Announcement

Collapse
No announcement yet.

First light met een 8" F/8 RC: M 100 en vriendjes

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

First light met een 8" F/8 RC: M 100 en vriendjes

Since vorig weekend ben ik de trotse bezitter van een TS 8" F/8 RC telescoop. Ik heb hem eerder deze week al eens opgesteld in de tuin op mijn HEQ5-Pro maar guiden was een drama. De telescoop + guide telescoop + camera is domweg te zwaar voor die montering. Gelukkig heb ik een AZEQ6 te leen en die kan de telescoop wl aan zo bleek gisteravond.

Ik ben samen met een collega en zijn vriendin naar het ESA grondstation nabij Cebreros geweest en daar hebben we onze telescopen opgesteld. De zwarte telescoop is de mijne en de witte (een 130 mm TS refractor) de zijne.

Click image for larger version

Name:	IMG_0789.jpg
Views:	1
Size:	2.66 MB
ID:	1378107
    Na alle ervaring die ik inmiddels heb opgedaan met de 71 mm ED refractor blijkt fotograferen met zo'n lange brandpuntsafstand toch wel andere koek! Het beeldveld (47' x 31') is veel te klein om polar alignment in Ekos mee te kunnen doen. Dus daar heb ik de guide cam (ASI120MC-S op een 60 mm zoeker met F=280) voor gebruikt. Deze heeft een beeldveld van ongeveer 60' x 45' en alhoewel dat nog steeds klein is, ging dat iets beter. Uiteindelijk is het gelukt en kon ik aan de slag.

Eerst maar eens de telescoop scherp stellen. Hierbij bleek uit het feit dat de schaduw van de vangspiegel niet precies in het midden van het onscherpe sterbeeld zat, dat de telescoop collimatie nodig heeft. "Dat zal wel meevallen" dacht ik nog maar nee dus. Uit de eerste opname bleek al meteen dat in n hoek de sterren echt niet mooi rond waren. Mental note to self #1: collimeren! Maar goed, toch het Bahtinov mask gebruikt en scherp gesteld waarna die eerste opname genomen kon worden.

Vervolgens naar het object slewen en Ekos het laten centreren. Hiervoor gebruikte ik weer de guide cam, mede doordat deze minder pixels heeft dan mijn Canon DSLR waardoor het plate solven veel sneller gaat. Ik wilde de telescoop op HD 107726, die precies tussen M 100 en NGC 4312 staat, richten om zo een goede framing te krijgen. Ik merkte toen dat de guide cam en de hoofdkijker niet exact uitgelijnd waren, want de ster stond een beetje uit het centrum van het beeldveld. "Dat zal wel meevallen" dacht ik wederom maar wederom nee dus. Na de meridiaanflip stonden de stelsels zo dat ik uiteindelijk slechts een derde van het beeldveld van de foto's kon gebruiken om te stacken. Mental note to self #2: telescopen uitlijnen! Maar daar merkte ik op dat moment niets van dus ben ik gaan guiden.

En guiden deed de montering! Guide opnames van 2 seconden met 2x2 binning leverde het beste resultaat op. Ik heb ook 4 s met 1x1 binning geprobeerd maar toen kon Ekos de guide calibratie niet goed krijgen. Ik heb niet 4 s met 2x2 binning geprobeerd want ik kreeg met 2 s en 2x2 binning een RMS van 0.7" en kleiner. Super! Wel merkte ik dat de RMS in RA ongeveer 2x groter was dan die in DE en ik snap niet helemaal hoe dat komt. De telescoop was goed polar aligned en goed gebalanceerd. Misschien een PE? Of toch iets anders? Mijn telescoop/DSLR combi heeft een pixel resolution van 0.55" dus ik hoop eigenlijk dat ik met die RMS van 0.7" en minder geen eitjes heb gekregen. Maar ls ik ze heb dan verdrinken die ik de coma vanwege de slechte collimatie.

Toen dus aan de slag met imagen. Ik wilde 30 opnames maken van 5 minuten elk om zo precies de tijd tussen eind astronomische schemering (23:02) en maansopkomst (01:26) vol te maken (give or take een paar minuten). Dat ging prima afgezien van ditheren dat niet goed lukte. Ik begrijp niet waarom, maar de tweede opname vertoonde dubbelsterren dus heb ik ditheren maar weer uitgezet. Daar moet ik nog maar eens goed naar kijken. Verder lukte de automagische meridiaanflip niet en ook daarvan weet ik niet waarom. Maar toen ik Ekos een handje hielp lukte het wl en ging Ekos door met opnames schieten.

Tot de montering ineens begon te haperen. Ik vermoedde eerst dat de oplaadbare, draagbare batterij (die oranje kastjes onder mijn telescoop en de tafel op de foto boven) leeg waren dus ging ik flats schieten. Ik had toen 18 opnames gemaakt wat ook niet verkeerd is. Later bij het opruimen bleek dat ik de batterij niet aan had gezet dus wellicht is dat de reden geweest dat de montering ging haperen. En het bleek dat een andere batterij ook uitstond waar de camera op aangesloten was. U voelt hem al aankomen: mental note to self #3: alle batterijen aanzetten! Ik begrijp niet waarom de montering en camera berhaupt werkten overigens dus ik heb denk ik geluk gehad.

Tussen het foto's maken en problemen oplossen door heb ik me vermaakt met de 8x42 verrekijker van de vriendin van mijn collega. Ik heb ermee M 35, M 36, M 37, M 38, M 44 en M 67 gezien. Daarna ook nog M 51, M 101, M 81, M 82 en M 83. Ik heb NGC 4565, M 108 en M 97 nog geprobeerd maar die lukten niet.

Al met al een bijzonder vermakelijke en zelfs productieve nacht. En het resultaat mag er best wezen:

Name:	2018_05_04_M_101_crop_dbe_pcc_scnr_ht_ctb_ctf.jpg
Size:	2.10 MB
ID:	1378108

Groetjes, Wouter
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Oh dear... Aperture fever...
    Maar ziet er goed uit, hoor! Ik begrijp dat zo'n RC nog best lastig collimeren is, dus wellicht eerst wat tuinsessies besteden aan dat goed onder de knie krijgen. Want als dit 1/3 van het beeldveld is, is dat voor full frame wel nodig :S
    Hoe ziet een volledig beeld er eigenlijk uit? Is het een beetje vlak verlicht?
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Dank, goed idee idd om het eerst even "droog" te oefenen. Misschien dan een tuinsessie er aan wagen.

Hier een full frame die ik alleen heb ge-auto-stretched. Ik vind hem niet slecht maar wellicht denk jij er anders over.

Name:	2018-05-04_M101_Light_016.jpg
Size:	5.13 MB
ID:	1378124
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

LOL. Been there, done that. ;-)

Al met al een mooi resultaat voor een eerste sessie.
        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Working...
        X