Announcement

Collapse
No announcement yet.

Babystapjes met guiden...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Babystapjes met guiden...

ongeveer 3 week geleden heb ik goedkoop een 8x50 of 9x50 zoeker kunnen overnemen hier uit de buurt. De 6x30 voldeed gewoon goed hoor, maar ik had nog een oud webcammetje liggen (Logitech C270), en ik was benieuwd of ik daar iets van een guidescoopje van kon maken. De spc900 had ik 2 maand geleden verkocht wegens nooit te gebruiken, zal je net zien. Ik had ooit de logitech en philips vergeleken op een f5 15cm reflector, en ze haalden allebij mag 4 sterren, de philips net een tikkeltje beter maar niet veel. Niks passend natuurlijk, niet vanaf de C270, en ook niet op de achterkant van de zoeker. Zelf een matzwart alu pijpje vastgemetseld (of gekit, hoe je wilt), paar laagjes plakband, en het geheel tapte zichzelf redelijk in het schroefdraad vast. Tikkeltje terug, rondon secondenlijm, en vastzetten. focus had ik een beetje gepield en gepriegeld, en de fijne focus kan ik gelukkig met de voorste lens redelijk makkelijk afstellen. Uiteindelijk uit de losse pols sirius in beeld gekregen vanachter het raam, das al heel wat haha. Pixelsize ingevoerd, 2.8, focal length heb ik opgemeten, is bijna 180mm, dus maar op 180 gehouden. So far so good, ongeveer... 8 Maart eindelijk helder, maar wel veel wind. Lekker beschut achter een dijkje neergestreken, en de boel opgezet. Met stellariumscope de boel opgestart en uitgelijnd (kan moeilijk met CdC overweg, ik weet het...). Bleek al snel met het draaien van de telescoop dat de kabel van de 1100D naar de laptop reelijk kort is, evenals van de webcam. Wat een gepiel in de kou en donkerte zeg...Uiteindelijk Alnitak in beeld en gelokt, en op guiden geklikt. De 120 seconden sub zonder guiding was redelijk, met lichte trailing, maar de sub met was veel slechter. Sjongejonge, en dat ging zo door. ook kwam er niks in de grafik te staan, van ra of dec correcties. Achteraf denk ik dat hij geen calibratie heeft gedaan (of degene achter de toetset wist van niks), kwam ik later achter. Gelukkig had ik al ingecalculeerd dat ik geen goeie subs zou krijgen, dus daar geen probleem, maar heb wel een duwtje in de goeie richting nodig. Morgen ga ik zowiezow weer, en dan ga ik eerst 1 object 2 uurtjes schieten, zonder guiding, en als het weer het toelaat op het eind nog ff klooien.

Dit weekend wel gelezen dat je eerst een ster moet selecteren, en dat hij dan moet calibreren. Gister alle instellingen gereset, en opnieuw ingevoerd. ook de mount ff aangesloten, want ook daar moest PHD2 iets van weten, ben ff vergeten wat.

1 Gaat dit calibreren vanzelf?
    2 Wat is het ideale snr van een ster voor guiden?
    3 Iemand nog tips mbt. instellingen?
    4 is er een soort usb-hubje die ik alle3 erop aansluit, en die weer naar de laptop kan laten gaan?
    5 Is het enigzins de moeite om dit idiote idee voort te zetten?

bijgaand nog een fotootje van het monstertje.
    Click image for larger version  Name:	IMG_0069.JPG Views:	1 Size:	5.53 MB ID:	1373007

Edit; gebruikte setup is als volgt;

SW eq6 met SW 15- F5 reflector, laptop met PHD2, canon 1100d, en logitech C270. Alles wordt door de laptop gezien en herkend.
    Last edited by marcieow; 17-03-18, 19:50.
    Skywatcher 150-750 EQ6, canon 1100d

