Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met Astrofotografie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Beginnen met Astrofotografie

Hallo allemaal,

Even voorstellen want ik ben nieuw hier:

Mijn naam is Michael en ben 39 jaar, Elektromonteur van beroep, samenwonend en papa

Ik kijk altijd wel naar boven als het helder is en zelfs mijn dochter van 3 zegt mij dat ze de maan en sterren ziet.
    Dus nu wil ik dit ook van iets dichterbij bekijken.

Mijn ook is gevallen op een :
    Sky-Watcher EQ1 lichte parallactische montering met motor & handcontroller
    in combinatie met een
    Celestron AstroMaster 114 EQ.

Nu heeft de Celestron een EQ aanduiding maar op het plaatje op die website ( robotics ) zie ik een hele montering maar ik kan in de beschrijving niet helemaal opmaken of dat ik dat ding zo op een statief kan mikken en dat er een aansluiting voor een EQ1 opzit.
    En is die skywatcher ook een tracker of alleen een bediening?

De omschrijvingen bij robotics zijn af en toe wat vaag en soms ook een combi van engels en nerderlands

Zoveel vragen is dit überhaupt een goede (volgens beschrijving wel) starters pakket?
    Ik heb by the way ook een Nikon D3100 DSLR camera die ik erop wil zetten en daar zou ik een T ring voor moeten hebben .. Zijn die allemaal hetzelfde of moet je specifiek voor een Nikon hebben?

Graag jullie mening of tips voor een ander(soort) telescoop. Mijn budget ligt tussen de 100 en 650 in . maar hoeft niet meteen het max te gebruiken

Woon je in de Randstad? Zo ja, dan nodig ik je graag uit op publiekssterrenwacht Rijswijk om je van advies te voorzien. In principe kun je met een T-ring je spiegelreflexcamera op de focuser monteren. Je gebruikt de telescoop dan als een telelens. Als je echter meer wilt fotograferen dan de maan, komt echter veel meer bij kijken.

De EQ-1 montering met een volgmotortje op de website van Robtics staat zo te zien op een tafelstatief. Dat is niet geschikt om een telescoop op te monteren. De EQ-1 is als het goed is ook op een ‘normale’ hoge driepoot te verkrijgen.

De mogelijkheden zijn legio, maar wat bijvoorbeeld een leuke starterstelescoop zou zijn, is deze 9 cm lenzentelescoop op EQ-4 montering.
    https://www.robtics.nl/product_info....roducts_id=215

Die kun je motoriseren met het volgende volgmotortje:
    https://www.robtics.nl/product_info....roducts_id=206

Het is helaas een hobby waarbij het snel in de papieren kan lopen. Overweeg daarom ook zeker om tweedehands apparatuur aan te schaffen. Over het algemeen is men zeer zuinig op de apparatuur, dus het risico op defecten bij tweedehands aankopen is gering.
    Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Originally posted by Solidseal View Post
      nerderlands
      Mooi omschreven
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Hoi Maurice,

Ik woon in Spijkenisse, wij hebben sterrenwacht de Tweelingen . waar ik vroeger met regelmaat te vinden was.
        Een paar leuke deep sky shots zou ook heel leuk zijn om te zien, Orion, Andromeda, wat leuke sterrenhopen .. maar ik snap - Hoe verder je wilt kijken hoe duurder het wordt - principe wel

Ik kan zeker een keer een bezoekje brengen in Rijswijk maar
        In de maanden "juni, juli en augustus is de sterrenwacht voor publiek gesloten."

En dat hobbies in de papieren kunnen lopen ben ik heel erg van bewust (Technisch Lego is ook een hobby van mij )

Comment

Originally posted by Fabricius View Post
          Mooi omschreven
          onbewust though … or was it

Comment

Hoi Michael,

Hoe lang is het geleden dat je op Tweelingen was? Ben nu ondertussen >20 jaar lid dus zou je gezien moeten hebben.

Kom anders eens langs Tweelingen daar zijn tegenwoordig meer astrofotograven. Misschien van te voren even bellen of er een aanwezig is die avond.

Tip: kijk eens naar een skywatcher staradventurer, hierop kan je je camera plaatsen en met je eigen lenzen astro opnames maken. Leg het je graag een keer uit.

https://www.robtics.nl/product_info....unpgcpls6uo916

Groet,

Marco
            Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Comment

Originally posted by Dutchastro View Post
              Hoi Michael,

Hoe lang is het geleden dat je op Tweelingen was? Ben nu ondertussen >20 jaar lid dus zou je gezien moeten hebben.

Kom anders eens langs Tweelingen daar zijn tegenwoordig meer astrofotograven. Misschien van te voren even bellen of er een aanwezig is die avond.

