Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vergroting met camera

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vergroting met camera

Hallo!

Sterrenkijken, en ook dit forum zijn nieuw voor mij. Sinds twee weken bezit ik een telescoop, een lang gekoesterde wens. Inmiddels heb ik Jupiter en Saturnus te pakken gekregen, geweldig, er gaat letterlijk een universum voor me open!

Ik heb een vraag over vergroting. Het is allemaal nieuw voor mij, dus misschien begrijp ik iets niet goed. Ik heb het forum al doorzocht, maar vond het antwoord niet.

Mijn telescoop:
    Celestron AstroMaster 90 EQ
    Type: refractor
    Diameter objectief: 90 mm
    Brandpuntafstand: 1000 mm
    Openingsverhouding: 1:11

Berekenen vergroting:

Vergroting = Brandpuntafstand telescoop / Brandpuntafstand oculair.

Met een oculair van 20 mm is de vergroting dus 1000/20 = 50x.

Nu heb ik ook een Celestron NextImage Solar System Imager (CMOS). Deze kun je alleen zonder oculair monteren.
    De vergroting is erg hoog.

Mijn vraag is: hoe hoog is de vergroting? Brandpuntafstand lijkt niet van toepassing, hoe bereken je dit dan?

En nog een vraag: weet iemand of het mogelijk is om minder te vergroten? Ik kan nu alleen een klein deel van de maan opnemen, de vergroting is te groot om de maan als geheel te zien.

Dank!

-Martin

Inmiddels heb ik zelf op de site van Celestron het volgende gevonden:

"The Diagonal measurement of the imaging Cmos sensor is 4.43mm. Therefore, you would be getting the same magnification out of the camera as that of a 4.43mm eyepiece. When you are attempting to get the camera into focus you should use a 4-5mm eyepiece of the equivalent of such to get the camera into focus."

De vergroting wordt zo dus 1000/4,43 = ca 225x.

Comment

Oh kijk wat goed dat je dat zelf al gevonden hebt! Je kunt trouwens in stellarium, in de oculair-simulator, ook je sensor en je tlescoop toevoegen, daarmee kun je dan het beeldveld zien en dat is wel lekker bij het uitzoeken van objecten om te fotograferen. Bij astrofotografie hebben we het vaak meer over beeldveld dan over vergroting trouwens.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Working...
      X