Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf-advies gevraagd over DSO narrowband

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Aanschaf-advies gevraagd over DSO narrowband

Ha allemaal,

Mijn vraag is niet echt een startersvraag, dat ben ik niet meer, maar de vraag past hier toch denk ik goed en is mogelijk ook leerzaam voor anderen. Ik zoek feedback op een plannetje qua telescoop + camera + reducer.

Op dit moment fotografeer ik met een QHY23 achter een 102mm f/7 doublet met/zonder 0,79x reducer. Een combi die goed past, vooral op f/5.6 met de reducer.
    De reden waarom die combi goed past gaat over sampling, over image scale: de pixelsize van de qhy23 is met 3,69 mu erg geschikt voor een focal length van rond de 500 - 600.

Nu had ik deze QHY23 in bruikleen, ik deed de hobby een jaar lang samen met iemand anders. Die heeft nu deze maand zelf een telescoop + statief aangeschaft en gaat daarmee thuis verder aan de slag. Ik bevind me dus ineens weer in het DSLR-tijdperk en wil dus uitkijken naar een nieuwe smalband-oplossing. Belangrijk daarbij is: budget. Het moet gewoon zo min mogelijk kosten, en ik wil er tov de qhy23 zo min mogelijk op achteruit gaan. Ik ga dus niet met een ongekoelde low-res camera aan de slag, en zeer zeker niet met een DSLR.

Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden:
    - een tweedehands KAF8300 (800 a 1200 euro)
    - een ASI1600mm (1600 euro)
    - en sinds kort: een Sony IMX183-based camera zoals de ZWO ASI 183, of de QHY183 (1100 a 1200 euro)

De KAF8300 vind ik eigenlijk wel een beetje aan de oude kant worden - is natuurlijk wel een schitterende camera. Verder komen ze niet vaak voorbij: recentelijk alleen de SBIG uitvoering en het is niet gek dat daar dan nog 1200 euro voor gevraagd wordt. Maar dat zou ik niet over hebben: dan zit ik te dicht in de buurt van een moderne instapper die ik dan liever heb.

De ASI1600mm zou denk ik ideaal zijn voor deze telescoop: pixelsize 3.8mu dus uitstekend voor f=560: maar hij is ook duidelijk de duurste van de drie.

Bijzonder interessant vind ik zelf de ASI183MM: https://www.astromarket.org/camera-s...o-mono/p,56539

Specificaties:
    Capaciteit
    Sensor type CMOS sensor (Sony IMX183)
    Sensor size (mm) 13,2 x 8,8
    Megapixel 20,18
    Pixel size 2,4
    Resolutie foto 5496 x 3672
    Bit depth (Bit) 12
    Actieve koeling ja
    Interfaces USB 3.0 & USB 2.0
    Telescoop aansluiting 1,25" & 2" & T2
    Kleurencamera nee
    Operating temperature -5 - 45
    Max. koeling onder omgevingstemperatuur 45
    Max. Belichtingstijd (min) 33,3
    Min. belichtingstijd 32µ
    Beelden per seconde 19
    Leesruis 1,6
    Full Well Capacity 15.000
    Flange focal distance (mm) 6,5
    Stroomvoorziening 12
    Chip - Diagonaal (mm) 15,9
    Die gigantische lap van 20 megapixels is natuurlijk tof, evenals de koeling tot -45 onder omgevingstemperatuur. Dat betekent 's winters op -40 werken, en 's zomers op -20. Nice. Hij is hypermodern, heeft een lage read noise, uitstekende QE. Maar een hele belangrijke prijs voor deze specs voor 1100 euro: 2,4 mu pixels, 12 bit sampling, en 15k full well depth.

Het punt is dat deze camera niet geschikt is voor elke telescoop. En als ik mijn huiswerk goed heb gedaan, gaat deze sensor het beste samen met zowel een lage focal length, als een lage f/waarde. Een snelle widefield lens, die veel signaal oppakt, en de kleine pixels snel volgooit met veel informatie zodat je veel korte shots kunt maken.