Hoi,
    zeker de moeite waard om dit voort te zetten, was het maar vanwege de lol die je er aan beleeft!
    ik heb onlangs mijn EQ5 met dualaxis motortjes aan het guiden gekregen (zie https://www.astroforum.nl/forum/inst...-axis-motorkit )., hier staan ook de instellingen (aggressiveness e.d.), het zal wel uitproberen zijn. Siderial rate staat op 0,5.
    Hiermee kom ik tot 1,5" total RMS. Een hele verbetering tov unguided zij het dat deze mount zijn beperkingen heeft.
    De calibratie in PHD kun je iedere keer opnieuw laten uitvoeren of de oude calibratie hergebruiken (brain-guiding-calibration-auto restore calibration), als je deze uitvinkt wordt er iedere keer een nieuwe calibratie uitgevoerd.
    PHD adviseerd geloof ik, een SNR van 60 maar lager werkt ook zeker.

succes!
    Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

Comment

Rene77 Bedankt voor je post! Een beetje laat, maar door familiere omstandigheden een beetje verlaat. Afgelopen Maandagavond was ik niet van plan te goochel met de guidescope, maar door een kapotte handcontroller toch maar weer aan het klungelen gegaan haha.Na verschrikkelijk veel geklooi en gemopper omdat stellariumscope gewoon functioneerde, maar steeds een verkeerde richting opwees als waar ik het wilde (bleek gewoon de gps nummer omgedraaid te hebben, Dohhh!), PHD2 opgestard. Alles onderin was groen,en ook uiteindelijk een goeie ster gevonden, wederom Alnitak. En ja hoor, er werdt geguided! de 3 minuten subs zonder guiding waren slechter als met, dus dat gaat de goeie kant op. Ook de zelfhulp tab van phd2 geprobeerd, en na een paar minuten de aanbevolen instellingen overgenomen.
      Click image for larger version

Name:	DSC_0008.JPG
Views:	1
Size:	541.6 KB
ID:	1373562
      Ging steeds beter, maar nog geen ronde sterretjes. Rms lag rond de 1,3 dacht ik ergens gezien te hebben. Ik heb ook eventueel nog een debuglog, maar das een lap tekst waarvan ik niet weet of iemand er wat nuttigs uit kan halen haha.Wat me wel opviel was dat in het eerste minuutje van guiden, de blauwe en rode lijn wat schommelde rond de horizontale 0-lijn, maar erna dat de een boven en de ander er vanonder uit de tabel liepen. Volgende keer nog ff zien uit te vogelen hoe ik een screenshotje maak in phd2, of gewoon van heel het laptopscherm. Een hoop gerommel en gemopper, maar de aanhouder wint! hoop ik...

Comment

Afgelopen paar week nog eens aan het spelen geweest, waaronder 19 april. En slechtere resultaten MET guiding als zonder. Heb al wel een extra usb-verlengkabeltje er tussen gedaan, dus kabels hebben nu ruimte genoeg. Alle gegevens opnieuw ingevoerd in PHD2, gecalibreerd, en ook nu weer eerst de assist laten lopen, en daarna de aanbevolen instellingen overgenomen. Het gekke is dat zowel de blauwe lijn (dec als ik me niet vergis) als de rode (ra dus), op den duur uit de grafiek loopt. de dec as veel sneller als ra, dat wel. Zou het kunnen liggen aan een verkeerde focallength van de guidescope? Gemeten vanaf waar de sensor zit tot aan de voorkant van de lens is toch echt op de milimeter 180. Pixelsize van de logitech C270 is ook correct, 2,8um. Focus is ook behoorlijk goed, kan gedaan worden door aan de voorste lenscel te draaien, en vast te zetten met de zwarte ring. Ik kan tot max. magnitude 4,5 gaan, verder ziet hij niks, zou de (on)gevoeligheid van de sensor hier een rol spelen? Heb nog een paar debuglogjes gevonden, maar zijn te groot om hierbij te zetten.

