Announcement

Collapse
No announcement yet.

Doorbuiging telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Doorbuiging telescoop

Goedemorgen,

Om maar met de deur in huis te vallen, is het mogelijk om de stijfheid van een telescoop te verbeteren?
    Ik heb een SW 130pds voor deepskyfotografie in combinatie met een 450d en door de combinatie camera en grote Crayford focusser en de relatief kleine OTA komen er naar mijn mening heel veel krachten op de buis en buisringen tijdens het fotograferen.
    Nu heb ik mijn volgkijker en ASI 120mc voor het guiden langs en richting de achterkant van de OTA geplaats en daardoor krijg ik alles wel goed in balans alleen heb ik het gevoel dat er heel erg veel aan alles "getrokken" wordt tijdens een sessie door de camera en focusser.
    Ik heb ook veel last van volgfouten en dat hangt niet alleen hier van af maar ik probeer alles uit te sluiten wat de oorzaak kan zijn, het liefste zou ik mijn volgkijker op de buisringen willen plaatsen voor meer stabiliteit maar dan krijg ik alles niet meer in balans.
    De OTA is naar mijn mening te klein voor de camera maar dat is niet anders

Misschien hebben jullie ideeen?

Grtzz, Dave Click image for larger version

Name:	20180217_184936.jpg
Views:	1
Size:	2.01 MB
ID:	1387491
    Skywatcher 130PDS - Ioptron ZEQ25GT - ASI120MC - Canon 450D

Hoi Dave,
    Ik ben geen astrofotograaf. Wat mij sowieso opvalt aan je opstelling is dat je camera helemaal aan de buitenzijde hangt. (hoe was het ook alweer: moment= kracht x arm?)
    Op heel veel fotografische opstellingen zie ik de camera aan de binnenkant hangen. Wellicht lukt dat niet volledig, maar het zal toch uitmaken, voor wat betreft doorbuiging op de montering. Scheelt ook weer mbt de positie van de contra-gewichten en het gemak waarmee je een en ander in balans kunt krijgen.
    Last edited by John Baars; 26-07-18, 10:48. Reason: aanvulling
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Hallo Dave,
      Leuke montering heb je daar. Komt me reuze bekend voor.
      Pas op dat je deze mount niet te zwaar belast en je newton is wel een windvanger.
      De youtube filmpjes van Paul Chasse zijn tamelijk misleidend in deze.
      Ook al valt het gewicht binnen de toleranties. Ik had soortgelijke ervaringen toen ik de Equinox120 er op had staan.
      Bij windstil weer of in de luwte, heb je dat probleem natuurlijk niet.
      De flexibiliteit/stabiliteit van je opstelling heeft een grotere invloed op het eindresultaat, dan evt. doorbuiging van je kijker en zo.
      John heeft helemaal gelijk dat je de camera bij voorkeur aan de binnenzijde plaatst.
      Dus precies aan de andere kant. Even de ringen losdraaien en buis roteren.
      Nu heb je aan de buitenkant bovenop plek om je volgkijker vast te zetten.
      Zo krijg je al het gewicht in 1 vlak en het zwaartepunt veel dichter bij je montering.
      Als je perse een zoeker wil gebruiken, neem dan een plastic Red Dot Finder. Kost twee tientjes en weegt haast niets.
      Die zal je systeem dan ook nauwelijks uit balans brengen.
      Als je de stabiliteit kunt verbeteren, zal het volgen ook beter gaan.
      Succes verder.
      Arie
      Lacerta (Telescope with no name) 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Hoi Arie,

Heb jij ook niet ooit zoiets gehad?
        Wat betreft het gewicht zit ik nog ruim onder de marge, volgens mij op een kilo of zes als ik me niet vergis.
        Wat jullie bedoelen met de camera aan de binnenzijde is dat ie eigenlijk in de zero positie onder de buis "hangt" dus recht boven de montering? Dan kan je inderdaad de volgkijker bovenop de buisringen monteren en breng je inderdaad het zwaartepunt ook dichter bij de montering. Nog niet aan gedacht De huidige plaats voor mijn volgkijker komt voornamelijk door het in balans krijgen van mijn setup maar dat wordt anders als ik de buis ga draaien.
        De zoeker heb ik eigenlijk niet per se nodig dus voor het besparen van het gewicht zou ie er af kunnen, hier denk ik nog even over na want het is ook wel eens makkelijk maar daar zou ik ook mijn volgkijker voor kunnen gebruiken.

Bedankt Arie en John voor jullie advies,

Grtzz, Dave

Comment

Zo dus:
          Click image for larger version

Name:	Lacerta on 10Micron.jpg
Views:	2
Size:	185.0 KB
ID:	1387513
          Lacerta (Telescope with no name) 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Duidelijk Arie

Comment

Working...
            X