Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waarom zijn mijn sterrenstelsels zo geel? M 81 en M 82

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by zwik View Post
    Witbalans verschuiven?
    Dan worden de sterren te blauw. Voor mijn kleuren one shot kleuren camera zijn galaxies principieel gelig t.o.v. de sterren. Ik heb de indruk dat galaxies in opnames met losse kleuren filters witter zijn. Ander spectraal bereik?

ESO maakt ook "warm white" opnames:

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...y_Way_Arch.jpg

Comment

Originally posted by oetie View Post
      Huhh ik vind dat helemaal niet leuk zo, dat automagisch je foto laten inkleuren.
      Als het werk, een goede oplossing voor deze kleurendove alhier (mijn vrouw is niet altijd beschikbaar voor dat soort laatste itempjes).
      Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Vanuitgaande dat de kleurtemperatuur rond de 4840 Kelvin moet zijn ga ik toch eens een RGB algorithm naar Kelvin proberen. Lijkt me beter dan op gevoel aan de kleurenbalans te draaien:

http://www.tannerhelland.com/4435/co...lgorithm-code/

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
          Photometric Color Calibration?

EDIT: Hmm ik doe nog iets fout maar daar ga ik later nog wel even mee aan de slag.

*** Error: Unable to find an initial set of putative star pair matches
          *** Error: The image could not be aligned with the reference star field
          Please check the following items:
          The initial coordinates should be inside the image.
          The initial resolution should be within a factor of 2 from the correct value.
          Adjust the star detection sensitivity parameter, so that the script can detect most of the stars in the image without mistaking noise for stars.
          The catalog should be matched to the image. Choose the appropriate catalog and magnitude filter, so that the number of stars extracted from the catalog can be similar to the number of stars detected in the image.
          *** The image could not be solved.
          This is usually because the initial parameters are too far from the real metadata of the image.
          Zorg dat je alle preview vensters verwijderd voor je het PCC script uitvoert, anders probeert de software soms de previews te platesolven.

Als ik het me goed herinner, heb ik voor de foto die ik hierboven gelinkt heb ongeveer het volgende gedaan:
          - DBE.
          - BackgroundNeutralization: op preview 1 (= een leeg stukje hemel).
          - ColorCalibration: met preview 2 (= M81) voor de white reference, structure detection uitgeschakeld, en preview 1 weer als background reference.
          - SCNR.
          - HistogramTransformation: manueel gestretched.
          - RageSelection: masker gemaakt waarin de stelsels en sterren van de achtergrond gescheiden zijn.
          - HDRMultiscaleTransform: geeft meer detail in de heldere kern van de stelsels
          - CurvesTransformation: saturatie verhoogd in RangeSelection masker
          - Masker omgekeerd en dan de helderheid en saturatie van de achtergrond verlaagd.

Heb specifiek een preview op M81 gezet om die blauwe en gele kleuren in het stelsel te krijgen.
          Structure detection moet dan wel uit staan, anders kijkt de software enkel naar de distributie van ster kleuren.

De 'knetterende' kleuren (mooi verwoord ) vind ik nu toch wat overdreven.
          Er zat best veel kleurruis in de foto, waardoor zo'n sterke saturatie alleen mogelijk was na een goeie portie noise reduction.
          TS 80 mm f/6 | EQ-5 met EQMod | ASI1600MM-C
          Blog: https://astrovirusblog.wordpress.com/

Comment

Volgens mij lopen hier meerdere discussies parallel.

De verhouding rood:blauw in de opname van M81 is 100: 76. Volgens de kleurentabel van black body kom ik op een kleurtemperatuur van circa 4700 Kelvin. RGB=255,226,193 Dat lijkt toch redelijk goed in vergelijking met de 4840 Kelvin van de Melkweg.

Comment

Han.K Als ik het goed begrijp, bevatten spiraalstelsels zoals M81 een mengsel van blauwe en gele sterren. De gele sterren bevinden zich in dit stelsel voornamelijk in de nucleus, terwijl de blauwe sterren aan de rand van de spiraal armen zitten. Deze verdeling wil de TS ook terug zien in de foto.

Photometric Color Calibration is een elegante methode om deze kleurverdeling te benaderen aan de hand van de kleur van referentie sterren, en maakt gebruik van de APASS catalogus.
              De documentatie is best interessant: http://pixinsight.com/tutorials/PCC/

Comment

Okay. Mijn idee was eerst de fundamentele vraag te beantwoorden welke kleur galaxies hebben. De APASS data zit ook in the UCAC4 catalogus en o.a. het HNSKY planetarium geeft de ster temperatuur in de statusbar, Ik wacht met interesse af wat de PI Photometric Color Calibration voor kleur produceert

Comment

Helaas lukt het me niet om PCC aan de praat te krijgen. Het Image Resolver script krijg ik niet werkend. Het script vindt 2731 sterren in mijn foto en vindt dan ook 205 putative star pair matches. Maar uiteindelijk eindigt het toch met de error die ik al eerder heb gepost en die weer hieronder staat. Helaas is dit script essentieel om PCC werkend te krijgen

*** Error: Unable to find an initial set of putative star pair matches
                  <* failed *>
                  *** Error: The image could not be aligned with the reference star field
                  Please check the following items:
                  The initial coordinates should be inside the image.
                  The initial resolution should be within a factor of 2 from the correct value.
                  Adjust the star detection sensitivity parameter, so that the script can detect most of the stars in the image without mistaking noise for stars.
                  The catalog should be matched to the image. Choose the appropriate catalog and magnitude filter, so that the number of stars extracted from the catalog can be similar to the number of stars detected in the image.
                  *** The image could not be solved.
                  This is usually because the initial parameters are too far from the real metadata of the image.

