Announcement

Collapse
No announcement yet.

First light met een echte CCD camera: QHY9 met filter wheel

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

First light met een echte CCD camera: QHY9 met filter wheel

Hallo allemaal,

Zoals sommigen van jullie weten ben ik de voorzitter van de astronomieclub van ESAC, de afdeling van ESA in Spanje waar ik werk. Een jaar of 5 geleden heeft de club een QHY9 CCD camera met filter wheel gekocht en twee jaar geleden ook L-RGB filters. Maar eigenlijk heeft niemand ooit de camera gebruikt. Zonde van het geld zou je kunnen denken en dat dacht ik ook dus heb ik hem mee naar huis genomen en uitgetest.

Een paar weken geleden heb ik een 203 mm Ritchey-Chrtien telescoop van TS Optics gekocht en deze staat steevast op een geleende SkyWatcher AZ-EQ6 montering. Ik had deze combinatie al eerder gebruikt om met mijn Canon DSLR camera opnames te maken maar nog niet met de CCD camera. Tot gisteravond.

Ik wilde in eerste instantie snel een half uurtje belichten op M 10 en M 12 om daarna een uur of twee op M 27 los te gaan. Het ging allemaal niet van een leien dakje en er waren enkele uitdagingen om te overbruggen waardoor het gebleven is bij 15 x 2 minuten op M 10 en hetzelfde op M 12. Een overzicht van de uitdagingen:

- Het guiden met KStars/Ekos/INDI op een Raspberry Pi leverde met de AZ-EQ6 tot nu toe nog niet het gewenste resultaat op. Ik gebruik een 280 mm TS Optics zoeker met een ASI120MC-S camera en op mijn HEQ5 levert dat steevast guiding RMS van rond 0.7" op. Maar op de AZ-EQ6 kwam ik telkens ruim boven de 1" terecht en dan vooral in de RA richting. Dus heb ik gisteren de tegengewichten op de montering wat verder naar buiten geplaatst waardoor een lichte onbalans ontstond wat het probleem oploste. Althans, initiel, zie een paar punten verderop.
    - Ik heb onlangs zelf KStars en INDI gecompileerd op Raspbian omdat er helaas geen packages voor dit OS gemaakt worden met de nieuwste features. KStars en INDI zijn wel beschikbaar voor Raspbian maar dat zijn fixed versies en deze worden alleen met nieuwe releases van het OS vernieuwd. Maar ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan of ben een library vergeten te installeren, want zodra ik INDI startte en een opname wilde maken met de QHY camera, crashte INDI. Gelukkig heb ik een tweede Raspberry Pi met Ubuntu MATE erop waarvoor wl door de ontwikkelaars van INDI gesupporte packages beschikbaar zijn dus ben ik naar die RPi geswitched.
    - Helaas heeft die gesupporte versie een bug waarbij het object steevast in dezelfde richting en met een te grote offset wordt bewogen als er gedithered wordt. Deze bug is inmiddels opgelost maar nog niet beschikbaar (wellicht volgende week). Dus liep het object langzaam het beeld uit tussen de opnames door en heb ik het uiteindelijke resultaat moeten croppen.
    - Het fotograferen ging daarna redelijk goed. Ekos heeft ook een module om via plate solving het object in het midden van het FOV van de camera te centreren en deze had wat problemen met M 12. De plate solving duurde redelijk lang (rond 75 seconden terwijl dit normaliter minder dan 30 seconden kost) en die heb ik een paar keer afgebroken aangezien ik ongeduldig was (ik wilde door naar M 27!!!). Maar dit zorgde dan op de een of andere manier voor guiding problemen en de eerste paar opnames van M 12 laten dan ook flinke "star trails" zien. Uiteindelijk heb ik toch maar gewacht tot de plate solving eindigde en het object goed gecentreerd was, waarna het object wl in het midden bleef staan (afgezien van de dithering bug).
    - Er stak een licht windje op en werd de guiding van M 12 daardoor slechter. Het is ook mogelijk dat dit weer door balansproblemen komt aangezien ik M 10 met de telescoop ten oosten van de meridiaan en M 12 met de telescoop ten westen van de meridiaan heb gefotografeerd. Dit moet ik verder onderzoeken.
    - Tenslotte heb ik er voor gekozen om zonder filters te fotograferen. Ik heb wl het filter wheel genstalleerd maar zonder filters erin. Dit heb ik gedaan om zo te testen of met alle componenten erop en eraan scherpgesteld kan worden. Nou, dat kan gelukkig zonder extra tussenringen. Helaas zijn de lights die ik geschoten heb niet bruikbaar als L opnames (om later aangevuld te worden met RGB) door de dithering bug.

Al met al een energieke avond waarin ik flinke stappen heb gemaakt. Na de 15 x 2 minuten op M 10 en ook nog op M 12 heb ik flats geschoten. Daarna heb ik de telescoop met camera naar binnen gebracht en weer aan het stroom gehangen. De camera heeft actieve koeling waardoor ik darks en biases kon schieten op dezelfde temperatuur als waarop de lights en flats zijn geschoten. En ik kon onderwijl mijn bedje in want het was al na 2 uur 's nachts! Ik heb mezelf de luxe gegund om een uurtje langer te blijven liggen ;-) toen ik opstond bleek dat ik een verkeerde belichtingstijd voor de bias frames had ingesteld en dat de driver was gecrasht dus ik heb alleen darks.

