Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jupiter onscherp

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jupiter onscherp

Na vele nachten vol verwachting om uiteindelijk een goede foto van Jupiter te kunnen maken, lijkt het maar niet echt te lukken.
    In het begin dacht ik aan een slechte seeing, maar zelfs met middelmatige seeing zie ik hier foto's op het forum passeren die toch stukken beter zijn.(Met zelfde materieel of gelijkaardig, ook met kleurencam... en een zelfde lage stand van Jupiter)

Bij mijn opnamesessie van 01/07 vond ik de seeing vrij goed , ook weinig turbulentie (Jupiter stabiel in beeld), maar het resultaat bleek terug matig.

Ik gebruik Autostakkert en daarna Registax (wavelets) .Daarna nog een beetje nabewerken met Lightroom maar dit levert niet veel meer op.

Ik denk nog steeds dat het probleem bij de opname ligt....
    Wat gebruik ik; Skymax 180 Mak, ASI224mc, EQ6 pro, Bahtinov , USB3 , Firecapture

Het zou me plezier doen mocht iemand mijn opgenomen beelden eens willen bekijken.
    https://we.tl/elJcT0bwTQ
    (bestand in WeTransfer...als dat zo lukt? ben daar niet thuis in...)

In attach vind je mijn eindresultaat en infoblad van Firecapture
    Attached Files
    SW Skymax 180 mak / ASI224MC / EQ6-R SynScan

Een 180mm maksutov moet echt lang koelen. Hoe lang heb je hem af laten koelen?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ha Marcusi, Herkenbare frustratie. Paar zaken die een beetje zouden kunnen helpen (zo leerde ik eerder vandaag nav. mijn eigen opnamen):
      - een ADC nemen en anders
      - in AutoStakkert en/of Registax de functie RGB Align gebruiken
      - geen Barlow ertussen zetten (die vergroot de slechte seeing)
      - geringer aantal beeldjes stacken (ik gebruik enkel de beeldjes boven 75% kwaliteit)
      - en natuurlijk veel tijd besteden aan het scherpstellen (ik durf niet te zeggen of een Bahtinovmasker geschikt is voor planeten)

Aan het aantal fps zal het niet liggen, dat is hoog genoeg om de seeing te bevriezen.

Overigens vind ik de opname best mooi.
      Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Je kan in eerste instantie ook met een rood filter werken, dat geeft scherpere plaatjes bij slechte seeing.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Ik heb het bestand gedownload en langs AS en R6 wavelets gehaald en het resultaat scheelt nauwelijks van jouw resultaat.
          Denk dus idd dat het probleem bij het opnemen zelf zit, in Firecapture (ken ik niet) of anders het ontbreken van een filter; de as224mc heeft geen ingebouwd filter dus je kunt het best een UV/IR block filter er voor zetten. Of anders een ADC, is nog beter maar ook duurder.

Zelf heb ik gisteravond ook een opname gemaakt met mijn kleurencam:
          https://www.astroforum.nl/forum/astr...jupiter-8-juli
          en ook ook even gekeken hoe het ging zonder het Baader UV/IR filter: het beeld werd erg wazig, en was ook niet scherp te krijgen, dus snel dat filter er weer op, onmisbaar bij mij, en in jouw geval waarschijnlijk ook.
          C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Asi224mc heeft (itt bijvoorbeeld de 120) inderdaad absoluut een UV/IR filter nodig. Zit het daar in? Dan ben je in elk geval snel klaar. (-;
            @Jan: ook bij gebruik van een ADC en een 224mc heb je nog steeds dat filter nodig.
            150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Ik vind mijn resultaat nu ook niet slecht slecht, maar ik mis dat beetje detail in al mijn foto's.

Verzamelde antwoorden op jullie vele reacties:

-afkoelperiode : een paar uur vooraf , OK
              -ik heb nog geen ADC , maar ik gebruik de RGB align , OK
              -geen barlow: neen OK
              -Ik stack meestal 50% maar ook al met meer en minder geprobeerd (zelfde resultaat) : OK
              -rood filter, nog niet geprobeerd , maar dan heb ik geen kleurenfoto
              -ik gebruik nu een IR filter (vergeten te vermelden) , maar een UV/IR is in bestelling.

Dus ik stel alle hoop op de Baader UV/IR sperfilter.
              Dank voor de vele reacties en ik hou jullie op de hoogte als ik nieuwe foto's heb.

Comment

Hmmm. Een IR cut filter zou het wollige al tegen moeten gaan. Wel goed scherpgesteld? Kijker goed gecollimeerd?
                150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Comment

Scherpstelling doe ik met Bahnitov raster op een ster.
                  Collimatie ziet er, op een ster uit focus, goed uit; de opening in de donut zit mooi in het midden. Ik zal me hierin nog verdiepen zodat ik de test overdag kan doen.

De UV/IR filter zal dus toch niet zoveel opleveren...

Comment

Wellicht niet. Je zou het volgende kunnen doen:
                    - scherpstellen zonder Bahtinov, maar gewoon op de planeet.
                    - scherpstellen met een Bahtinov, foto maken van beeld ster met masker er voor. Daarna foto van ster zonder masker.
                    - foto's maken van in focus en uit focus beeld van een ster. Er zijn voldoende mensen hier die kunnen beoordelen of het wellicht toch iets met collimatie te maken heeft.

Comment

Originally posted by bart1805 View Post
                      Asi224mc heeft (itt bijvoorbeeld de 120) inderdaad absoluut een UV/IR filter nodig.
                      Waarom is dat?
                      Spuit 9 op zijn minst...
                      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Originally posted by oetie View Post

Waarom is dat?
                        Omdat het bij de 224 "clear glass" is en bij de 120 niet. Bij de 120 is het glaasje al je UV/IR filter.

Comment

Dat mogen ze er wel ff bijzetten !
                          Spuit 9 op zijn minst...
                          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ja duh... de 224MC heeft een pracht sensor die enorm gevoelig is in IR, dat geeft 'm juist veel extra gebruiksmogelijkheden.
                            Je wil die camera niet meteen al verkreupelen door er een UV/IR glaasje vanaf fabriek voor te zetten. Check de transmission curve anders maar eens.
                            Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                            (https://www.neophoto.nl)

Comment

Originally posted by oetie View Post
                              Dat mogen ze er wel ff bijzetten !
                              Staat er ook bij. Bij de 120 staat:
                              Protective window: IR-CUT filter
                              Bij de 224:
                              Protect window: AR coated window

Zag dat de prijs rechtstreeks bij ZWO aardig aan het dalen is, nog 224 dollar voor de 224mc. En nee, geen aandelen.

Comment

Working...
                              X