Announcement

Collapse
No announcement yet.

Second light met een QHY9 met colour wheel: ik zie kleur!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Second light met een QHY9 met colour wheel: ik zie kleur!

Gisteravond ben ik weer aan de slag gegaan met mijn 8" RC en de geleende QHY9 CCD camera met colour wheel. Ditmaal heb ik de L-RGB filters in het colour wheel geplaatst en ben ik aan de slag gegaan met mijn allereerste multi-filter kleurenopname ooit. De opstelling in de achtertuin ziet er nu zo uit

Click image for larger version

Name:	IMG_0887.jpg
Views:	1
Size:	2.55 MB
ID:	1384837

Ik heb de boel rond 21:30 opgesteld en ben toen eerst voor alle kleurenfilters flats gaan schieten. Met 4 filters en (het door mij gekozen aantal van) 27 flats per filter was Ekos bijna 45 minuten bezig. Misschien niet heel verstandig om eerst flats te schieten en dan pas scherp te stellen, maar ik had de scherpstelling van de vorige keer (zonder filters) niet aangeraakt dus ik zat ongeveer goed. In de uiteindelijke bewerking zie ik hier dan ook niets van terug (zie beneden maar kom ajb wel hier terug om de rest van het verhaal te lezen ). Dat zag er zo uit op het beeldscherm:

Name:	2018-07-05_creating_flats_QHY9.png
Size:	554.5 KB
ID:	1384838

Vervolgens heb ik de polar alignment uitgevoerd en heb scherp gesteld met het luminance filter op Wega. Ik ben er van uit gegaan dat hiermee de scherpstelling voor R, G en B ook goed waren. Misschien moet ik toch maar eens gaan nadenken over een motorfocuser zodat Ekos dit voor mij kan regelen.

Hierna heb ik een voor mij nieuwe feature van Ekos uitgeprobeerd, namelijk de sequence module. Deze module kan ervoor zorgen dat de montering uit de park stand gehaald wordt, dat de koepel van je sterrenwacht open gaat en dat het afsluitdeksel van je telescoop wordt gehaald. Als je dat allemaal hebt natuurlijk. Ik ben alleen de telescoop uit de park stand laten halen. Vervolgens kan Ekos het object voor je opzoeken, scherp stellen, alignen d.m.v. plate solving en het guiden voor je calibreren en aanzetten. Na afloop kan Ekos je CCD opwarmen, de telescoop parkeren, hetdeksel erop doen en de koepel dichtdoen.

voor iedere job zorgt Ekos er ook voor dat deze op tijd begint, bijvoorbeeld aan het eind van de schemering, als het object hoog genoeg staat en de maan laag genoeg. Uiteindelijk heb ik de voor mij geldende opties aangevinkt en Ekos de opdracht gegeven 6 opnames van M 92 te maken in R, G en B en 18 in L. En toen was het wachten tot de schemering ten einde was:

Name:	2018-07-05_scheduler_M_92.png
Size:	620.4 KB
ID:	1384839

Toen het eenmaal zo ver was ging Ekos braaf aan de slag en ben ik gaan pitten. Vanuit mijn slaapkamer, die aan de kant van de achtertuin ligt, hoorde ik regelmatig de sluiter klikken. Top! Toen ik vanmorgen wakker werd, stond de telescoop netjes geparkeerd, had Ekos de INDI server netjes afgesloten en stonden er 36 opnames op me te wachten.

Voor de bewerking heb ik weer de tutorials van Lightvortexastronomy gevolgd. Voor ik hiermee aan de slag ging heb ik de individuele frames bekeken en gezien dat er toch wel wat volgfouten in sommige frames zaten met zelfs dubbel sterren erin. Blijkbaar was het een onstuimige nacht met windvlagen. Ik heb de heel erge frames weggegooid en bleef met 6 blauw, 6 groen, 9 luminance en 4 rood over. Tijdens de Star Alignment van de frames van de verschillende filters heeft PixInsight er nog eens 2 blauw en 1 luminance geweigerd omdat er niet genoeg sterparen gevonden werden. Achteraf gezien had ik dat kunnen voorkˇmen door de parameters van de Star Alignment wat losser te zetten maar dat heb ik niet gedaan.

Uiteindelijk heb ik de resulterende RGB foto met het PhotometricColorCalibration process gecalibreerd en heb ik na de opnames non-lineair te hebben gemaakt L met RGB gecombineerd tot een L-RGB opname. Hier heb ik CurvesTransformation op de achtergrond losgelaten en de saturatie van de sterkleuren wat verhoogd. Daarna vond ik dat het beeld toch wel wat groen was (SNCR vergeten plus relatief veel groene frames) dat ik toch nog wat met de kleurbalans heb gespeeld. Ik weet het, dat verpest de PhotometricColorCalibration maar ik vind het resultaat toch wel mooier. Oordeel zelf:

Name:	M_92_RGB_PCC_HT_L_CT.jpg
Size:	257.1 KB
ID:	1384840

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Yesssss!!!!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Leuk verslag!

De finale foto ziet er een beetje 'soft' uit, is dit gewoon de beeldschaal of eerder bewerking/focus/guiding?

Gebruik je Ekos trouwens ook voor het scherpstellen, en zo ja: zit er een functie in die de FWHM of HFD van je focus ster kan meten?
      TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
      Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Als je met soft bedoelt dat de sterren mogelijk scherper kunnen dan denk ik dat dit een combinatie is van collimatie, focus en volgfouten. Ik heb de collimatie gisteravond wel verbeterd maar mogelijk nog niet 100%. Scherpstellen doe ik met een Bahtinov-mask en gisteren heb ik daar dus Wega voor gebruikt. Misschien is die ster te helder en zou ik het met een zwakkere moeten proberen om de spikes beter te kunnen zien.

Ik gebruik Ekos niet voor het scherp stellen. Er zit wel een Focus module in met een HFR diagram:

Click image for larger version  Name:	ekos_focus_module.png Views:	1 Size:	238.6 KB ID:	1384854 Ik heb deze nog niet gebruikt en weet eigenlijk niet of die ook werkt met handmatig focuseren. Ik ga het eens proberen :-)

EDIT: zou het mogelijk ook kunnen komen door de gebruikte combi van telescoop en camera? Mijn telescoop heeft een brandpuntsafstand van 1624 mm en de pixels zijn 5.4 micron groot wat een pixel grootte van 0.68" oplevert. Wellicht geeft dit een oversmapling?
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

In dit topic worden nog enkele tips gegeven voor het gebruik van een bathinov masker:
          https://www.astroforum.nl/forum/astr...nebula-test-ha

Je ziet de positie van de spikes inderdaad beter met minder heldere sterren.

Zelf gebruik ik SharpCap om scherp te stellen. Er zitten meerdere hulpmiddelen in, waaronder een FWHM grafiek. Werkt erg goed met manueel scherpstellen, je ziet bij het uitdraaien duidelijk het minimum van de V-curve. In de volgende stap draai ik langzaam terug naar binnen, tot ik het minimum bereik.

Name:	focus SC.png
Size:	166.5 KB
ID:	1384864
          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Ja ik ben bekend met dat topic en bedankt voor de herinnering daaraan. Ik zal me er nogmaals in verdiepen.

Een fijne vergelijking met SharpCap. Ik ga me nu zeker verdiepen in de focus module van Ekos!

Comment

Working...
            X