwarepakketen, er hebben mensen gewoon heel hard aan zitten werken..
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Oh kijk eens, nog meer software! Ik zal de trial eens proberen.
          En ik vond net dat je in PI vanuit STF de settings gewoon in HT kunt slepen, haha, en ik maar dubbel werk doen.

En goede software mag absoluut geld kosten. Maar dan koop ik het liefst wel het beste, meest intuitieve en cross-platform (Mac/Windows/Unix) pakket.

Ik ga eens oefenen met de functies die je noemt, dank voor de tip!

Comment

Een mooie start.

Wat betreft software, ik ben ooit begonnen met DSS maar liep snel tegen beperkingen aan en ben toen via een tussenstap bij PixInsight terecht gekomen. Omdat ik al mijn echte bewerkingen na het stapelen in Photoshop doe deb ik nooit echt alles uit PI gehaald, de software bleef voor mij toch wat onintuitief en de hoeveelheid functies wat mij betreft te groot. Laatst heb ik een eerste poging gedaan met APP en verder alle bewerkingen rondom kleur in Photoshop zoals gebruikelijk en deze combi bevalt me eigenlijk er goed. Wat mij betreft is er pakket nodig om goed en eenvoudig te stapelen en dat vervolgens om te postprocessen. PixInsight kan beiden maar ik heb dus een iets andere voorkeur.
            Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Hoofdspiegel eruit gehaald? Helemaal niet erg; je moet sowieso collimeren voordat je gaat waarnemen of fotograferen, en dan los je het niet-perfect inbouwen ook wel weer op. Heb je hierover meer info nodig?

Ik vind de opnamen van M31 al prima gestart; een goed begin!

Comment

Uiteindelijk heb ik de spiegel er niet uit gekregen. Ik dacht dat eenvoudig te doen door aan de schroefjes aan de achterkant van de buis te draaien. Maar dat blijken dus schroefjes om de spiegel af te stellen. Dus heb ze maar weer teruggedraaid en de spiegel voor nu maar laten zitten.

Ik zie online wel uitgebreide handleidingen voor collimeren, maar erg makkelijk lijkt ‘t niet. Mocht iemand een wat eenvoudigere handleiding weten dan ben ik wel geïnteresseerd.

Er zit in ieder geval een collimatiekapje bij de scope. Da’s al een start.

Comment

Ook als je 'm er niet uitgehaald hebt, maar wel aan de schroefjes gedraaid, is collimeren nodig. Sowieso is collimeren nodig bij een Newton; geen enkele Newton houdt z'n goede collimatie vast op de lange duur. Google eens naar de site van Jan van Gastel; hij heeft een goede handleiding op zijn site staan. Met zijn handleiding in de hand is het niet moeilijk, als je het stappenplan juist volgt. En nee, een collimatiekapje is niet voldoende om te collimeren.

Comment

Top! Ik ben maar eens begonnen met collimeren. Wat me opvalt is dat als ik de drie spiegelhouders allemaal netjes in beeld heb, de reflectie in het secundaire spiegeltje (het beeld met m’n telefoonlens, en anders dus je eigen oog), niet exact gecentreerd is. Zodra ik dan aan de drie stelschroefjes van de secundaire spiegel draai om dat wat te centreren, dan verdwijnt juist weer een van de drie houders van de grote spiegel uit beeld.

Moet het beeld in het kleine spiegeltje ook exact gecentreerd staan? Hier een foto met hoe de boel er nu ongeveer uitziet.

Name:	355A4A2B-0D6D-4786-8946-84FE62A7D045.jpeg
Views:	1
Size:	125.3 KB
ID:	1389923

Comment

Vorige week weer wat nieuwe data geschoten. Lijkt erop dat de scope behoorlijk is uitgelijnd.
                      Deze keer heb ik ook een coma-corrector gebruikt. De boel scherp stellen blijf ik lastig vinden.

Ik heb ook nog steeds geen keuze kunnen maken uit de twee stackprogramma’s waar ik een trial voor heb. Wat ik aan PixInsight zo handig vind is de preview-functie die realtime reageert. In AstroPixelProcessor moet je eerst op Calculate klikken en dan eventueel Apply-en. Resultaat uit beide pakketten is nagenoeg gelijk.

Hier een nieuwe foto van M31; wederom 800 ISO, 20x 30 seconde lights; en 10 flats/darks/bias.

Name:	m31-astroforum.jpg
Size:	258.8 KB
ID:	1391344

En deze hieronder was een verrassing. M15. ‘k Was een beetje bezig met alignen, tot deze ineens in beeld verscheen; ‘t zijn slechts 4 lights van 60 seconden, omdat M31 het project van de avond was, maar toch een leuk extraatje.

Name:	m15-astroforum.jpg
Size:	170.4 KB
ID:	1391345

Comment

Je bent lekker bezig. Mooie plaatjes!
                        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
                        X