Announcement

Collapse
No announcement yet.

Registax wavelets

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Registax wavelets

Kan iemand met meer planeetfotografie-ervaring iets meer uitleggen over hoe ik de wavelets-functionaliteit van Registax het beste kan gebruiken? Het lukt me de ene keer wel en de andere keer niet en het voelt als natte-vingerwerk.

Wat ik er nu van begrepen heb in Jip- en Janneketaal:

* Per laagje is het niveau van hoeveel pixels hij bewerkt, hoger
    * Je kunt aanpassen hoeveel dat niveau verspringt per laag met "step increment"
    * Denoise maakt het fuzzier en sharpen maakt het scherper
    * Met het schuifje onder ieder niveau kun je aanpassen hoeveel meer of minder hij die laag toepast

Ik ben in principe redelijk tevreden met wat ik hieronder heb gedaan maar ik zou graag beter begrijpen wanneer ik wat kan/moet doen en hoe/of het beter kan (vast wel ). Ik kan me zo voorstellen dat de pixelschaal bijvoorbeeld invloed kan hebben op hoe ver je kunt gaan.

Ik heb de originele TIF op wetransfer gezet zodat de kenners ermee kunnen spelen; https://we.tl/17PkSau7wK

Click image for larger version

Name:	registaxwavelets.PNG
Views:	1
Size:	282.4 KB
ID:	1388504
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Hi Oetie, aan de bestandsnaam zie je dat het een verscherpte output van AS is. (door de toevoeging _conv in de naam)
    De verscherping in AS is eigenlijk alleen bedoeld voor een snelle eerste indruk van je opnames zodat je snel de beste avi's kan vinden van je sessie.

Voor optimaal resultaat kan je beter de onverscherpte output nemen. De verscherping in AS laat namelijk ook een eigen patroon achter in de opname, vaak zit dit hinderlijk in de weg bij verscherping in andere sharpening tools. Daarmee versterk je dan vaak alleen maar de latent aanwezige artefacten van de AS verscherping.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Comment

Ah ok! Ik heb even geprobeerd met de onverscherpte versie te spelen maar het wordt zeker niet beter... Pff geen sinecure, dat bewerken... Click image for larger version

Name:	registaxwavelets2.PNG
Size:	638.0 KB
ID:	1388530
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Originally posted by oetie View Post
        Ah ok! Ik heb even geprobeerd met de onverscherpte versie te spelen maar het wordt zeker niet beter... Pff geen sinecure, dat bewerken... Click image for larger version

Name:	registaxwavelets2.PNG
Size:	638.0 KB
ID:	1388530
        ik zit een foto vaak 2x zo lang te bewerken, dan de tijd die het kostte om te belichten..........
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Je hebt Use Linked Wavelets niet aanstaan, dat helpt meestal ook
          In de wetransfer staat helaas de conv versie
          Soms is die conv versie van AS ook wel redelijk en lukt het mij nauwelijks die te verbeteren, hangt van de opname af.
          C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Hier is de niet door AS verscherpte versie: https://we.tl/LRi2zXznOT

Ik vind het superlastig om de details terug te krijgen die in de wel door AS verscherpte versie zitten...
            Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Dit bestand heeft pipp in de naamgeving, mogelijk heeft die ook al het nodige gedaan. Heb je ook nog het .tif uit AS en zonder pipp?
              Deze versie kan ik met mijn methode ook niet verbeteren trouwens.

Comment

Oeps. Ik dacht altijd dat je PIPP MOEST gebruiken :o

https://we.tl/7Ggk6ebe6P
                Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Met wavelets kan je dit eens proberen:

Linked wavelets aanvinken.
                  Layer 1: Denoise 0,18 en Sharpen 0,12 en dan met het schuifje de mate van toepassing variëren. Hiermee kom je al in de buurt van de AS stack.
                  Alle overige layers even met rust laten. Als je meteen meerdere layers tegelijk gaat variëren dan ga je er geen gevoel voor krijgen wat elke layer nou precies doet.

Ook werkt je bronmateriaal niet mee om de wavelets te begrijpen. Bij te weinig frames in de stack ga je snel ruis versterken ipv details. Daarnaast is de beeldschaal zodanig dat ragfijne details er niet in zitten.

