Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn digitale camera wil geen foto maken.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Mijn digitale camera wil geen foto maken.

    Mijn naam is Rene Janssen en wil graag foto´s gaan maken van deepsky objekten.
    Ik heb de Celestron nexstar 8se en een digitale camera de Nikon D 5300.
    De body van mijn camera heb ik rechtstreeks op de telescoop aangesloten met een T ring ( dus zonder cameralens).
    Ik heb alles op handmatig gezet en de belichtingstijd op 30 seconden. De sluiterrtijd kan ik niet handmatig instellen omdat er geen lens op zit. Iso staat op 1600.
    Wanneer ik wil afdrukken doet hij dit niet. In de display verschijnt de tekst: onderwerp is te donker.
    Hoe kan ik dit overrulen en toch een foto maken? Als ik een foto van de maan maak doet hij dit wel, omdat de camera dan waarschijnlijk wel genoeg licht binnenkrijgt.
    Wat zie ik over het hoofd ?

    #2
    Staat de camera in M mode?
    Als ik mijn camera (Pentax) achter mijn telescoop hang, moet ik een instelling aan zetten, omdat normaal gesproken het diafragma door de camera bediend wordt. Als ik ditr niet doe, kan ik ook niet afdrukken. Hoe dat bij Nikon zit weet ik niet.

    Comment


      #3
      Ja, de camera staat in de M mode.

      Comment


        #4
        Heb je je autofocus uitgezet en handmatig via live vieuw op een heldere ster ingezoomd en dan handmatig gefocused? Als autofocus aanstaat, gaat hij misschien deze melding geven als hij op niets kan focusen?
        Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

        Comment


          #5
          Misschien staat auto-iso ook nog aan?
          dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

          Comment


            #6
            Autofocus stond inderdaad nog aan. Auto iso stond op OFF.
            Ik zal inderdaad de volgende keer via live vieuw proberen, want dat heb ik nog niet geprobeerd.
            Bedank alvast voor de reacties.

            Comment


              #7
              Je hoeft niet te wachten op een heldere nacht met weinig lichtvervuiling van bijvoorbeeld de bijna volle maan nu. Simpelweg foto's proberen te nemen met de afdekkap van de telescoop erop Maar mooi waarschijnlijk zal dat het zijn. Ik heb dezelfde camera, het overkomt mij als ik de autofocus aan heb gezet om dag foto's te maken en vergeet terug uit te zetten. Maar ik maak nog geen foto's via mijn telescoop. T-ring is wel onderweg hopelijk morgen binnen. Nou succes en laat zeker wat horen hoe het gaat!
              Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

              Comment


                #8
                Is het niet een instelling waarbij je camera geen foto's kan maken als deze niet goed belicht/scherp gesteld enz is? Mijn vader heeft een Nikon en die had in ieder geval een blokkering voor, ik meen, scherpte stellen.

                Comment


                  #9
                  Het was in ieder geval al duidelijk dat de AUTOFOCUS nog aan stond. En dit is echt funest. Want als je dan een foto wil gaan nemen gaat de Nikon zijn focusbereik door totdat hij iets scherp krijgt voordat hij een foto neemt. Dit lukt op een nachthemelfoto (recht in de lucht) doorgaands niet dus komt hij dan met een foutmelding: "Onderwerp is te donker"/"Subject too dark".

                  Dus als je foto's via je telescoop wil nemen,

                  en je hebt hiervoor je Nikon aangesloten met een T2 ring aan je telescoop,

                  autofocus uit / manual focus aan!. Wat je dan gaat doen via LIVE VIEW het beeld op het scherm zetten. Je richt dan zo de telescoop dat je een felle ster in beeld hebt. Vervolgens ga je via je live view digitaal inzoomen, net zover totdat je maximaal ingezoomt bent. Je moet waarschijnlijk wel een beetje de richting van de telescoop aanpassen om de ster in beeld te houden. Als je een volgende (gemotoriseerde) montering hebt zoals topicstarter Rene Janssen zijn Celestron nexstar 8se wordt dit makkelijker als hij goed uitgelijnd staat volgens de handleiding voor de waarneem/fotosessie.

                  Maar als je dan volledig digitaal ingezoomt bent ga je met de focuseerinrichting van je telescoop net zo lang scherpstellen totdat de heldere ster in je live view zo KLEIN mogelijk is! Dan is hij pas echt zo scherp als kan met deze spullen. Er zijn nog veel meer spullen heb ik begrepen zoals bijvoorbeeld een bahtinov mask maar daar kan ik niet op ingaan vanwege geen ervaring.

                  Er zijn ook nog andere instellingen en dingen waar je op moet letten als je met je DSLR foto's wilt nemen. Lees deze link even goed door! klikken.

