Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd voor het fotograferen van de komende totale Maansverduistering.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tips gevraagd voor het fotograferen van de komende totale Maansverduistering.

We krijgen binnenkort weer een mooie totale Maansverduistering te zien als het helder is.

Hoewel ik geen astrofotograaf ben, wil ik toch wel proberen deze verduistering, met name totale fase (waarbij de Maan ditmaal erg sterk verduisterd wordt), vast te leggen.
    De daarbij horende kleurenpracht hoop ik dan ook een beetje te kunnen vastleggen

Ik wil dit proberen met een Canon1300D met een 300mm (F/5,6) telelens op statief zonder volgmogelijkheid.
    Nu heb ik met dezelfde set in augustus vorig jaar redelijk succesvol de totale Zonsverduistering in de USA vastgelegd, maar dit is natuurlijk qua belichting etc. een heel ander verhaal.

Voor de Zonsverduisteringen vond ik destijds aardige richtlijn tabellen voor diverse F/ratio’s sluitertijden, ISO waarden etc.

Nu vraag ik mij af wat de beste sluitertijd / ISO brackets voor de totaliteitsfase zouden zijn met deze setup?

Zijn daar misschien ook richtlijntabellen voor?
    Ik heb ze zo snel nog niet kunnen vinden.

Of zijn er forumleden die hier al ervaring mee hebben en mij kunnen advisrern?

Alvast bedankt!
    Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Had je deze pagina met belichtingstijden al gevonden?
    Fred Espenak is de expert op eclipsgebied.
    Omdat de maan bijna door het midden van de aardschaduw gaat, denk ik dat het een donkere verduistering gaat worden. En dan ook nog eens bij maansopkomst (extra extinctie bij de horizon). De helderheid is moeilijk te voorspellen omdat deze beïnvloed wordt door de samenstelling van de aardatmosfeer (bijv. Saharazand of stof van vulkaanuitbarstingen).
    Waarschijnlijk moet je experimenteren om de juiste belichtingstijden te vinden.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Voordeel van een maansverduistering is dat je veel meer tijd hebt om opnames te maken dan bij de totaliteitsfase van een zonsverduistering. Houd er rekening mee dat de maan in dit geval verduisterd opkomt tijdens de schemering. Geen gitzwarte achtergrond met sterren dus. Ik zou gewoon beginnen de belichtingstijden automatisch door de camera te laten bepalen. Vervolgens kun je 1, 2 en 3 stops onder- en over gaan belichten om te kijken wat het mooiste resultaat oplevert. In principe is er voldoende tijd om dat bij verschillende ISO-waarden te doen. Om bewegingsonscherpte te voorkomen, zou ik op zoek gaan de hoogste ISO-waarde en kortste belichtingstijd waarbij het ruisniveau nog acceptabel is. Alleen échte ISO-waarden gebruiken (100, 200, 400, 800 etc.) en uiteraard in RAW fotograferen.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Hartelijk dank voor de link naar een zeer informatief artikel en de overige tips.

Hier kan ik vast goed mee aan de slag. Inderdaad is een Maansverduistering wat eenvoudiger doordat je meer tijd hebt om met sluitertijden etc.
        te expirimenteren dan tijdens de totaliteitsfase van een Zonsverduistering.
        Gaat vast lukken.
        Orange C8 (Sandcast) 1975 | Takahashi TSA120 | Robtics 102mm F7 ED | Polarex 75/1200mm EQ | Carton 10cm Newton | Lunt LS60THa/B1200 | WO Zenithstar 61

Comment

Vrijdag ga ik ook een poging wagen om de verduistering te fotograferen met een 200 mm telelens. Vraagje, wat is de maximale belichtings tijd, voordat je onscherpte krijgt door de beweging van de maan? Ik gebruik dus een 200 mm lens op APC body. De crop factor van mijn camera is 1,5, dus dat komt overeen met 300 mm op full frame

Comment

Ik schiet niet met een DSLR maar heb ergens opgepikt dat je daar de “”rule of 500”” (soms 400) voor hebt...?!

https://www.google.nl/amp/nastosphot...d-deep-sky/amp
            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Het beeldveld van een 200 mm lens i.c.m. een fullframe-sensor komt dan wel overeen met dat van een 300 mm i.c.m. een APS-sensor; de snelheid waarmee de maan (de sterren etc.) over de sensor verschuift blijft hetzelfde. Die crop-factor-logica is hardnekkige onzin/verkooppraat die camerawinkels die wereld in hebben geslingerd...

Als vuistregel wordt vaak de 500-regel gehanteerd: de maximale belichtingstijd in seconden voordat bewegingsonscherpte zichtbaar wordt is gelijk aan 500 gedeeld door brandpuntsafstand van de lens. In dit geval dus 2,5 seconde. De maximale belichtingstijd is feitelijk afhankelijk van de resolutie (pixelgrootte). Ik zou veilig gaan zitten en niet langer dan 1,5 seconde belichten (liefst nog korter).

EDIT: de berichten van MGralike en mij kruisten elkaar. In die link van MGralike staat de navolgende passage:

"Of course, this needs to be adjusted if you’re using a crop sensor camera like a Canon Rebel, or the Canon xxD series. Because a 50mm on a crop sensor Canon becomes a 1.6 x 50 = 80mm. And then using the rule of 500 you only get 6 (500/80) seconds."

Fout dus!
              Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Bedankt, dat wordt met hoge iso waarden werken, om nog iets van de maan vast te leggen.

Comment

Maurice Toet

Misschien stomme vraag maar zou nog nut hebben om met mijn (enige) UHC-S filtertje er tussen de plakken (in combi met barlow/powermate/ASI071 color)

...
                  Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Er was NIETS te zien...

Comment

Hier helaas ook niet, dikke laag wolken...
                      TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Working...
                      X