Om een goed gevoel te krijgen voor de werking van wavelets zou je eigenlijk een opname van de maan bij lage beeldschaal moeten nemen, zonder barlow en een camera met niet te kleine pixels. Dat is fijn testmateriaal waarmee je de werking van de wavelet layers veel sneller leert begrijpen.

Comment

Nee pipp is niet noodzakelijk, ik gebruik zelf meestal alleen AS en Wavelets. Maar ik kan deze laatste ook niet beter krijgen dan wat je al had, de .conv versie is al bijna niet meer te verbeteren.

Je kunt misschien ook nog eens kijken naar dit voorbeeld van Mars (bijna onderaan staat het onderdeel Wavelets)
                    https://www.astronomie.be/registax/previewv6paul.html

Je neemt kennelijk op met 1280x960 resolutie, als je die verlaagt naar bijv 640x480 haal je meer fps.
                    Last edited by janbstar; 03-08-18, 12:03.

Comment

Bedankt voor de adviezen! Dan is dit dus het eindresultaat:

Click image for larger version

Name:	Capture 2018-08-02T22_00_55_pipp_g4_ap166_conv_rs_ps.png
Size:	871.4 KB
ID:	1388568

Ik ga binnenkort wel de maan schieten. Ik kan ook nog eens proberen de stack van 50% te bewerken maar dat is voor een andere keer
                      Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Originally posted by oetie View Post
                        Wat ik er nu van begrepen heb in Jip- en Janneketaal:

* Per laagje is het niveau van hoeveel pixels hij bewerkt, hoger
                        * Je kunt aanpassen hoeveel dat niveau verspringt per laag met "step increment"
                        * Denoise maakt het fuzzier en sharpen maakt het scherper
                        * Met het schuifje onder ieder niveau kun je aanpassen hoeveel meer of minder hij die laag toepast
                        Eigenlijk heb je 3 variabelen per wavelet layer, waarvan ik de waarde in het hokje voor Sharpen erg belangrijk vind.
                        Vooraf zet ik eigenlijk altijd een vinkje bij "Use linked Wavelets".

1. De Sharpen waarde definieert de grofheid van de detaillering, de radius. Anders gezegd, als je een viltstift-tekening zou maken dan definieert de Sharpen waarde de dikte van je viltstift. Hogere waarden geven je een dikkere viltstift en lage waarden geven je een fine-liner. (Immers, opnames op f/10 geven je veel fijnere details dan opnames bij f/30 met dezelfde camera, en vragen een andere Sharpening)
                        2. De Denoise waarde gebruik je om verscherpingsartefacten in toom te houden. Zet je de Denoise te hoog dan kan de Sharpening zijn werk niet doen. Zet je die te laag dan hebben ruis en artefacten vrij spel. Dus meebewegen naarmate de Sharpen waarde toeneemt. Vaak hanteer ik een Denoise die 20 a 50% hoger is dan de Sharpen waarde.
                        3. Het schuifje, inderdaad de mate waarin je de ingestelde Sharpen/Denoise waarden loslaat op de afbeelding.

Spelen met één wavelet layer geeft je het snelst gevoel ervoor want zodra je meerdere layers tegelijk gebruikt dan kunnen andere layers het effect van de layer waarin je een verstelling doet, compleet overpoweren zodat je geen idee hebt wat er nou gebeurt. Vandaar dus even droog oefenen met 1 layer, en sleur maar flink aan de schuif zodat je duidelijk ziet wat er gebeurt. Fijntunen kan altijd nog. Als het je lukt om een subtiele instelling te vinden dan kan je een 2e layer erbij nemen met dezelfde, of slightly fijnere instellingen. 't Is maar een voorbeeld.

Daarnaast kan je ook de standaard Sharpening matrix in AS!2/3 zélf aanpassen door in de AS!-folder een .acf bestandje in Photoshop te editen en je de wavelets nightmare helemaal besparen, maar da's voor later...

Comment

Bedankt voor de nog wat duidelijkere uitleg Ik vond dat met mijn data 'linked wavelets' juist heel snel een veel te hard plaatje opleverde. Dat zal vast komen door de image scale waarop ik nu werk? Ik ga binnenkort eens een maantje schieten, om nog wat meer te oefenen.
                          Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Working...
                          X