Het bewerken in PixInsight bleek ook weer voor uitdagingen te zorgen want de enige tutorial die ik tot nu toe gevolgd heb is die van LightVortexAstronomy welke er van uitgaat dat je wl bias frames hebt dus toen ImageIntegration klaagde dat er geen signaal in mijn images zat en bleek dat vanaf de ImageCalibration alle images veel te donker waren (zelfs na auto-stretch) ben ik toch maar de configuratie van ImageCalibration ingedoken (voor dark, flat n light). Weer een overzichtje van lessons learned:
    - Als je geen bias frames hebt en wl een master dark, dan moet je de Calibrate optie onder Master Dark aanvinken en de Optimize optie uit anders wordt er te veel signaal weggegooid. Geen idee of de Calibrate optie voor de master flat ook nodig is. Ik denk van wel want ook deze is niet met een master bias gecalibreerd maar ik heb het zonder gedaan en het resultaat mag er toch wel wezen denk ik ;-)
    - Als je alleen luminance hebt beschouwt PixInsight dit als een Grayscale image en blijkt dat CurvesTransformation geen effect heeft!!! Het duurde even maar pas toen ik de gestackte en niet-lineaire images converteerde naar RGB kon ik met CurvesTransformation aan de slag. Heeft iemand enig idee waarom???

Goed, na enig prutsen en, zoals John Baars dit ooit zo geweldig mooi omschreef, dit een paar keer met Onze Lieve Heer te hebben besproken, heb ik toch resultaat geboekt. De foto van M 10 is deze geworden:

Click image for larger version  Name:	M10_crop_DBE_HT_RGB_CTBG.jpg Views:	1 Size:	342.8 KB ID:	1384658
    en die van M 12 deze:

Click image for larger version  Name:	M12_crop_DBE_HT_RGB_CTBG.jpg Views:	1 Size:	290.4 KB ID:	1384657

Groetjes, Wouter
    Last edited by wvreeven; 04-07-18, 12:52. Reason: Een typfoutje AZ-EQ5 gecorrigeerd naar AZ-EQ6
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Het sterk verhaal achter beide opnames, en wat voor een opname! Zeer geslaagd

Ik kan er mooi mijn M12 schets tegenover leggen, met heel wat randsterretjes die oplosbaar waren. Leuk.
    Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Altijd fijn om vergelijkingsmateriaal voor visuele waarnemers aan te leveren Heb je de 2 sterrenstelsels nabij M 12 ook gezien? Ik wist zelf niet eens dat ze er stonden en heb er nog niet naar gezocht. Volgens SkyTools heten ze samen LEDA 1103219 en hebben een fotografische B magnitude van 15.80 wat ze in ieder geval binnen het bereik van mijn 50 cm telescoop brengen.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Leuk! Mooie foto's en geweldig dat je OvdM's gedaan hebt! Oh man wat baal ik dat ik niet naar Spanje mee kan
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
          LEDA 1103219 en hebben een fotografische B magnitude van 15.80 wat ze in ieder geval binnen het bereik van mijn 50 cm telescoop brengen.
          Dat is vermoedelijk een stapje te ver voor mijn 41cm dob. Wel een leuke 'ontdekking'
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Schitterende resultaten.
            Zo lezen we weer eens tegen wat voor ellende fotografen allemaal aan kunnen lopen, wat we hier te zien krijgen is alleen het topje van de ijsberg.
            Wat ik niet wist is dat het bespreken van de resultaten met de Schepper tot de standaard workflow behoort.
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Originally posted by John Baars View Post
              Wat ik niet wist is dat het bespreken van de resultaten met de Schepper tot de standaard workflow behoort.
              Ik bespreek zoveel met de Schepper dat mijn Spaanse collega's het herkennen als Nederlanders op tv dat ook doen. Geen geintje! Misschien moet ik mijn taal eens kuisen

Comment

- Ik heb onlangs zelf KStars en INDI gecompileerd op Raspbian omdat er helaas geen packages voor dit OS gemaakt worden met de nieuwste features. KStars en INDI zijn wel beschikbaar voor Raspbian maar dat zijn fixed versies en deze worden alleen met nieuwe releases van het OS vernieuwd. Maar ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan of ben een library vergeten te installeren, want zodra ik INDI startte en een opname wilde maken met de QHY camera, crashte INDI. Gelukkig heb ik een tweede Raspberry Pi met Ubuntu MATE erop waarvoor wl door de ontwikkelaars van INDI gesupporte packages beschikbaar zijn dus ben ik naar die RPi geswitched.
                Vanavond heb ik dit probleem weten op te lossen. De camera heeft proprietary, binaire drivers nodig en die werden niet geladen omdat het fxload commando niet bestond. Dus ik heb het fxload package genstalleerd en nu doet de camera het.

Comment

Working...
                X