Comment

Als de blauwe en rode lijn van de grafiek lopen, staat je pooluitlijning niet correct.
          PHD heeft ook een tool 'drift align', waarmee je dit kan verbeteren. Er staan tutorials op youtube, bij mij is het een tijdje geleden en ik vond het toen ook al een gedoe.

juiste workflow is dus: pooluitlijning (visueel, daarna met drift align) - star align (liefst 3) (om je goto te calibreren) - en dan guiden.
          Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Originally posted by Lifesvr View Post

juiste workflow is dus: pooluitlijning (visueel, daarna met drift align) - star align (liefst 3) (om je goto te calibreren) - en dan guiden.
            Dit vindt ik geen goed advies. Want als je een goede pooluitlijning hebt gerealiseerd moet je vooral geen 2 of 2 ster alignering doen. De uitkomst daarvan kan er toe lijden dat er correctie op de dec- en uuras worden uitgevoerd en dat stoordt het guiden.
            Ook een drift alignering kan alleen een goede uitkomst geven als eerst een 1ster alignering is uitgevoerd.
            je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Mogelijks heb je hier iets aan.

https://www.youtube.com/watch?v=PRY2jN3xTBQ

https://www.youtube.com/watch?v=--y1mk_ylSo

Comment

Originally posted by jbrosens View Post
                Dit vindt ik geen goed advies. Want als je een goede pooluitlijning hebt gerealiseerd moet je vooral geen 2 of 2 ster alignering doen. De uitkomst daarvan kan er toe lijden dat er correctie op de dec- en uuras worden uitgevoerd en dat stoordt het guiden.
                Ook een drift alignering kan alleen een goede uitkomst geven als eerst een 1ster alignering is uitgevoerd.
                Zoals jij dit verteld lijkt het erop dat de go to ook effect heeft tijdens tracking/guiding.

Hoe zit dat nu? Naar mijn weten is de go to enkel en alleen om de telescoop naar een bepaald object te laten kijken. Zodra dat gebeurd is neemt de normale tracking het over en heeft dus een 1,2 of 3 steralignment helemaal geen effect meer. Enkel de snelheid van de RA-motor is dan nog bepalend. De software zal geen enkele correctie meer uitvoeren.

Ook met driftalignment is het dus niet noodzakelijk om eerst een go to alignment uit te voeren. Dit zal geen enkel effect hebben op de drift enkel de poolafwijking zal hier effect hebben.

dit is dus hoe ik de werking van go to zie. Mocht ik het verkeerd hebben lees ik dat graag.
                Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Lifesvr Ik zal vanavond nog eens extra op mijn pooluitlijning letten, hopelijk scheelt het iets haha.

Yvg Bedankt, ik heb er al eens naar gekeken, staat wel duidelijke info in en heeft me al een paar keer geholpen gelukkig!

ArnoM Zo zie ik het ook, denk ik. Zodra je naar een object gegaan bent, doet de goto niks meer, en gaat de montering gewoon sidereal tracken. met stellariumscope doe ik (iig op balkon) slewen naar bv. capella, en dan als de telescoop ernaast zit, de clutches los en op capella richten, fijnafstellen met canonliveview op de laptop, en dan ctrl+3 in stellarium. En heb dan ook direct een ster om op te focussen haha. Vanavond weer eens een poging wagen... Wish me luck!

Comment

Originally posted by ArnoM View Post

Zoals jij dit verteld lijkt het erop dat de go to ook effect heeft tijdens tracking/guiding.

Hoe zit dat nu? Naar mijn weten is de go to enkel en alleen om de telescoop naar een bepaald object te laten kijken. Zodra dat gebeurd is neemt de normale tracking het over en heeft dus een 1,2 of 3 steralignment helemaal geen effect meer. Enkel de snelheid van de RA-motor is dan nog bepalend. De software zal geen enkele correctie meer uitvoeren.

