Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goede raad nodig voor startende astrofotographie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Goede raad nodig voor startende astrofotographie

Hallo.

Ik heb vorig jaar me een celestron evo 8" telescoop aangekocht . Ik zou graag me gaan verdiepen in astrofotographie . Mijn vraag daarover is : is deze geschikt hiervoor zoja met welke opstelling ben ik goed af . Een CCD of gewone spiegelreflexcamera .

En welke raden jullie me aan om aan te schaffen . Voor zowel in ons zonnestelsel als deepsky objecten .

Hieronder heb ik de beschijving van de telescoop staan .

Mvg Willems Dries

Attached Files

Hoi Driesdires, en welkom op het forum! Je telescoop is wel bruikbaar voor astrofotografie, maar niet ideaal. Voor deepsky wat minder, vanwege de azimutale opstelling en de lange brandpuntsafstand, maar voor zonnestelsel-fotografie is hij wel ok, hoewel je wel zult moeten gaan nadenken over hoe je de telescoop snel de juiste temperatuur krijgt. Als je optiek warmer is dan de omgeving, krijg je heel veel last van instabiele lucht, slechte seeing noemen we dat, en dan zul je geen scherp beeld krijgen.

Heb je de telescoop al gebruikt? Je zegt dat je hem vorig jaar al gekocht hebt... Heb je bijvoorbeeld Mars en Jupiter al gezien?

Dit draadje is heel leerzaam, hoewel het misschien een beetje chaotisch is. https://www.astroforum.nl/forum/begi...-voor-starters
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Hey oetie ,

jupiter kan ik in volle glorie zien . Mars niet zo goe , gistere ben ik in arendonk/postel gaan kijken en andromeda en cat eye neb. Zijn tamelijk goed te zien , daarmee dat ik dacht met een camera een beter zicht te bekomen (beter dan mijn eigen ogen) daarmee dat ik dacht aan een CCD camera voor meerdere opnames te maken of is dit eerder af te raden .

alvast bedankt voor je reactie

Comment

Je hebt een azimutale montering, en daarmee kan je niet lang volgen. Deep Sky gaat dus niet lukken. Wat wel heel goed kan is Maan en planeten fotograferen. Je belicht dan zo kort dat het beeld niet zichtbaar draait.

Voor Maan en planetenfotografie zijner speciale planetencamera's, een soort super-webcams. Die zijn een stuk goedkoper dan CCD' (die zo duizenden euro's kosten),en dat komt omdat het chipje heel klein is. Het chipje kan heel klein zijn omdat planeten ook heel klein zijn in het brandvlak van je kijker.
        What where the skies like when you were young?

Comment

Kijk bijvoorbeeld eens naar een ZWO ASI, dat zijn leuke planeetcamera's. Het idee is dan dat je met zo'n camera een filmpje maakt en daar, dmv software als AutoStakkert of Registax, de scherpste beeldjes selecteert en die combineert. Erg leuk en verslavend, maar houd er ook rekening mee dat de planeten de komende jaren alleen maar lager komen te staan en dus lastig blijven om te fotograferen.

Als je toch graag deepsky wilt gaan fotograferen maak je het jezelf een stuk makkelijker door deze telescoop te vervangen door een telescoop met een korter brandpuntsafstand op een equatoriale montering.
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Beginnersvraag: Waarom zijn de planeten de komende jaren minder goed te zien? Door de draaing van de Aard-as?

Heb ik het goed als ik zeg dat een eq mount (laat staan een alt-az statief) niet genoeg is maar voor astrofotografie een (nauwkeurig) volgsysteem noodzakelijk?

Comment

Originally posted by Nando View Post
              Beginnersvraag: Waarom zijn de planeten de komende jaren minder goed te zien? Door de draaing van de Aard-as?
              Dit geldt niet voor alle planeten en ook niet voor alle waarneemplekken op aarde.
              De planeten Jupiter en Saturnus zijn nu en in de komende jaren voor waarnemers op het noordelijk halfrond minder goed waarneembaar, omdat ze laag boven de horizon staan.
              Dit wordt veroorzaakt door de schuine stand van de aardas ten opzichte van de ecliptica. De planeten bewegen langs de ecliptica.
              Op het zuidelijk halfrond zijn deze planeten nu juist goed zichtbaar.

Originally posted by Nando View Post
              Heb ik het goed als ik zeg dat een eq mount (laat staan een alt-az statief) niet genoeg is maar voor astrofotografie een (nauwkeurig) volgsysteem noodzakelijk?
              Met een eq montering is astrofotografie mogelijk. Als de montering geen motor heeft, zul je handmatig moeten volgen. Het gaat gemakkelijker als de montering een motor heeft. Als er ook nog een volgsysteem op zit, zijn nog betere foto's te maken (lange belichtingstijden mogelijk). Overigens zijn voor planeetfotografie geen lange belichtingstijden nodig,
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Working...
              X