Tip: kijk eens naar een skywatcher staradventurer, hierop kan je je camera plaatsen en met je eigen lenzen astro opnames maken. Leg het je graag een keer uit.

https://www.robtics.nl/product_info....unpgcpls6uo916

Groet,

Marco
              Poeh .. ik denk na me 12-15e niet meer geweest . By the way : Mijn vader heeft nog meegeholpen aan het draai systeem van de koepel zelf (Gerrit van Dijk) ,denk dat dat nu inmiddels wel vervangen is met wat hedendaagse systemen .
              Ik ken nog Wim Bravenboer en Bertus Bruns

Comment

Oei dat is lang geleden.
                Wim komt er nog steeds met grote regelmaat, Bertus is helaas overleden. Misschien tot snel een keer.

Ik verwacht dat het systeem van je vader nog steeds werkt.
                Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Comment

Originally posted by Dutchastro View Post
                  Oei dat is lang geleden.
                  Wim komt er nog steeds met grote regelmaat, Bertus is helaas overleden. Misschien tot snel een keer.

Ik verwacht dat het systeem van je vader nog steeds werkt.
                  Misschien kom ik weer een keer langs. En ook in Rijswijk

Comment

Hoi Michael en welkom op het forum.
                    Maurice geeft je meteen al goed advies en tweedehands is veel te koop. Zie de bekende sites: te-les-koop.nl en het marktplatz/biete gedeelte van astronomie.de

Ik zou op zijn minst een gemotoriseerde EQ3 nemen, daar kan je met een digitale spiegelreflex met bijvoorbeeld een 20mm lens al mooie widefields mee maken. Als dat goed lukt (incl. de pooluitlijning) kan je eens proberen met een telelens.

Wat ook mooi is, is deze montering, de star adventurer: https://www.astromarket.org/monterin...tar+Adventurer
                    Die kan je ook gebruiken met een spiegelreflex met telelens.

Wat ook goed gaat is beginnen met een ED80 telescoop met daarop je digitale spiegelreflex op HEQ5pro montering. Dan heb je meteen al een serieuze setup met goto functionaliteit. Zo'n ED80 scoor je tweedehands voor enkele honderden euro's en een HEQ5pro ook. De 2e hands prijzen zijn vaak de helft van de nieuwprijzen
                    Zie ze hier nieuw: https://www.astromarket.org/monterin...an-goto/p,4071
                    en: https://www.astromarket.org/telescop...ed-ota/p,15056

Je hebt nu al een spiegelreflex en in deze tijd van het jaar is de melkweg zichbaar (loopt door de zomerdriehoek, sterren Vega, Altair en Deneb).
                    Zet een widefield lens op je spiegelreflex met lens vol open (laagste F waarde) en hoogste ISO instelling op een vast statief. Focusseer op oneindig (met de hand, autofocus af) en maak een opname, draai wat aan het focus (met de hand) om te zoeken naar het scherpste punt.
                    Ga daarna 30 seconden belichtingen maken van de zomerdriehoek, daar zou al iets van de melkweg op moeten komen. Het is in deze tijd niet erg donker, dus je zal het na 100u of zo moeten doen.
                    Gebruik je camera in RAW modus (dus niet JPEG).
                    Druk af met een draadontspanner of met de timer functie (zodat de camera niet trilt).
                    Stapel de opnames vervolgens met het gratis programma deepskystacker: http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Lees ook dit mooie digitale boek over astrofotografie, er staat -HEEEEL- veel informatie in, ook over het fotograferen met eenvoudig statief: http://www.astronomie.be/Tranquility...fotografie.pdf

We hebben in Nederland ook een leuke (en vooral gezellige!) vereniging die zich bezighoudt met astrofotografie, er is een gezellige bijeenkomst in het voorjaar en het najaar. Ook wordt er een werkelijk prachtig tijdschrift uitgegeven: astrobulletin!
                    Zie hier de website voor info over deze vereniging en de bijeenkomsten: https://vereniging-astrofotografie.nl/
                    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                      schreef heel veel]
                      Die opties zitten ietwat boven mijn budget en die duitse site kom ik geen wijs uit (Mijn japans is beter)
                      Deepsky tracker had ik al naar gekeken en op YouTube een aantal tutorials in mijn favorieten gezet

Ik heb het volgende gevonden wat mij wel een mooie lijkt en ruim binnen budget
                      Heb alleen geen idee of het op elkaar past

Bresser Messier Maksutov 90/1250 EQ3 TelescopeBresser RA-Motor EXOS 1 en EQ-MON-1
                      Zit meteen een Smartphone houder bij zo een gast maakte daar ook een mooie MilkyWay foto mee

Comment

Ik denk dat het met deze telescoop moeilijk is om een melkweg foto te maken, dit is primair een visueel instrument. Je kan er wel goed planeten/maan mee cammen.
                        Met deze montering kan je op zo'n lang brandpunt niet goed en nauwkeurig genoeg volgen voor langbelichte opnames volgens mij, maar wel bruikbaar met een spiegelreflex met daarop een lens met niet al te lang brandpunt (bijvoorbeeld 20mm). Dan kan je met die exos 1 montering een mooie opname van de melkweg maken.
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                          Ik denk dat het met deze telescoop moeilijk is om een melkweg foto te maken, dit is primair een visueel instrument. Je kan er wel goed planeten/maan mee cammen.
                          Met deze montering kan je op zo'n lang brandpunt niet goed en nauwkeurig genoeg volgen voor langbelichte opnames volgens mij, maar wel bruikbaar met een spiegelreflex met daarop een lens met niet al te lang brandpunt (bijvoorbeeld 20mm). Dan kan je met die exos 1 montering een mooie opname van de melkweg maken.
                          Ik had het ook over de smartphone en Melkweg .. maar dan kan ik beter mijn D3100 gebruiken (langere maximum sluitertijd)

Zoals Maurice al zei : De mogelijkheden zijn legio ..

