Announcement

Collapse
No announcement yet.

Astrofotografie de KISS methode

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Astrofotografie de KISS methode

Ik heb al eens een paar topic's gemaakt met astrofotografie dat het allemaal niet zo moeilijk is en dat je vaak een instrument heb waar je heel goed mee kan beginnen.
    Alle foto's die hier staan zijn gemaakt met een 11.5 cm F7.9 Newton telescoop op een EQ2 voorzien van een eenvoudige volgmotor.
    De foto's zijn gemaakt op de Bosrand gisteravond/nacht, Jupiter is gefotografeerd met een 2X barlow, Mars, Saturnus en de Maan met een 1.5 barlow gemiddeld zo een 800 frames.
    Het enig wat heel nauwkeurig gedaan moet worden is de poolas afstelling, neem daar de tijd voor, ik doe dat tegenwoordig binnen een half uur.
    Voor de maan en planeten heb ik de oude vertrouwde Philips ToUcam pro gebruikt, M20 is een ander verhaal, ik heb daar een Meade DSI 2 pro voor gebruikt voorzien van een focal reducer 0.5 op 40mm zodat het geen F7.9 maar een F3.9.
    6 frames van ieder 1 minuut, in alle gevallen geen filters gebruikt, de eerste opnames zullen absoluut enorm tegenvallen, het is oefenen, oefenen en nogmaals oefenen.
    Attached Files

Dit zijn ontzettend leuke foto's! Nog een beetje spelen met de kleurbalans en verscherping, dan is er nog meer uit te halen.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Prachtige beelden met eenvoudige middelen.
      Een EQ-2 met een elfje erop en 1 min.belichten, hoe krijg je het voor elkaar?
      Ben zelf bezig met een EQ-1 met 80mm/f5 achromaat/Canon 400D maar meer dan 15 a 20s is niet mogelijk, en dat bij een heel goede poolafstelling en alles goed gebalanceerd
      Last edited by Yvg; 27-06-18, 21:58.

Comment

Mooi om te zien,met bescheiden middelen. Dit soort dingen brengt me in gedacht terug naar mijn 10cm/f10 newton in de oude tijd. Toen helaas alleen nog analoge camera's. We worden verwend tegenwoordig

Blijf ze posten, dan blijf ik genieten!

Comment

Working...
        X