Announcement

Collapse
No announcement yet.

Messier 106 25X5 min belicht

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Messier 106 25X5 min belicht

Gisteravond richting Knardijk gegaan om weer eens wat aan astrofotografie te gaan doen, dat was inmiddels ook al een maand of 3 geleden!
    Het begon er slecht, maar klaarde later toch behoorlijk op, maar het was niet super.
    Na de polaralignment een 1-star alignment gedaan, dat gaat gelukkig ook steeds sneller door meer ervaring, stond ik binnen 30 minuten klaar om wat te gaan schieten. Maar wat?
    Met Stellarium app wat rond gezocht en besloten om voor M106 te gaan.

Eenmaal gericht heb ik de Lacerta MGen II gestart en meteen een ster gevonden, guiden en gaan met die handel.
    Object stond niet helemaal precies in het midden, maar ik wilde langere belichtingstijden gaan uitproberen, dus vond het, voor een test, geen ramp.
    Ik begon met een shot van 2 min en ik was best verrast dat ik M106 al behoorlijk goed zag! Toen 3 min light uitgetest en toen 5 minuten. En die laatste beviel me eigenlijk wel.
    Dus aangezet 25x5 minuten lights op iso400. Ik was benieuwd..

Meer info over M106: https://en.wikipedia.org/wiki/Messier_106

Zie hieronder het resultaat en ik ben er best tevreden over. Het kan beter, dus als iemand tips en tricks heeft om te verbeteren, ik hoor het graag!
    Wat me opvalt is dat de ruis wel wat minder kan, maar ik weet niet of dit door bijvoorbeeld door temperatuur, de (oude) camera, "te weinig" belicht of beide komt(of wellicht wat anders).

Spullen gebruikt:
    Skywatcher EQ5
    WO 80mm Triplet
    Lacerta MGen II
    Canon 450D(modded)
    25x5min belicht op iso400 dithered. Flats en bias gebruikt.

Click image for larger version

Name:	M106_17-04-2018_Knardijk_25x5min-lights.jpg
Views:	2
Size:	3.04 MB
ID:	1376340

Click image for larger version

Name:	M106_17-04-2018_Knardijk_25x5min-lights_crop.jpg
Views:	1
Size:	979.3 KB
ID:	1376341

Attached Files
    Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Ik vind het al een zeer geslaagde opname, zeker voor een 80mm opening en een 450d, prachtig!
    De achtergrond mag wat mij betreft iets minder donker, maar dat is persoonlijke voorkeur.
    Ruis onderdruk je met meer darks, kan je alsnog maken als je met dezelfde ISO waarden en belichtingstijden als waarmee je de lights schoot (5 minuten, ISO400), maar wel met de 450d op (ongeveer) dezelfde temperatuur als tijdens je lights. Kan je eventueel 's avonds doen als het wat koeler is. Ruis is namelijk sterk afhankelijk van de temperatuur van de camera.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Thanks patrickduis! Ben het met je eens met de achtergrond, zal hier nog eens wat mee gaan klooien.
      Darks heb ik nu niet gemaakt omdat ik heb dithering heb toegepast. Nu vroeg ik me wel af of je ook darks kan gebruiken wanneer je dithered en volgens mij kan dat. Ik zal dus eens een zootje darks gaan maken en die er aan toevoegen, ben benieuwd wat er gaat gebeuren!
      Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Comment

Ja, met een wat oudere DSLR altijd darks maken, kan je volgende week doen als het weer bewolkt is. Vanavond weer helder dus schieten!
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Erg geslaagd! Er staan veel zwakkere stelseltjes in de achtergrond. Ik vind de ruis best meevallen voor een 450D, heb je al (kleur)ruisvermindering toegepast in de bewerking?
          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Mooie opname, Bastiaan! Deze zet ik ook op mijn lijstje.

Vraagje: heb je een reducer gebruikt?
            Meade 8" SCT l Bresser 152/1200 | TS 150/750 I Robtics 80/560 apo I SkyWatcher Mak 127/1500 I Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

patrickduis Duidelijk, ga ik er volgende week een heel zootje darks maken. Helaas kon ik gisteravond niet(werk..), maar hoop a.s. zaterdag weer een goede nacht bij te kunnen schieten.
              Dit keer een experiment met iso800 en hopelijk wat meer dan 25x lights

Dat brengt me op een andere vraag: Als ik 2 verschillende sessies met verschillende ISO, de rest is gelijk, bij elkaar wil voegen, hoe kan ik dat dan het beste aanpakken?

cyber Dankje! Die zwakkere achtergrond stelsels vind ik vaak leuker bijna leuker dan het object zelf. Altijd grappig om zo'n zoektocht te doen nadat je gestacked hebt
              Ik stack met DSS en haal deze vaak snel door Affinity Photo voor wat kleine bewerkingen, maar ik weet niet zo goed wat (kleur)ruisvermindering is en waar en hoe ik dat kan/mag toepassen.

Wat ik me dan afvraag is of ik met ditzelfde materiaal in APP of PixInsight er nog wat meer uit zou kunnen halen.

Genie Hendriks Thanks! Ik vond het een leuker object dan ik in eerste instantie verwacht had(al had ik niet echt een verwachting.. haha ).
              ************! Ja, heb inderdaad een field flattener/reducer gebruikt, vergeten te vermelden. Een Williams Optics field flattener/reducer 0.8x.

Comment

als ik zo vrij mag zijn: u bent te bescheiden door dit in het starten met astrofotografie-deel te plaatsen.
                Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

Comment

Working...
                X