Comment

Originally posted by Solidseal View Post
                            De mogelijkheden zijn legio ..
                            Ja, daar heb je zeker gelijk in, maar de onmogelijkheden ook! Zo ga ik er een paar noemen:
                            - Met een smartphone en een telescoop ga je nooit een foto van de melkweg maken. Dat is net zoiets als proberen de hele Grand Canyon in een keer te zien terwijl je door een keukenrol kijkt. Past gewoon niet.
                            - Met de starters monteringen die jij opgeeft in je linkjes (en die binnen jouw budget liggen) ga je nooit door een telescoop een deepsky foto kunnen maken. Tenzij je heel veel ervaring hebt. Deepsky = nevels, sterrenstelsels, sterhopen etc. Ook de melkweg gaat onmogelijk lukken door de telescoop. Past niet.

Wat wel kan met deze monteringen is zonder de telescoop foto's maken. Je werkt dan niet met de smartphone houder, maar je klust je D3100 met een niet al te lang-brandpunt lens rechtstreeks op de montering. Dan gebruik je de montering op dezelfde manier als de staradventurer in de linkjes hierboven.
                            Wat ook kan is wel de telescoop gebruiken, maar deepsky (en dus ook de melkweg) uit je hoofd zetten. Met je smartphone kan je wel foto's en filmpjes van heldere objecten als de maan en planeten maken.

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar ik denk dat je er meer aan hebt als iemand je vooraf de onrealistische verwachtingen uit je hoofd praat, dan dat je straks teleurgesteld wordt in wat je gekocht hebt.
                            Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Originally posted by petelaa View Post

Ja, daar heb je zeker gelijk in, maar de onmogelijkheden ook! Zo ga ik er een paar noemen:
                              - Met een smartphone en een telescoop ga je nooit een foto van de melkweg maken. Dat is net zoiets als proberen de hele Grand Canyon in een keer te zien terwijl je door een keukenrol kijkt. Past gewoon niet.
                              - Met de starters monteringen die jij opgeeft in je linkjes (en die binnen jouw budget liggen) ga je nooit door een telescoop een deepsky foto kunnen maken. Tenzij je heel veel ervaring hebt. Deepsky = nevels, sterrenstelsels, sterhopen etc. Ook de melkweg gaat onmogelijk lukken door de telescoop. Past niet.

Wat wel kan met deze monteringen is zonder de telescoop foto's maken. Je werkt dan niet met de smartphone houder, maar je klust je D3100 met een niet al te lang-brandpunt lens rechtstreeks op de montering. Dan gebruik je de montering op dezelfde manier als de staradventurer in de linkjes hierboven.
                              Wat ook kan is wel de telescoop gebruiken, maar deepsky (en dus ook de melkweg) uit je hoofd zetten. Met je smartphone kan je wel foto's en filmpjes van heldere objecten als de maan en planeten maken.

Sorry dat ik het zo bot zeg, maar ik denk dat je er meer aan hebt als iemand je vooraf de onrealistische verwachtingen uit je hoofd praat, dan dat je straks teleurgesteld wordt in wat je gekocht hebt.
                              Ik zal het even wat duidelijker neerzetten

Ik weet dat je met een telescoop geen Milkyway shots kan maken maar wel met enkelt een smartphone (misschien weer net niet met mijn Galaxy S8 maar dat zien we dan wel weer) Ik heb dan ook veel nabewerking omdat het hier in Nederland slecht gesteld is wbt lichtvervuiling.( op de kop van Goeree kan het misschien wel)
                              zie : https://www.youtube.com/watch?v=NzQ2ETSZ364&t=291s

De starters montering die ik opgaf kwam van Maurice maar misschien had ik in mijn OP erbij moeten zetten dat ik ook wat deep sky wil zien dan had het er misschien anders uitgezien.

Een meneer van een Robot winkel adviseerde mij om de Bresser te laten staan en voor iets meer de Sky Watcher Explorer-150PL (EQ3-2) 150 mm Newton(maar dan de F5 versie die ik nergens kan vinden though) moest nemen die heeft meer mogelijkheden als voorbeeld : Dual motor systeem of GoTo systeem. Valt over na te denken lijkt mij.

En je mag bot zijn .. ik ( en vele anderen, ook jullie toen je net begon) hebben veel te hoge verwachtingen voor weinig geld)
                              Ik ga eerst met mijn D3100 op een statief klooien om de maan (bij helder weer want valt tegen de afgelopen dagen) goed op beeld te krijgen.

Comment

Working...
                              X