Ook met driftalignment is het dus niet noodzakelijk om eerst een go to alignment uit te voeren. Dit zal geen enkel effect hebben op de drift enkel de poolafwijking zal hier effect hebben.

dit is dus hoe ik de werking van go to zie. Mocht ik het verkeerd hebben lees ik dat graag.
                    Als je je verder verdiept in de functies van de verschillende aligneermetodes zul je het volgende vinden.

De 1 ster alinering is bedoeld bij een situatie waarbij de pooluitlijning in orde is. Bij Goto's worden geen correcties toegepast en bij de tracking gebeurt er niets met de snelheid van de RA-motor.

Een 2 ster alignering is bedoeld bij een afwijkende pooluitlijning bij een setup zonder cone error. Met de uitvoering van de procedure wordt de fout van de poolafstelling bepaald en daarmee worden bij Goto's correctie uitgevoerd zodat het gevraagde object toch in beeld komt. Maar de pooluitlijng is niet correct en daarom zal ook de tracking niet goed verlopen. Daarom wordt ook bij de tracking correctie aangebracht bij de uuras en decas om zo bij de tracking het object goed in beeld te houden. Doe maar eens een experiment door na een 2 ster alignering ( met een afwijkende poolafstelling) een object te volgen. Je kunt je handpad instellen dat de positie wordt weer gegeven. Kijk nu een lange tijd naar de decwaarde en je zult zien dit die in de tijd veranderd .Dit gebeurt namelijk om de foute pooluitlijning te compenseren. Alleen als er toevallig wel een goede pooluitling is zal de decwaarde constant blijven. Ook wordt de snelheid van de uuras aangepast om het object keurig in beeld te houden.

Als bij een goed uitgevoerde 2 steralignering de goto's toch niet goed zijn komt dat doordat de setup een cone error heeft. Een cone error is aan de orde als de optische as van de ota bij 90° declinatie niet parrallel staat met de uuras. Bij 90° dec moet de optische as van de ota gericht staan op de pool. Als dat niet het geval is heb je een cone error. Alles wordt een stuk gemakkelijker als je zorgt dat je setup geen cone error heeft. De meest gemakkelijk manier om dat te bereiken is het volgende. Richt je uuras op precies Polaris, als je de uuras roteert moet de poolster steeds op het kruisje blijven staan. Hiermee constateer je tevens dat de poolzoeker goed afgesteld. Is deze situatie gerealiseerd breng je de ota zodanig aan dat de poolster precies door het midden van het beeld gaat als je dec as verdraaid.

Een 3 ster alignering is bedoeld bij een niet correcte pooluitlijning en een cone error. Daarbij wordt ook de fout van de cone error bepaald en zal dat verwerkt worden bij de Goto's en tracking.

Dus realiseer je dat er bij een 2 of 3 steralginering bij de tracking zowel bij de decas als bij de uuras correcties worden uitgevoerd, daarom ook mijn stelregel dat je bij de driftmethode altijd eerst een 1 ster alignering moet doen.

Meen eens kennis van de uitlijnmethode met een laserpointer die ik toepas en me in maxmaal 3 minuten een zeer goede pooluitlijning opleverd.
                    http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65
                    je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Lifesvr Helaas kan ik die phd driftaling niet gebruiken, want dan moet je een ster kiezen die ik helaas niet kan zien vanaf het balkon. Ik heb een vierkant van grofweg 10 graden rechtsboven polaris, tot maximaal 40 graden west van polaris. Niet veel, en zeker ook niet veel objecten deze tijd van het jaar. Afgelopen zondag alles opgezet op het balkon, en bij gebrek aan objecten maar weer eens gespeeld met 'guiding'. Kon met mijn zeer beperkte guidescope (8x50 zoeker met simpele webcam) gelukkig wel sterren tot een maximale magnitude 6 vinden. Eerst met poolzoeker uitgelijnd op polaris, stellariumscope uitgelijnd op capella en direct dslr en guidescope gefocussed. Toen naar een object gegaan, met een redelijke guidester, zoals te zien is in de afbeelding. Click image for larger version