Dan kom ik uit bij een kleine en snelle APO. Als ik bij TS rondkijk is de snelste betaalbare doublet of triplet de volgende: een Skywatcher Esprit 80mm f/5 400mm:
    https://www.teleskop-express.de/shop...Super-Apo.html

Met flattener: 400mm @ f/5
    Met TS Photoline 0,79x 4-element reducer: 316mm @ f/3,95

Hier zou ik dan een handmatig filterwiel achter zetten:
    https://www.astromarket.org/filterwi...-1-25-/p,33143
    En een baader narrowband-setje bij aanschaffen:
    https://www.astromarket.org/nevelfil...terset/p,20179

De IMX183 op -40 graden vs ambient gekoeld, met subs van 3 tot 10 minuten, smalband DSO, op 316mm op zegmaar f/4.
    Is dat, wat ze noemen, a match made in heaven?

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik maak me op twee punten zorgen:
    - halo's en reflecties. Is de camera voldoende gecoat? ZWO of QHY? De Baaders zal het niet aan liggen toch?
    - sterbeeld en curvature: f/3.95 is behoorlijk fors voor een refractor: verwacht ik teveel van FPL-53 optiek en de 4-element reducer? Het ziet er schitterend uit op f/5.6, maar dit is een volle stop eronder: zal dat goed gaan?

Eigenlijk is dit dus een kwestie van de telescoop uitzoeken bij de meest budgetvriendelijke camera.
    Ik kan ook zeggen: de nieuwe telescoop zal me ook geld kosten (ik wil de 2'' feathertouch die ik nu heb het liefst wel houden) en dan moet ik misschien beter de ASI1600mm nemen en met mijn eigen trouwe doublet blijven werken op f/5.6....
    Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Als je met filters wilt werken heb je als ik het allemaal nog goed begrijp een Z/W camera nodig. TeleskopExpress heeft deze aanbieding van €1196,- voor de ASI1600 Mono:

https://www.teleskop-express.de/shop...D-21-9-mm.html
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Op de eerste plaats zou ik mij niet te hard vastklampen aan brandpuntsafstand versus pixel sampling. Ik heb inmiddels met verscheidende camera/telescoop-configuraties gewerkt en undersampling of oversampling wordt mijns inziens pas echt probleem als je te veel van het ideaal (2"/px) afwijkt.

In de prijsklasse van de 80 mm f/5 triplet die je noemt, zou ik ook de Star 71 (van hetzij William Optics, hetzij Teleskop Service) overwegen. Kijk ook eens naar het uitgebreide gamma dat Astro Hutech te bieden heeft aan telescopen van het relatief onbekende merk Borg. Bijvoorbeeld:
      https://www.sciencecenter.net/hutech...Package/11.htm
      https://www.sciencecenter.net/hutech...gPackage/8.htm

Een camera met een Sony IMX183 sensor is geen verkeerde keuze. Bedenk wel dat de Panasonic MN34230 (ASI 1600) en de KAF 8300 ongeveer een tweemaal zo groot sensoroppervlak hebben en dat is ook wat waard (meer beeldveld).

Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Ik zou gaan voor de 1600. Meer beeldveld is altijd leuker.
        De 183 is wel een heel stuk kleiner maar gevoeliger.
        Over de kaf8300, deze is veel trager met het uitlezen van de frames, is zwaarder en heeft een aantal andere nadelen.
        Wat betreft de halo's, die krijgen we alleen op zeer heldere sterren en zijn eigen aan de cmos. De oorzaak ervan zijn de microlenzen.
        Via PS krijg je dit wel goed.
        Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

