Announcement

Collapse
No announcement yet.

Help wil heel graag advies.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Help wil heel graag advies.

Hallo form leden.
    aangezien ik net nieuw ben en graag wil leren over astrofotografie ben ik op zoek naar een goede basis om mee te beginnen.
    welke foro camera adviseren jullie mij voor een beginner.
    zelf wil ik de neq6 pro syn scan go to gebruiken met een kijker zoals de Explore Scientific ED APO 80mm f/6 FCD 2 foc of de Sky-Watcher Explorer-250PDS (OTA) 25cm Dual-Speed Newton.
    Met welke van de twee kan ik beter mee beginnen ?
    en is het wel te doen in Nederland aangezien we leven met veel licht vervuiling.
    Zelf kom ik uit kockengen.
    mijn budget is toch wel max 2000 euro met alles er op en er aan.
    Skywatcher az eq 6, Skywatcher evostar 80 mm.

Hoi, welkom op het forum!
    Wat voor jou het meest geschikt is, hangt ook af van wat je ermee wil doen, en hoeveel ervaring je al met sterrenkijken hebt.
    Om met het eerste te beginnen: heb je al eens door een telescoop gekeken, heb je ervaring met het opzoeken van objecten, heb je ervaring met equatoriale monteringen, heb je ervaring met computergestuurde goto-monteringen? Als het antwoord op AL deze vragen "nee" is, dan is het wellicht beter om eerst de sterrenhemel beter te leren kennen. Je zou er daarbij wel voor kunnen kiezen om te beginnen met de NEQ6 montering die je noemt, maar als je nog nooit met een telescoop gewerkt hebt, gaat het instellen van zo'n montering zeker niet in een keer lukken. Neem je tijd, en begin niet direct met het moeilijkste.

Als je al wel wat ervaring hebt, waarbij het allerbelangrijkste is dat je de equatoriale montering een beetje kent, kan opstellen en kan uitlijnen, dan is de volgende vraag wat je ermee wil gaan fotograferen. De apo die je noemt heeft een brandpuntsafstand van 480 mm. in combinatie met een standaard spiegelreflexcamera kom je dan op een beeldveld van ruim twee graden, met de newton is dat drie keer zo klein, iets minder dan een graad.

Ter vergelijking: de andromedanevel is bijna 3 graden, de ringnevel 1,4 boogminuten (een boogminuut is 1/60 van een graad) en saturnus is (op dit moment) 18 boogseconden (een boogseconde is 1/60 mvan een boogminuut). Met andere woorden, als je uitgestrekte nevels wil fotograferen heb je meer aan een systeem met een wat groter beeldveld (=korter brandpunt), en als je kleinere objecten wil fotograferen kan je beter een langer brandpunt nemen. Speel vooral ook eens met http://www.skyatnightmagazine.com/as...iew-calculator

Tenslotte is het ook belangrijk om rekening te houden met het feit dat fotograferen met een lang brandpunt enorm veel moeilijker is dan met een kort brandpunt. Dat geldt ook in het dagelijks leven: als je ver ingezoomd bent, is je beeld vaak heel trillend, en is het veel lastiger een object goed in beeld te houden dan als je helemaal uitgezoomd bent. Ook daarvoor is mijn eerste vraag over je ervaring van belang: als je alle andere onderdelen van het sterrenkijken al goed onder de knie hebt, is een lang brandpunt wellicht nog wel aan te leren, maar als je nieuw bent, zijn het gewoon teveel moeilijkheden tegelijk.
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Bedankt voor u advies Petelaa.
      ik zal eens beter de sterren hemel gaan leren kan dit met stellarium ?
      of zijn er betere hulp middelen.
      u adviseert mij dan toch een newton te gebruiken omdat dit een kortere brandpunt heeft.
      alleen nog een Camara dan welke type van canon kan ik het beste gebruiken ?

Skywatcher az eq 6, Skywatcher evostar 80 mm.

Comment

Je zou ook kunnen beginnen met spullen die eenvoudiger en vooral ook goedkoper zijn. Bekijk dit draadje eens. Je ziet dat met weinig al veel kan. Als je met zoiets een tijdje hebt gewerkt, dan weet je ook beter wat je daarna wilt. Echt een substantiŽle hoeveelheid geld uitgeven kan later altijd nog, beter is als je door ervaring weet waarvoor je het uitgeeft. Maar zelfs voordat je met iets simpels begint, de hemel leren kennen is een heel goed idee.

