Announcement

Collapse
No announcement yet.

Streepjes op mijn foto's

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Streepjes op mijn foto's

Hallo ,

Ik heb een probleempje en ik weet niet waar het aan ligt , ik hoop dat een van jullie weet waar het aan ligt .
    Deze opnames zijn 20 subs van 60sec als fits opgeslagen , bij eerdere opnames zijn deze streepjes niet te zien ,
    de camera die ik hiervoor gebruikt heb is een ZWO ASI 120MC .
    Ik ben op dit moment nog steeds bezig met de bewerking van het materiaal ,
    ze zijn wel weg te werken denk ik maar hier heb ik nog de nodige ervaring voor nodig.

Alvast bedankt

Martijn
    Click image for larger version

Name:	streepjes.PNG
Views:	1
Size:	954.9 KB
ID:	1388296
    Sky-Watcher 150/750 (eq-5 pro) , ZWO ASI 120 MC , Canon EOS 550D (Tamron - 18x200 zoomlens)

Je camera is een USB2 camera toch? Het is niet de ZWO ASI 120 MC-S, die USB3 is? De USB2 camera respecteert de USB2 specificatie niet en gebruikt een te grote bandbreedte. Is het mogelijk dat je een system update hebt gedaan (ik neem aan dat je Windows gebruikt want onder Linux en MacOS doet de camera het niet meer zonder de firmware te flashen) waardoor Windows nu de USB2 spec meer afdwingt?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Het idd een USB2 camera , ik gebruik windows en zo ver ik weet was er geen systeem update .
      Ik heb al verschillende opnamens gemaakt en dit is de eerste keer dat dit gebeurt.
      Het is helder vanavond , ga wat vastleggen om te kijken of weer gebeurt.
      Sky-Watcher 150/750 (eq-5 pro) , ZWO ASI 120 MC , Canon EOS 550D (Tamron - 18x200 zoomlens)

Comment

Het lijkt idd door de USB poort te komen. Hou de kabels zo kort mogelijk. Camera direct op de PC/Laptop poort aansluiten. Geen HUB gebruiken. Mijn ervaring is ook dat je de camera altijd in de zelfde poort moet zetten waar hij op ge´nstalleerd was geweest. Welke capture software gebruik je?
        In FireCapture is er een instelling bij Control en dan more die de USBTraffic regelt. Dit kan ook de ruis op de USB poort verminderen.
        RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Ik gebruikt Sharpcap , gisteren heb ik nieuwe opnames gemaakt , het euvel is verholpen geen streepjes meer .
          zeer waarschijnlijk heb ik de vorige keer een andere USB poort gebruikt . ik heb ook een USB verlengkabel met versterker waarvan ik de versterker de vorige keer niet had aangesloten.

Comment

Mijn ervaring is dat de maximale lengte voor USB, met een camera, 5 meter is en nooit een USB verlengkabel met versterkers gebruiken !
            RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Ok PaulVolman bedankt voor de tip.

Comment

nooit een USB verlengkabel met versterkers gebruiken !
                Waarom niet?
                Misschien heb ik dan geluk met mijn 5-meter repeaterkabels van Icidu, maar ik gebruik ze al sinds jaar en dag zonder problemen voor m'n USB2.0 planeet- en autoguidercamera's.
                Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                (https://www.neophoto.nl)

Comment

Misschien heb je idd geluk. Er staat ook dat dit mijn ervaring is. Dit soort repeaters geven vaak problemen als je tegen de maximale bandbreedte van d e USB poort aanloopt. Voor USB2.0 is dat 480mbps en de ASI camera's zoeken aardig die maximale bandbreedte op. Met als gevolg vastlopen van de USB verbinding of het missen ervan, ruis of banding in de frames. In ieder geval geen stabiele verbinding. Maar zeker er zullen uitzonderingen zijn,

Comment

Wordt die maximale bandbreedte ook opgezocht als er elke 60 seconden een enkele sub wordt getransporteerd, zoals in dit geval?
                    Ik moet erbij zeggen dat ik niet wist van dit probleem van de ZWO ASI USB2.0 camera's, en wil jouw ervaring ook zeker niet tegenspreken.

Het algemene advies om "nooit een USB kabel met versterker te gebruiken" ligt dan misschien toch wat genuanceerder want zowel voor USB2.0 als USB3.0 heb ik goede ervaringen met mijn repeaterkabels. In geval van problemen kan je altijd nog testen zonder de repeaterkabel om die als oorzaak uit te sluiten.
                    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                    (https://www.neophoto.nl)

Comment

Op het moment dat je een ASI camera met FireCapture start dan verschijnt er een pop-up venster, zie bijlage. ASI probeert de data zo snel mogelijk door de USB bus te sturen. Bij een plaatje van 60sec, wacht de camera dus 60sec om daarna op maximale snelheid de data over te zenden.
                      Door gebruik te maken van die maximale doorvoersnelheid zie je ook dat de framerate (FPS) op loopt als je de Region of Interest (ROI) op de camera kleiner maakt. (note: DMK camera's doen dat niet, die blijven de zelfde FPS houden ook al zet je een kleinere ROI in)
                      Door met die USBTrafic optie in de instelling te spelen kun je die doorvoersnelheid dus iets aanpassen. Hoe ASI dat doet weet ik niet. Punt is wel dat als je dit niet instelt of als je gebruik maakt van Capture software die deze instelling niet kent, dan wordt alles op hoge snelheid door de USB bus gestuurd en daar kunnen repeaters op stuk lopen.
                      Dit probleem speelt weer minder bij een USB3.0 bus omdat die doorvoer snelheid zo hoog is dan je met de huidige camera's nog niet tegen die grens aan lopen.
                      Bij USB3.0 zie je wel weer een ander probleem opdoen. Een USB3.0 ondersteund ook de USB2.0 poorten, alleen doen ze dat door een USB2.0 poort te emuleren. Door die emulatie is het mogelijk dat de maximale doorvoersnelheid van 480mbps weer niet gehaald wordt. Hier zijn al meer discussies over geweest.

Click image for larger version

Name:	ASI-Knipsel.JPG
Views:	1
Size:	13.4 KB
ID:	1388557

Comment

Working...
                      X