Originally posted by Maurice Toet View Post
          Op de eerste plaats zou ik mij niet te hard vastklampen aan brandpuntsafstand versus pixel sampling. Ik heb inmiddels met verscheidende camera/telescoop-configuraties gewerkt en undersampling of oversampling wordt mijns inziens pas echt probleem als je te veel van het ideaal (2"/px) afwijkt.
          Is dit het ideaal voor Nederland of ook bv voor Zuid Frankrijk, waar de seeing i.h.a. toch wel beter is?
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Een seeing van 2" is zo goed nog niet; die kan grofweg variëren van 0,5" tot 5". Feitelijk gaat het om een FWHM van 2", hetgeen afhankelijk van de apparatuur (objectiefdiameter) en atmosferische omstandigheden een goed vertrekpunt is om aan te houden. Mijn ervaring met de seeing in Zuid-Frankrijk is dat deze veel sterker varieert dan in Nederland. Ik heb daar uitstekende seeing meegemaakt met nagenoeg stilstaande (planeet)beelden, tot baggerseeing waarbij Jupiter aan de hemel stond te twinkelen.
            Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
              Als je met filters wilt werken heb je als ik het allemaal nog goed begrijp een Z/W camera nodig. TeleskopExpress heeft deze aanbieding van €1196,- voor de ASI1600 Mono:

https://www.teleskop-express.de/shop...D-21-9-mm.html

Dat is de niet gekoelde versie.
              Kijk dan eens bij FLO. Daar heb ik de mijne ook gekocht.
              En mijn Esprit. En mijn moonlite, en . . . .
              https://www.firstlightoptics.com/zwo...no-camera.html
              ​​​​​​​Arie
              Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + ASI1600MM-C + Canon7D Mod

Comment

Ahh dat had ik niet gezien. Bedankt voor de correctie!

Comment

Hoi Daniel, een vriend van me stond vorige maand voor dezelfde keuze, en hij heeft uiteindelijk de ASI1600MM gekocht voor zijn 80mm telescoop.

Op CloudyNights heeft Jon Rista heeft de ASI183 getest.
                  https://www.cloudynights.com/topic/5...d-asi-qhy-etc/

Enkele quotes uit dat artikel:

1) "Don't expect the IMX183 to be an "ASI1600 killer" in any way."

2) "For wide field narrow band, I think the ideal focal length range is going to be from around 200mm, up through about 400mm. This will give image scales in the range of ~2.4"/px to around 1.2"/px. For wide field nebular imaging, that is again pretty much the sweet spot."

3) "For high resolution LRGB galaxy imaging, the ideal pairings would be with 8" or 10" newtonins, f/4 to f/5. That will deliver an image scale of about 0.5-0.6"/px, which would sample 2" seeing limited stars by 3.3-4x. Right in the sweet spot for optimal high resolution imaging, IMO. The f/4 or f/5 f-ratio should deliver photons quickly, giving you read noise swamping subs in around 60-90 seconds or so for L, and 2-3x that for RGB (gain 53, asi)."
                  Voor emissienevels denk ik dat resolutie minder belangrijk is. Vanaf 2"/px zijn de sterren redelijk goed gesampled, zoals Maurice aangeeft. Hier zou ik vooral naar de grootte van het beeldveld kijken, en de Panasonic sensor heeft hier een stevig voordeel.

De IMX183 sensor is volgens mij beter geschikt voor het vastleggen van kleinere objecten zoals sterrenstelsels of clusters.
                  - Betere resolutie voor kleine objecten (zie quotes van Jon).
                  - De IMX183 heeft in tegenstelling tot de Panasonic sensor wel anti-reflectie coatings op het sensorglas, heldere sterren geven dus geen microlens diffractie (goed voor clusters).

Nog een paar details die voor jouw misschien nog belangrijk zijn:
                  - De pixels van de IMX183 hebben weliswaar hogere QE in vergelijking met de Panasonic sensor, maar hun oppervlak is veel kleiner. Achter dezelfde telescoop hebben beide camera's ongeveer dezelfde gevoeligheid.
                  - De Sony sensor heeft meer amp glow dan de Panasonic sensor, met een duidelijk starburst patroon aan de rechterkant. Goede darks lossen dit volledig op.