Mijn 2 centen hierover...

Comment

Hoi! Welkom op het forum!
          Ik ben zelf ook vrij nieuw hier en met het waarnemen en fotografie. Leuk dat je interesse hebt in de hobby, en je hebt al aardig wat opgezocht op internet zie ik. Het is allemaal mooi spul wat je hebt opgezocht, maar ik sluit me 100% aan bij Rudy. Je nog zo mooi spul hebben en nog zoveel kennis, maar ervaring en doorzettingsvermogen is het aller belangrijkste wat je nodig hebt bij deze hobby.
          Ik zou met goedkope spullen beginnen, nog niet eens om het goedkope maar ook om te zien wat je nou echt hebt als je straks duurdere spullen koopt. Je kan in deze hobby nooit 'klaar' zijn. In de korte tijd dat ik er actief mee ben, heb ik al gemerkt dat bij iedere oplossing er drie nieuwe problemen klaarstaan.
          Als je toch heel graag nieuw spul wilt halen zou ik adviseren om 70 a 80% van je budget aan je goto mount te besteden. Dit is de fundering van het fotograferen, je kan nog zo'n mooie buis, guider, focusser en camera hebben. Maar als de hele boel een millimeter verschuift tijdens het maken van de foto's heb je eigenlijk niks. (ervaren forumleden corrigeer me als ik het fout heb hoor!)

Ik woon zelf in Woerden, dus als je een keer langs wilt komen mag dat altijd. Stuur me maar een berichtje! Ik weet zelf ook niet alles, maar ik denk dat ik je wel een eindje op weg kan helpen!

Comment

Er zit een degelijk verschil tussen brandpuntsafstand en F waarde van een telescoop.
            80mm F6 is 480mm
            254mm F4.7 is 1200mm
            De beste keuze zou dan een 80mm F6 zijn.
            Mijn eerste advies aan jou zou zijn, download stellarium en ga eerst de hemel eens leren kennen.
            Neem er een fijne verrekijker bij en ga eens wat dingen proberen te vinden.
            Je zal daar al een heleboel lol aan beleven.
            Het is niet zo dat als je een camera met telescoop en montering hebt dat je dan gelijk de mooiste plaatjes zal maken.
            (velen zijn je voor gegaan en dachten gelijk mooie plaatjes te kunnen maken om na een tijdje met de nodige krachttermen de boel in een hoek te gooien)
            Er is een heleboel te leren voordat je ook maar tot iets komt wat een vergelijking mag hebben met wat je zoal op het internet tegenkomt.
            Als je dan toch geld wil uitgeven dan zou ik voor een 80mm ED of zelfs een triplet gaan met een EQ5 montering.
            Voordat je dat helemaal in het snotje hebt, ben je zo al weer 2 jaar verder.

Succes

Comment

Ik ben zelf niet erg thuis in astrofotografie land, maar maar heb wel wat ervaring met de rack and pinion focuser van Explore Scientific, waarmee (als ik afga op het plaatje) ook de 80mm ED refractor die je noemt uitgevoerd is. Ik heb 3 verschillende exemplaren in handen gehad, en met elk exemplaar was wel iets mis (vooral backlash). Ik zou daarom die kijker niet adviseren, tenzij je eentje eerst kan uitproberen voor je hem aanschaft.

Als ik het advies van Petelaa lees maak ik op dat instappen met een kleine apo het meeste kans op succes levert. Daarnaast dat het verstandig is om de hemel te leren kennen. Je zou dan bijvoorbeeld met een kleine 72mm of 80mm ED refractor kunnen beginnen op een Alt-Az montering, waarmee je eerst eens visueel gaat kijken. Die ED refractor kun je later dan op een stevige EQ montering zetten en gebruiken voor astrofotografie. Veel astrofotografen gebruiken een dergelijke kijker.

Ik heb zelf een 80mm ED refractor van Skywatcher die ik visueel "Grab and go" gebruik; je hebt hem zo klaar staan en je kan er leuke waarnemingen doen van de maan en planeten. Ik gebruik hem ook wel om dubbel sterren mee te zien, en ook voor wat helderdere deepsky objecten is de kijker zeker geschikt. Dus een prma kijker om de hemel te leren kennen!
              Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

Working...
              X