Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste fotoserie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Eerste fotoserie

Spannend vanavond run ik mijn eerste fotoserie. Na een uitgebreide polaire uitlijning vol goede moed drie sterren uitlijning gedaan op Wega, Arctus en Regulus begonnen de eerste problemen. Ik was namelijk na mijn sessie van afgelopen donderdag vergeten mijn accu's weer op te laden. De lader van mijn celestron powertank levert helaas niet voldoende stroom om de montering te laten werken. Dus maar eens gaan speuren in mijn voorraad elektronica en zowaar een 2A 12V voeding gevonden. En het werkte nog ook.

De drie sterren uitlijning opnieuw gestart. Maar helaas was Regulus nu net achter de schuur verdwenen. Andere ster opgezocht als vervanger en ik kon weer verder. Volgende probleem was focussen met mijn camera ipv een oculair. De oplossing was even terug draaien naar Wega en nu met live view ingezoomd de ster zo klein mogelijk maken.

Nu weer met camera volledig ingesteld opzoek naar een goed onderwerp. In Stellarium zag de M81 en M82 als combinatie er goed uit met mijn 430mm William Apo 73, Pentax K1 full-frame en een 1.4 convertor. Test foto gemaakt van 120 seconden. Geweldig resultaat (althans op mijn camera scherm). De timer gezet op 120 seconden, 4 seconden rust en dat 20x. Om de paar foto's een dark frame gemaakt voor ruis correctie. Om bij de eind controle te constateren dat de M81 en de M82 er weliswaar mooi opstonden maar wel erg klein. OEPS, de convertor er vergeten tussen te zetten. Morgen aan de slag met de foto's om te zien hoeveel detail er alsnog vast gelegd is.

Ondertussen was het half drie geworden en zag ik dat de Noord Amerikaanse Nevel al behoorlijk in het noord oosten was opgekomen. Dus alles netjes in stelling gebracht(de convertor is nu niet nodig om alles netjes in beeld te krijgen dus ik hoefde niets te veranderen - hierdoor zag ik het nu pas eigenlijk) en het dauwlint maar aangesloten om condens te voorkomen. De camera gaat met de timer nu tot een uur of 4 door met opnames maken daarna gooit de maan toch te veel roet in het eten om nog wat te kunnen fotograferen.

Al met al heel wat geleerd en nu naar bed zodat ik morgen met de resultaten aan de slag kan.

Groeten, Bob de Bruin

Een update met de resultaten:

Click image for larger version

Name:	01 Boden and Sigar Nebula.jpg
Views:	1
Size:	89.4 KB
ID:	1378524
    SkyWatcher EQM-35, WO Zenithstar 73 Apo, Flatener, Pentax K1
    15x 120 sec en 2 darkframes.
    Verbeterpunten: Zoeken juiste ISO waarde (nu 800), Converter niet vergeten bij kleine objecten, meer opnames nodig (wil nog te veel op een avond , haha)

Click image for larger version

Name:	03 North American Nebula.jpg
Views:	1
Size:	513.6 KB
ID:	1378525
    SkyWatcher EQM-35, WO Zenithstar 73 Apo, Flatener, Pentax K1
    12x 120 sec en 1 darkframe.
    Nog veel ruimte voor verbetering. Voor een nevel zijn meer en langere opnames nodig (nu nog te veel nabewerkt en dus veel ruis).

Maar wel erg leuk om te doen :-)
    Attached Files
    Last edited by VRzichtbaar; 07-05-18, 13:45. Reason: Foto's toegevoegd
    William Zenithstar 73 APO, William 73 Flat, SkyWatcher EQM-35, Pentax K70, Pentax K1, Pentax 1,4 convertor

Ik vind de foto's zeer geslaagd, je opname van de Noord-Amerika Nevel ziet er erg goed uit voor de korte integratietijd (24 minuten).
    TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
    Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Prima resultaten zo voor de eerste keer. Om te focusseren kun je gebruik maken van een zogenaamd Bahtinov masker. Dan weet je zeker dat je exact in focus komt.

Liefst wil je voor deepsky een zo laag mogelijk f-getal. Bedenk dat je aan resolutie wint, maar aan lichtsterkte verliest met de converter/extender.

Darks kun je het best maken op bewolkte avonden (met ongeveer dezelfde temperatuur). Ten minste even veel darks gebruiken dan lights, liefst 1,5 tot 2 keer zo veel. Als je maar 2 of 3 darks gebruikt, injecteer je juist ruis.

Tot slot; niet te veel eer voor de Amerikanen. Het is niet hun nevel, dus gewoon Noord-Amerikanevel of North America Nebula vanwege de vorm gelijkend op het continent.

Succes voor deel II vanavond ;-)
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Bedankt voor de tips. Ik ben nog druk aan het experimenteren en ben benieuwd of de resolutie winst opweegt tegen het licht verlies. De sessie van vannacht van M81/82 met de convertor was niet goed gefocussed maar zag er verder wel goed uit. Blijven proberen :-) denk ik. Een goed idee om de darks op een ander tijdstip te maken, maar is het niet het beste om b.v. om de andere opname een dark te maken. Dan heb je de het exacte ruis gedrag van dat moment. Er zal hier wel een draadje over te vinden zijn denk ik.

gr. Bob
        William Zenithstar 73 APO, William 73 Flat, SkyWatcher EQM-35, Pentax K70, Pentax K1, Pentax 1,4 convertor

Comment

Wow. Een eerste fotosessie en dan al zo beginnen? Je eerste APOD staat voor volgende maand op het programma!?
          C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Originally posted by VRzichtbaar View Post
            Een goed idee om de darks op een ander tijdstip te maken, maar is het niet het beste om b.v. om de andere opname een dark te maken. Dan heb je de het exacte ruis gedrag van dat moment.
            Simpelweg omdat het zonde is van de kostbare waarneemtijd; heldere nachten zijn schaars in Nederland, dus die wil je 't liefst 100% i.p.v. 50% besteden aan het verzamelen van 'lights'.
            Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Zeer fraaie opnames en helemaal voor de eerste keer. En meteen de noord amerikanevel, dat is geen eenvoudig object.
              Ik zie al dat Maurice, een zeer ervaren astrofotograaf, je al goede tips geeft.
              Kom je resultaten gerust showen op de astrofotografiedag (we hebben er altijd 2 per jaar): https://vereniging-astrofotografie.nl/agenda/
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by VRzichtbaar View Post
                Een goed idee om de darks op een ander tijdstip te maken, maar is het niet het beste om b.v. om de andere opname een dark te maken. Dan heb je de het exacte ruis gedrag van dat moment. Er zal hier wel een draadje over te vinden zijn denk ik.

gr. Bob
                probeer de Pentax K20D!
                Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

Comment

Wat een bijzonder geslaagde sessie, petje af voor het hanteren van de best complexe techniek en dan ook nog twee meer dan toonbare foto's als eindresultaat. Erg goed bewerkt bovendien. Gaat perfect zeg, met die mooie WO kijker. Ga zo door!
                  Heq5 pro (belt mod) - Stellarvue 102ED (@560mm) - FT focuser - QHY23 - QHY5L-II OAG.
                  danielbeetsma.wordpress.com.

Comment

Working...
                  X