Waarom trouwens geen elektronisch filterwiel?
                  Je hebt al een heel degelijk model met 5 posities vanaf ~245 euro, met smalband heb je in principe maar 3 of 4 posities nodig.
                  https://www.astromarket.org/filterwi...x1-25-/p,52495
                  TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
                  Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Kan iemand mij het voordeel/nadeel van een mono camera plus filters boven een color camera uitleggen?
                    Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
                    Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Comment

Originally posted by Astrosnoesky View Post
                      Kan iemand mij het voordeel/nadeel van een mono camera plus filters boven een color camera uitleggen?
                      In de lichtvervuilde Lage Landen kun je selectief filteren met een mono camera.
                      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Wat betreft sensor oppervlakte:

ASI183, 116,2 mm2 (13,2 *8,8)
                        ASI1600, 237,2 mm2 (17,7 * 13,4)
                        KAF8300 cameras 242,5 mm2 (17,96*13,5)

De ASI183 sensor is dus meer als twee keer kleiner dan de ASI1600 sensor. Ik zou niet kleiner dan de ASI1600 sensor gaan. Helaas zijn er geen grotere mono sensors. Mijn oude QHY8 heeft de riante 365mm2 (23,4 *15,6) dus de ASI1600 is al krap maar wel heel gevoelig.

Dus voor mono blijf bij de MN34230ALJ sensor (AS1600/Atik/ QHY163) of een kleuren camera met grotere sensor. Met een mono sensor en H-alpha filter kan je met volle maan nog steeds mooie opnames maken.

De ASI1600 is maar 34% duurder dan de ASI183 voor twee keer meer sensor oppervlakte.

p.s momenteel is in de UK de QHY163 16% goedkoper omgerekend in Euros. Het loont dus om even rond te kijken. Ik zend je de link.
                        Last edited by Han.K; 27-06-18, 18:39.

Comment

Mensen - ontzettend bedankt voor het meedenken. Ik ben er veel wijzer op geworden en had sensoroppervlak behoorlijk uit het oog verloren ;-) Wat zien die Borg kijkers er mooi uit zeg, Maurice. Ik trek de conclusie dat die 163 mooi is voor RGB-werk en dat de 1600mm op dit moment een van de allerbeste instappers is waar het gaat om mono gekoeld narrowband. Niet alleen is het beeldveld 2x zo groot, maar de pixels zijn ook 2,5 keer zo groot: enorme voordelen allemaal.

Ik heb een geweldig aanbod gehad van een van de forumleden hier om zijn ASI1600mm een poosje te lenen inclusief een 2'' Ha filter en een OAG. Dat is natuurlijk geweldig - wie krijgt nou zo'n kans om eerst een qhy23 en dan een 1600mm zomaar uit te mogen proberen - ik ben een bofkont. Ik ben heel benieuwd hoe de 1600mm zich gaat houden ten opzichte van de QHY23, waar ik nunet een jaar data mee verzameld heb. Ook leuk om de 3nm Ha data met de 8nm Ha data te vergelijken die ik nu ga schieten: daar zit de NII immers bij, en bij de 3nm niet.

Geweldige community dit - bedankt allemaal.

En Astrosnoesky de voordelen zijn enorm. Gewoon RGB gaat er al lekker op vooruit omdat een monochroom camera veel gevoeliger en nauwkeuriger is, maar vanuit Nederland, en vooral vanuit lichtvervuilde gebieden (en waar is dat nou niet) kan je met een monochroom met smalbandfilters gaan werken. Je schiet daarmee dwars door lichtvervuiling en maanlicht heen en dat zorgt er voor dat je 5 x zo vaak kunt fotograferen en je niet meer zorgen hoeft te maken om oranje gradienten en slechte S/N. Hubble-foto's vanuit de achtertuin.
                          Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED.

Comment

Daniel, bedankt voor de duidelijke uitleg.
                            Telescoop: Celestron Nexstar 8SE met EQ wedge.
                            Camera: NIKON D5500, Objectieven 18-55mm, 55-300mm, 50mm f/1.4, 85mm f/1.8

Comment

+1

“Geweldige community dit - bedankt allemaal.”
                              Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Working...
                              X