Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wie gaat nog meer foto's schieten dit weekend, en wat?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wie gaat nog meer foto's schieten dit weekend, en wat?

Komend weekend misschien 1 of 2 nachten weer fotograveren, whoo! Ik ga op stap met de neq en 150 F5 reflector met de 1100D. Welk object is enigzins de moeite deze grijze nachten? Nevels hebben wel mijn voorkeur. Zat zelf te denken aan IC1396, maar weet niet of daat met een gemodde 1100d wat van te maken is. Ngc 7380 vorige week gedaan, daar is een enigzins leuk resultaat uitgekomen. Mijn eventuele lijste bestaat nu uit;
    Ngc 7000 Noord Amerikanevel,
    IC 5070, Pelikaannevel,
    C33 en C34, Veil nevel,
    IC 1396, Elephants trunk,
    en NGC 6820, een voor mij beetje onbekende.
    keuze gaat nu nog uit naar ic 1396, maar volgens mij is dit een redelijk moeilijk object met een dslr, misschien zeker met deze grijze nachten. Laat maar weten wat jullie doen en/of zouden doen, ben benieuwd!
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Die objecten worden al heel vaak gefotografeerd, behalve NGC 6820.
    Wie buiten de gebaande paden wil treden, zou komeet 21P/Giacobini-Zinner kunnen proberen (staat nu 4 graden ten oosten van IC 1396).
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

En toch heb ik gisternacht ic1396 geprobeerd. Helaas was het volgen weer een uitdaging met mijn te zware setup op een star-adventurer...

De computer is nu aan het stampen op de lights. Benieuwd wat er nog uit komt...
      C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Gezien de slechte pooluitlijning en de daardoor uit het beeld lopende objectkeuze toch nog een aardig resultaatje eruit weten te persen...

248 frames a 10 seconden op ISO4000. Korte belichting en hoge ISO om de tekortkomingen te compenseren. Jammer van dat weglopen van het object, want ik heb 715 opnames geschoten.
        Ben benieuwd of in die verkeerd gemikte frames die komeet die Fabricius noemde nog terug te vinden is...

Jij al resultaten marcieow ?

Click image for larger version

Name:	stretch_ps_web.jpg
Views:	1
Size:	553.0 KB
ID:	1385883
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Die komeet is een leuk idee! Mijn plan: Groene flits, Lichtende Nachtwolken, Zeevonk (Dikke kans dat geen van die 3 gaat lukken maar zo'n komeetje gaat er vast wel in )
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Fabricius bedankt voor de tip, zag hem inderdaad al voorbij komen. Ik ga toch voor een neveltje denk ik, maar als er nog heldere kometen dit jaar komen ga ik het zeker weer eens proberen. Vorig jaar komeet johnson gedaan, was toen toch erg leuk.

schoenmaker Mooi man! Met welke telescoop of lens is dit gedaan? Toch al mooie (donkere) nevels erop staan. Nog last gehad van lichtvervuiling, of heb je filters gebruikt? Ik heb gister niks gedaan, want ik moest vandaag weer om 8 uur present zijn op het werk. Mijn weekend is zondag en maandag. Morgen lekker vrij, dus vanavond gaan ik, eindelijk haha. Zoals mijn hoofd nu staat, gaat de voorkeur uit naar IC1396. Het is ook maar net hoe de wind waait...

oetie Die nlc's staan ook bij mij al een tijdje op het verlanglijstje, maar al een paar nachten tot een uur f 3 de boel in de gaten gehouden, maar nog steeds niks... We wachten vanavond maar weer af...

Comment

Ik ga zelf geen foto's schieten, maar toch een suggestie: wat dacht je van de objecten van de maand; M10 en M12?

Comment

De gebruikte telescoop is een Televue Pronto. 7cm opening. Volgens fabrikant semi-APO... zal wel marketingpraat zijn.

Ik heb hem met camera erbij op een StarAdventurer staan. Volgens mij overschrijdt ik het max load net niet. Maar dat is natuurlijk al een grote nono voor astrofotografie.

Omdat ik geen gedoe met computers in het veld wil, guide ik niet. De foto is ook niet gekalibreerd. En ook geen filters gebruikt. Camera is wel gemod (DAW).

Comment

Ben op dit moment bezig met de Crescent Nebula (NGC6888). 1e keer dat ik hem fotografeer met mijn Canon 700d DAW mod. Benieuwd wat er uit gaat komen. Helaas kreeg ik mijn autoguider niet aan de praat vanavond. Bleef maar de guidester verliezen. Vermoedelijk hot pixel probleem oid. Want ik had wel een redelijk heldere ster in beeld gezet om hem te laten volgen. Maar helaas. Nu dus 60sec belichtingen waarvan ik een deel weg zal kunnen gooien vanwege de periodieke fout. Maar niet getreurd: er wordt hard gespaard voor een betere standalone autoguider (Lacerta MGEN). Zodra het geld er is, komt hij hier...
                  130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod

Comment

markleeman Wel leuk hoor, zeker als object van de maand, maar ik vind bolhopen niet echt mijn ding haha. Ligt 100% zeker meer aan mijn grote beeldveld en aan mijn bewerkingsvaardigheden, als dat het aan de bolhopen ligt hoor.

schoenmaker Ik snap het helemaal dat gedoe met computers in het veld haha. Ik heb vorig jaar toevallig voor 50,- een leuk laptopje met een i3 processor op de kop kunnen tikken, dus daarmee al langere belichtingstijden kunnen doen als de standaard 30 seconden. Toen mijn handcontroller van mijn pas gebruikt gekochte eq6 kapot ging (en wel een eqdir kabel erbij had), toch maar overgegaan op aansturing met laptop. Na veel pielen met verkeerde instellingen, poorten, en ander gedoe, alles werkend gekregen. Dan om de boel een paar uurtje draaiende te houden een gebruikt powertankje bijgekocht. En omdat ik wilde guiden maar geen geld uitgeven, heb ik van een nog liggende logitech C270 en een gebruikte 50-180mm zoekertje een werkend guidesysteem kunnen maken. Dit alles vanaf de aankoop van de eq6 tot nu heeft ongeveer 6 maand geduurd. Veel kunnen testen en pielen vanaf mijn balkonnetje, maar er heeft wat frustratie en verspilde heldere uren ingezeten. Maar van alleen maar 60 seconden subs waarvan ik er ongeveer maar 60% kon gebruiken, zit ik nu makkelijk aan de 180 seconden, waarvan ik er zeker 90% kan houden. het lijkt erop alsof het zich nu uitbetaald, zolang alles blijft werken haha. Met weinig geld maar handigheid kom je een eind hoor.

het is IC1396 geworden gister, eindresultaat!!! ----> https://www.astroforum.nl/forum/astr...en-halve-slurf <---

Comment

Working...
                    X