Name:	IMG_20180507_004354.jpg
Views:	1
Size:	2.57 MB
ID:	1379093
                      Ik zag wel op een screenshot iemand anders zijn phd instellingen, dat die zijn ra agression op 170 had staan. Temeer omdat hij bij mij ook ondanks de correcties de ra steds deed verliezen, heb ik die flink opgeschroefd naar 170%. Uiteindelijk bleek 150% genoeg, maar toch waren de subs van 180 seconden ZONDER guiding beter als met, En soms werden de correcties zo hevig dat je het gewoon kon horen dat de motoren als het ware bij elke puls 'oversloegen'. Met subs alsof er niet eens gevolgd werd. Iets zit er niet goed, en ondanks dat ik de phd assistent een goeie 5 minuten heb laten volgens en alle nieuwe setting heb overgenomen. Kortom, wordt er nog niet veel wijzer van helaas. Helaas moet ik morgen werken, anders had ik weer eens kunnen aanmodderen op het balkon. Ik blijf net zo lang proberen tot het werkt, maar wel frustrerend zo...

Comment

Ik herken de frustratie..
                        Met dergelijk beperkt venster is een 3 star align ook niet echt mogelijk, want je vist wat in hetzelfde vijvertje. Voor een goede alignment neem je best sterren die goed verspreid zijn.

Ik kocht mij een polemaster omdat ik het pooluitlijnen beu was. Echt een gemak, en op 10 minuutjes sta je perfect.
                        Toen ik hem laatst eens vergeten was, moest ik terug "op het oog" aligneren, en ik had er geen goede hoop in. Maar de guiding liep toch perfect; dankzij de MGEN.

Je hebt ook een EQ6... Afhankelijk van je toekomstplannen kan je misschien één van beide overwegen?
                        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Eureca!!! Eindelijk eergisteravond laat na twijfelen om uberhaubt wel naar het balkon te kaan en alles op te zetten toch gegaan. Alles opgezet, zonder telescoop op de pool gezet (kop moet zover omdraaien, komt met scoop tegen de reling aan) alles opgezet, en aangesloten. Wegens weinig heldere sterren niet 100% kunnen focussen, maar toch. Omdat het al over half 12 was kwam M81+82 net in beeld. Hopen op een ster die net fel genoeg is voor mijn \ongevoelige' guidescoopje haha. Sterretje van mag. 5,7 kon hij mooi hebben gelukkig. Ik had van tevoren alle waardes in zowel phd2 als eqmod op standaard gezet, opnieuw badpixel mapje gemaakt, en goed laten calibreren. Eerst sub gemaakt van 4 minuten zondere guiding, was redelijk maar zeker met star trailing, dus normaal gesproken afgekeurd. Nu eens met guiding, en allemaal mooie ronde sterren! Waardes in phd waren best goed, en alles leek mee te zitten en te werken. Het is maar simpel, goedkoop bij elkaar geraapt zooitje, maar het werkt! Paar afbeeldingen van phd2 bewaard, maar heeft hij opgeslagen als fit. kan ze dus denk ik nog niet laten zien. Ben er behorlijk blij mee. We zijn er nog niet helemaal, maar we komen er wel! To be continued...

Comment

PHD slaat log files op. Er is een Windows PHD log tooltje dat ergens op het internet staat dat er inzichtvol kan zijn omdat het de logging kan inlezen en omzetten in grafieken.

https://openphdguiding.org/phd2-log-viewer/

geen noodzaak voor het maken van plaatjes dus :-)
                            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Gaaf zeg. Ach, ik werk ook alleen maar met tweedehands bij elkaar geraapt spul en veel eigenbouw, als het werkt , is het ok! Het belangrijkste is dat je er lol aan beleeft, en gezien je verslagje is dat geen probleem. Ben benieuwd naar je opname van M81/82.
                              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
                              X