Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nikon objectief combineren met ASI294 camera

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nikon objectief combineren met ASI294 camera

Ik ben in het bezit van een aantal Nikon objectieven en van een ASI294MC pro.
    Ook heb ik een adapter aangeschaft waarmee in de objectieven kan aansluiten op de ASI 294.
    So far so good.

Maar het diafragma wordt bij al deze objectieven via de Nikon camera body geregeld. Aangesloten op de ASI294 heb ik de indruk dat ze default het diafragma met de hoogste F (bijv. F/22) waarde kiezen. En dat wil ik natuurlijk niet. Ik wil F/1.8.

Nu kan ik hiervoor natuurlijk een nieuw objectief kopen met een handmatig in te stellen diafragma met een diafragma-ring.

Maar weet iemand een andere oplossing?
    Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Lenzen kan je best een beetje afknijpen voor astrofoto's. Met het grootste diafragma zijn de sterren bijna altijd sterk vervormd met veel kleurfout.

Bij Canon objectieven wordt het diafragma ook door de body geregeld. Om het diafragma handmatig in te stellen, kan je de volgende procedure volgen:
    - Zet de camera op M of Av en kies je gewenste diafragma (bv F/4).
    - Hou de DoF-preview knop ingedrukt (hierdoor sluit het diafragma zich tot de ingestelde waarde).
    - Draai de lens los van de body, terwijl je de DoF-preview knop ingedrukt blijft houden.

Nu weet ik niet zeker of dit ook zo bij Nikon bodies werkt, maar het is eenvoudig te testen.
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Ik ga het vanavond direct testen. Het zou wel te gek zijn als dat lukt.
      Bedankt voor de tip.

Comment

Met de preview knop werkt het bij de Nikon niet. Zodra je hem losdraait springt het diafragma naar zijn kleinste opening.
        Maar ik heb ondertussen wel een andere werkende oplossing:

Aan de achterkant van de lens zit een klein palletje wat heen en weer kan schuiven. Dit beweegt het diafragma.
        Dit palletje heb ik nu vastgezet door er een klein stukje plactic in te steken. Zo kan je het diafragma toch ongeveer instellen.

Comment

Dat is spijtig zeg. Voor een betere instelling zal je dus waarschijnlijk toch een objectief met manuele diafragma ring nodig hebben, tenzij iemand hier met een beter idee komt...
          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Valt mee hoor. Ik zet hem vast op bijna f/1.8 en dat is wat voor mij voldoende is. Ik hoef niet de exacte F waarde te kennen.

Comment

Lenzen wisselen als de body nog aanstaat is zowieso geen goed idee. Zou niet de eerste lens/body zijn die daardoor sneuvelt. Gewoon voor een paar tientjes een oude 50mm/1,8 manual lens kopen. Is een heel fijne lens om erbij te hebben.
              no one would have believed, in the last years of the nineteenth Century....

Comment

Working...
              X