Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nieuwe telescoop

Ik heb momenteel een wat kleine telescoop waar ik de hemel redelijk kan bekijken. Alleen wil ik wat nieuws deze telescoop is al bijna 15 jaar oud en is van mn vader geweest. Ik heb mijn oog laten vallen op de Meade LX90-acf 8" catadioptrische telescoop. Ik wil deze gaan gebruiken om eerst alles weer goed in beeld te krijgen en te leren kennen om daarna astrofotografie te gaan doen. Hij ziet er voor mij uit als een goede telescoop waar dit allemaal mee mogelijk is. Alleen vraag ik me af of dit alleen door mij als een goede telescoop gezien word of dat jullie daar ook achter staan. Als jullie er anders over denken hoor ik het graag als jullie er hetzelfde over denken natuurlijk ook. Ik wil niet zo veel geld uitgeven als het een verkeerde keuze is. Ik hoor het graag van jullie.

met ruimtelijke groet,

tim

Foto's maken met een F10 is volgens mij niet heel makkelijk. Daarnaast verwacht ik focus problemen door mirror flop/shift. Dus je lange termijn doel is niet echt meegenomen met een dergelijke aankoop.

Edit: en volgens mij moet er bij een alt-az montering ook een wedge bij.

Comment

Mooie kijker! Ik ben daar ook mee begonnen. Voor het fotograferen (of liever gezegd: filmen) en bekijken van planeten en maan is deze kijker prima. Voor deepskyfotografie een stuk minder is mijn ervaring. Met een focal reducer erop gaat het bij sommige onderwerpen nog wel, maar nadeel is dat je beeldveld relatief klein blijft. Het Andromedastelsel bijvoorbeeld krijg je ook dan niet geheel in beeld. Dan heb ik het nog niet over het 'guiden' (volgen) bij lange opnamen (n.b. hiervoor heb je ook een volgtelescoop en volgcamera nodig). Bij een brandpunt van 2000mm (of 1260mm met een 0,63x-reducer) is dat geen sinecure. Daarom heb ik een 80mm apo erbij aangeschaft. Ik zal je niet adviseren om het wel of niet te doen, maar realiseer je goed wat je met de kijker wilt doen en kom dan tot een keuze. Hierna volgen ongetwijfeld allerlei hele goede adviezen. Neem daar goed nota van!
      Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Bedankt voor jullie reactie ik zal er nog eens goed naar kijken. Wat voor telescoop zouden jullie mij aanraden? Ik sta open voor alle suggesties beter iets teveel keuze en info dan te weinig en niet tevreden met de aankoop.

Comment

Beste Tim,

Wat mij heeft geholpen, is een pagina elders op dit forum:

https://www.astroforum.nl/forum/begi...et-ik-beginnen

Je vindt hier zo'n beetje alle afwegingen die je kunt maken. Als jet het beschikbare bedrag voor de 8" als uitgangspunt neemt, zul je zien dat je een behoorlijke keuze hebt.

Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Working...
          X