Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoe vergroten met DSLR

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

hoe vergroten met DSLR

Hoi allemaal, ik heb een vraag. Als ik een object heb gevonden om te fotograferen en ik verwissel de oculairs met mijn DSLR, dan dien ik natuurlijk eerst scherp te stellen op een felle ster, dan een beetje 'gokken' waar het object stond (ik heb geen GoTo) en na wat testshots krijg ik het object vaak wel weer in beeld. Maar ik raak de vergroting die het oculair mij gaf kwijt. Is er een andere mogelijkheid om verder in te zoomen als je geen gebruik meer kunt maken van oculairs? Of is de maximale vergroting wat de kijker dan biedt?
    Meade LXD75 6 inch Schmidt Newton op EQ5 montering

Ja die mogelijkheden zijn er wel. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een barlowlens, dan krijg je 2 tot 3x de vergroting maar ook een 4 tot 9x langere belichtingstijd. Nadeel is dat met een barlow het brandpunt verder naar achteren komt te liggen en misschien kan de focuser dan niet ver genoeg naar buiten. Een andere mogelijkheid is een teleconverter / extender. Afhankelijk van welk merk camera je gebruikt heb je de keuze uit 1.4x, 1.7x of 2x de vergroting maar natuurlijk wel weer met een 2x, 3x of 4x langere belichtingstijd. Het voordeel van een teleconverter is dat die de ligging van het brandpunt niet verandert Ún dat je hem ook voor de gewone fotografie kunt gebruiken.

Jarno

Comment

Ik heb inderdaad geprobeerd met mijn 2x Barlow de vergroting te maken, maar toen kreeg ik mijn object inderdaad niet meer in focus. Ik heb een metalen verlengring liggen die ik gebruik als ik met oculairen kijk en die ring moet ik er juist tussenuit halen als ik foto's ga maken. Misschien is het wat om de ring er juist weer tussen te zetten als ik met Barlow werk?

Comment

Als je een barlow gaat gebruiken, moeten je belichtingstijden ook flink omhoog, wat Darkmatter al uitlegt. Hierdoor moet het volgsysteem wat je gebruikt ook veel beter zijn om dezelfde hoeveelheid licht op je sensor te krijgen, dit om streepvorming te voorkomen.

De vraag is eigenlijk meer: waarom wil je vergroten? Wat is het doel wat je hiermee wil bereiken? Het kan ook zijn dat je met een iets andere compositie zonder vergroting ook een mooie foto kan maken. En vaak vind ik een foto met object en juist de omgeving er omheen mooier dan enkel het object.

Weet niet of je stellarium gebruikt, maar daar zit een heel handige tool in waarmee je precies je beeldveld wat je met je camera vastlegt al kunt bekijken en evt objecten bij dat formaat erbij zoeken. Dan hoef je je alleen maar zorgen te maken om je telescoop ook daadwerkelijk op dat deel van de hemel te richten.
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

ArnoM Nou, ik ben juist benieuwd naar wat meer details als ik dieper inzoom. Kleinere objecten zoals de ringnevel en de halternevel ogen zo klein als ik niet inzoom. Door te croppen heb ik toch het gevoel dat ik de pixels teveel naar voren haal. Ik gebruik inderdaad stellarium, maar gebruik vooral de app. De pc versie is inderdaad handiger...

Comment

Nou, de ringnevel is dan ook echt piepklein.

Fotografie wordt snel heel lastig (en dus veel duurder) wanneer je verder begint te vergroten.
            ​​​​​Je werkt nu al op 762 mm brandpunt, dat is op zich al vrij veel. Zonder autoguider zou ik een barlow of teleconverter niet aanbevelen op een simpele EQ5 montering.

De sensor van een DSLR is ook heel groot, zeker bij Full-Frame camera's, waardoor je voor veel (kleinere) objecten gerust mag/moet croppen.
            ​​​​​
            Last edited by cyber; 20-07-18, 12:20.
            TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
            Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Working...
            X