                  Ten eerste even deze: de Celestron nexstar 8se is een catadioptrische telescoop, het licht komt dus uit de achterkant naar je oog. Meestal zit er dan een 90 of 45 graden prisma/spiegel op gemonteerd waar je dan je oculairen in kunt zetten om zo comfortabel te kunnen kijken, ook onder hoge hoeken. Dit is al een bepaalde lengte waarop het beeld scherp via het oculair op het oof binnen komt. Als je nu je camera zo direct met de T2 ring aan de achterkant van de telescoop schroeft weet ik niet of deze lengte nog genoeg is om nog wel scherp te kunnen stellen. Dit zou je moeten proberen! Het zou zo maar mogelijk zijn dat je dan een verlengstukje moet hebben om er tussen te plaatsen. Ik heb een keer mijn Nikon D5300 aan mijn Skywatcher Maksutov 90mm/1250mm (wat eigenlijk meer een spotting scope is) gedaan maar daar moest wel een tussenstukje gebruikt worden om scherp te kunnen stellen! Zie de foto onderaan dan weet je wat ik bedoel!

                  Verder zijn er nog instellingen in je Nikon Camera die je echt uit/aan wil gaan zetten als je astro foto's wilt gaan nemen.
                  Even kort opgesomt:
                  *Autofocus off/ manual focus
                  *RAW files schieten sowieso! Ze zijn best groot maar daar dit is letterlijk "de ruwe data". Daar zit alle data in kun je later met software aan de gang om het eruit te halen want er zit altijd veel meer in dan op het eerste oog zichtbaar. Andere functies zijn met of zonder JPEG ernaast. Maar ga sowieso voor RAW+"iets".
                  *Beeldformaat large medium of small, zou zeggen ga large maar net als met het andere: kost weer extra MB's dus zorg dat je een leeg (formatteren is minder dan 1 minuut werk via camera menu) kaartje erin hebt zitten.
                  *witbalans op direct zonlicht zo heb ik me laten vertellen tenzij je een aangepaste DSLR hebt.
                  *Flits uit natuurlijk maar dat spreekt voor zich.
                  *"Long Exposure Noise Reduction" Uitzetten! Hij gaat anders voor elke foto nog eens overnieuw doen met dezelfde belichtingstijd. De juiste manier hiervoor is zelf maken je light frames, dark frames, bias frames en flat frames maar ik ga hier niet verder op in want ik weet daar nog niet genoeg van. Er is zat over te lezen als je het googled.
                  *Ook elke vorm van autostabilisation wil je uitzetten. Hoewel dit meer van toepassing is als je de camera met een AS lens op statief zet.

                  Foto's:
                  -skywatcher maksutov 90mm/1250mm met benodigd tussenstukje om scherp te komen
                  -skywatcher newton 130mm/650mm PDS met Nikon D5300, een meeuw op een elektriciteitsmast 160m verder.
                  -skywatcher newton 130mm/650mm PDS met Nikon D5300, afnemende maan
                  Attached Files
                  Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

                  Comment


                    #10
                    Ik heb vrijdagnacht gelukkig wat foto’s kunnen maken dankzij jullie tips, mijn Nikon D 5300 maakt nu wel foto’s. Alleen waren al mijn foto’s onscherp. Gelukkig weet ik nu van Unigaze hoe het scherpstellen wél moet. Aankomend weekend hoop ik dat het weer helder is, dan gaat het vast lukken.

                    Comment


                      #11
                      Tip: gebruik voor het scherpstellen een Bahtinovmasker. Makkelijk zelf te maken (ik sneed er een uit een Bolletje-peperkoekdoos), formats staan op internet. Werkt perfect!
                      Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

                      Comment


                        #12
                        Hmm ik ga zelf ook maar zo’n bahtinovmasker regelen. Ik dacht dat zal wel moeilijk zijn maar zo bij nader inzien lijkt het toch niet zo ingewikkeld. Benieuwd of het veel scheelt op de maan.
                        Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

                        Comment


                          #13
                          Ik heb net een TS Optics Bahtinov masker besteld bij Astromarket, kost maar 22 euro.
                          Bedankt voor de tip.

                          Comment


                            #14
                            Let op, dat je ook met het Bahtinovmasker nauwkeurig moet werken (leerde ik net in mijn eigen post over NGC6888). Maak met het masker erop enkele testopnamen van bijvoorbeeld 10 seconden. Bekijk daarna het sterbeeld van heldere en minder heldere sterren. En vooral: vergeet het masker er niet af te halen! Ik spreek uit ervaring...
                            Meade 8" SCT l TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX I Tento 20x60

                            Comment

                            Working...
                            X