Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste melkweg bewerking en vragen.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Eerste melkweg bewerking en vragen.

Hoi, ik heb mijn Nikon D5300 DSLR een half jaar plus en ben er een beetje bekend mee geworden, voor iemand die nooit een DSLR had dan.
    Ik heb hierbij:
    -de kitlens 18-55 f/3.5-5.6, en
    -de Samyang 10mm f/2.8, en
    -een stevig Sirui tripod, tot 12kg belastbaar (hoewel ik begrijp dat je dat best door 2 of 3 mag delen, als je bijv. een telelens gaat gebruiken, en/of een tracking budget/reis-montering zoals star adventurer).

Afgelopen tijd in ieder geval al wat kunnen experimenteren gewoon op statief. Op advies van oetie mijn pijlen op cygnus gericht. Hoewel met een 10mm f/2.8 er natuurlijk wel wat meer op mag komen . Plaatjes zijn (jpg's van) een onbewerkte RAW, en bewerkte versie met Adobe Lightroom classic. Ik heb het adobe pakket met lightroom cc, lightroom cc classic, en photoshop cc. Wat een tijd in bewerken gaat zitten als je er nog niet goed bekend mee bent! Vele uurtjes, maar het is ook leuk om fouten te maken en te leren! Maar dit is toch het resultaat dat ik voor het eerst leuk vind om te delen met kenissen en vrienden. Saillant detail, Andromeda Galaxy is lichtjes zichtbaar links bovenin!

Het is dus veel experimenteren, niet alleen met belichtingen/instellingen, ook met de software. Ik heb ook deepskystacker. Een set werd gemaakt met de Samyang lens, 41 lights van 15sec. elk op f/2.8, iso-400, en 8 darks met dezelfde instellingen. Daar moet ik nog eens goed mee oefenen want hoewel ik alles doe wat aangeraden wordt, zoals ook bijvoorbeeld de gestackte tif opslaan met veranderingen "embedded", maar niet uitgevoerd, het blijft allemaal erg donker! Ik heb al begrepen dat een gestacked image vaak heel donker eruit komt tot je gaat post processen. Maar het histogram zit zo ver naar links dat ondanks mijn stretch pogingen in LR/PS zoals uitgelegd in youtube filmpjes, het knudde blijft. Daarom de vraag: hoe moet het histogram ongeveer staan bij belichtingen van de melkweg untracked als ik deze controleer op mijn dslr? Ik vermoed dat ik gewoon zwaar onderbelicht ben geweest bij deze set...

Dan nog een andere vraag: de maansverduistering/bloedmaan komt eraan, aankomende vrijdag! Aangezien de maan mij zo ongeveer het enige leek dat ik kon proberen ongetracked vast te leggen met mijn DSLR via mijn 2ehands Skywatcher 130PDS newton, op "snelle" sluitertijden was ik een aansluiting benodigd. De 130PDS is min of meer geschikt voor astrofotografie. Laten we het even niet hebben over monteringen van over de duizend euro en comacorrectors, hier ben ik nog niet aan toe! Maar wel over de aansluiting van mijn DSLR voor snelle maanplaatjes. Kennelijk is de 130PDS (of andere PDS met grotere apertuur (150, 200) ) dusdanig gebouwd en met accescoires dat de DSLR vrij direct in de focuseerinrichting aangesloten kan worden. Hij heeft een 2inch focuseer, maar de bijgeleverde 2inch naar 1,25inch adapter kun je uit elkaar schroeven. Er blijft dan over een hele korte 2inch (schuine insteek voor goed vastzetten) naar uitwendige 42mm. Mijn vraag heb ik er goed aan gedaan dit product te bestellen?:

MVG.
    Clear skies. Corné.
    Attached Files
    Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

Hey die is al niet verkeerd, die melkwegfoto! Als je de boel hebt gestackt in DSS kun je in het resultaatscherm alvast de boel een beetje stretchen en de kleuren over elkaar heen leggen. Neo heeft hier ooit een uitleg voor geschreven. http://www.neophoto.nl/temp/DSS_nabewerking.pdf Of je het juiste accessoire hebt besteld weet ik ook niet. Gewoon proberen? Je kan vanavond ook alvast oefenen.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Working...
    X