** Warning: Process finished with errors:
                  M 81 and 82 take 3 DBE CT SCNR HT.xisf: The image could not be solved
                  50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Hier nogmaals de configuratie van het script. De coordinaten zijn voor de ster in het midden van het beeldveld. Er wordt een image geproduceerd met alle gedetecteerde sterren en deze is leeg. Met andere woorden, er zijn geen indicaties van matches zoals in de tutorial http://pixinsight.com/doc/scripts/Im...ageSolver.html

EDIT: als ik de noise reduction terug zet op 0 werkt het script nog steeds niet. Als ik het op 5 zet krijg ik een foutmelding dat 5 geen toepasbare waarde is. Als ik de star sensitivity minder negatief zet werkt het script nog steeds niet en als ik het helemaal op +3 zet detecteert het geen sterren.

Click image for larger version  Name:	screenshot.png Views:	1 Size:	372.9 KB ID:	1369079
                    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
                      ** Warning: Process finished with errors:
                      M 81 and 82 take 3 DBE CT SCNR HT.xisf: The image could not be solved
                      Je moet de plate solving en photometric color calibration uitvoeren tijdens de lineaire fase.

Start met Dynamic Crop (voor stacking artefacten) en dan ABE of DBE.
                      Voer dan het script uit met volgende parameters:

Model parameters -> Online star catalog -> UCAC3
                      Model parameters -> Limit magnitude: 15

Advanced parameters -> Alignment algorithm: triangles
                      Advanced parameters -> Star sensitivity: -1.00
                      Advanced parameters -> Noise reduction: 1

En kijk eens of je dan wel een image krijgt met gedetecteerde sterren.

Comment

Eureka! Het script vindt wel een grote focal length zeg. Bijna 2x van wat ik echt heb...

Image Plate Solver script version 5.0
                        ================================================== =============================
                        Referentiation Matrix (Gnomonic projection = Matrix * Coords[x,y]):
                        -0.000288377 +5.33751e-06 +1.48328
                        -5.42216e-06 -0.000288437 +1.03083
                        +0 +0 +1
                        Projection origin.. [5207.887710 3475.960203]px -> [RA:09 54 35.469 Dec:+69 26 32.19]
                        Resolution ........ 1.038 arcsec/px
                        Rotation .......... -1.074 deg
                        Focal ............. 852.12 mm
                        Pixel size ........ 4.29 um
                        Field of view ..... 3d 0' 16.5" x 2d 0' 19.3"
                        Image center ...... RA: 09 54 35.447 Dec: +69 26 32.15
                        Image bounds:
                        top-left ....... RA: 10 12 18.206 Dec: +70 25 08.32
                        top-right ...... RA: 09 36 29.197 Dec: +70 21 35.84
                        bottom-left .... RA: 10 11 07.801 Dec: +68 25 01.06
                        bottom-right ... RA: 09 38 29.653 Dec: +68 21 47.14
                        ================================================== =============================

Comment

Had je 2X drizzle aan staan? Dan is dit normaal

Edit: had er over gelezen in een van je vorige posts, daar stond inderdaad DrizzleIntegration. Oeps!

Comment

Aaah natuurlijk!

Comment

Goed, ik heb in mijn bewerking de Color Calibration vervangen door Photometric Color Calibration. Verder heb ik in het geval van M 51 SCNR weggelaten. En in beide gevallen heb ik de auto-stretch van Screen Transfer Function vooraf laten gaan door een Masked Stretch. Dit alles bij elkaar geeft veel betere resultaten. Na afloop toch nog even met de afzonderlijke schuifjes van R, G en B voor de achtergrond gespeeld en daar Saturation wat omhoog gedaan en Lightness omlaag, vooral aan de linkerkant van het histogram om zo de achtergrond donkerder te maken. Daarna de Saturation van de sterren toch wat omhoog en de Lightness omlaag om ze kleiner te maken. Misschien iets te klein bij M81 want er zitten donkere ringen om de sterren voor het stelsel maar daar neem ik nu toch maar genoegen mee. Er is wel een hint van de H-Alpha emissie in M 82 zichtbaar en dat had ik echt niet verwacht, zelfs niet met de vergelijkingsfoto van cyber!

cyber Dank voor het posten van je workflow. Ook die ga ik binnenkort eens proberen!

Verder iedereen hier heel erg hartelijk bedankt voor het meedenken en het geven van tips en advies!

Click image for larger version

Name:	M 81 and 82 take 4 DBE PCC SCNR MS HT CT.jpg
Views:	1
Size:	1.09 MB
ID:	1369110

Click image for larger version

Name:	M51 DBE PCC MS HT CT.jpg
Views:	1
Size:	947.0 KB
ID:	1369111

Comment

Maar zijn de sterren nu niet te blauw?

Comment

Working...
                                X