Announcement

Collapse
No announcement yet.

Is dit nu de periodieke fout van mijn Star Adventurer?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Is dit nu de periodieke fout van mijn Star Adventurer?

https://www.facebook.com/martinschoe...&theater&ifg=1

In het filmpje dat ik op de AF Facebook pagina heb gezet, is naast de takken van de boom die voor de Paardenkopnevel langstrekken ook een vreemd heen en weer wiegen te zien. Is dat nu de periodieke fout? En als je dit zo ziet, is dat dan veel voor een Star Adventurer?

Ik dacht namelijk altijd dat de 20sec max die ik heb met mijn Televue Pronto (70.4mm f6.8) lag aan het niet nauwkeurig (genoeg) uitlijnen op de pool... Maar deze timelapse doet mij vermoeden dat er een andere oorzaak is...
    C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Dat is al best een lading voor zo'n kleine montering.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

ik kan het filmpje helaas niet bekijken maar heen en weer gaan suggereert een periodieke fout zou ik denken (of backlash). Wat is de frequentie van deze beweging?
      Bij mijn EQ5 zou de PE over een wormperiode van ruim 10min, ongeveer enkel tientallen arcsec, zijn, ik meet daarnaast al een backlash van ongeveer 5 arcsec met een periode van ongeveer 10sec.
      Als beginner begin ik net vat te krijgen op deze theorie en ik hoop dat een gevorderde deze getallen zou kunnen bevestigen.
      Last edited by Rene77; 12-01-18, 11:37. Reason: disclaimer
      Skywatcher 150PDS | EQ5 | PentaK20D

Comment

Vraag me af of dat we de boom is maar niet gewoon uitfocus delen van een wolken partij. De "takken" gaan maar een kant op en ja het is timelapse maar ook dan zouden ze dan toch ook af en toe weer "terug" moeten door het beeldveld...?
        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Lijkt me dat hier meer aan de hand is dan een periodieke fout. Bij een periodieke fout beweegt de ster zich soms te snel en dan weer te langzaam in de uurhoek richting. Maar het lijkt dat (vooral in het begin) de ster staat te dansen en meer doet dan alleen in één richting heen en weer schuiven. Kijk een goed of elke as zonder speling is afgesteld.
          je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Originally posted by Rene77 View Post
            ik kan het filmpje helaas niet bekijken
            Heb hem op YT geupload.

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Ik zie de sterren langzaam zakken, en (nog langzamer) naar rechts uit beeld bewegen. Voorts krijg ik de indruk van windstoten? My two cents.
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

ik zie toch een periodieke heenenweer dus ik hou het op backlash als dat getalsmatig zou kunnen.

Comment

het wiebelen is de periodieke fout en het verloop in hoogte is drift door een afwijkende pooluitlijning.
                  je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Mooi Neo dat laat het duidelijk zien inderdaad! Hoe maak je zoiets van een filmpje op FB/YT?

Er was wel wat wind inderdaad. Tevens had ik het fotostatief iets hoger gezet wat natuurlijk iets stevigheid inlevert.
                    Die zigzag is de PE, lijkt me. Dat het zigzagje langzaam afzakt zal de onnauwkeurigheid in de poolafstelling zijn.

Wel vreemd dat er ook een 'bocht' in het wiebel-lijntje zit. Enig idee waar dat dan op duidt?
                    Wat ik zo uit de losse pols gok is het de overbelasting van de StarAdventurer. De telescoop+camera en contragewicht zullen wel de max van 5kg benaderen.

Wat denken de 'experts'?

Edit:
                    Originally posted by jbrosens View Post
                    het wiebelen is de periodieke fout en het verloop in hoogte is drift door een afwijkende pooluitlijning.
                    Je was me net voor

Comment

ben zeker geen expert maar zonder frequentiegegevens kan het zowel PE als backlash zijn toch?
                      De PE cyclus zal een dikke 10 minuten zijn, is het een heel lang filmpje? zoniet dan is die bocht misschien de start van de PE cyclus?

Comment

Originally posted by Rene77 View Post
                        ... is het een heel lang filmpje? ...
                        De eerste foto heeft als EXIF datum: 7-1-2018 / 21:41:44

De laatste: 8-1-2018 / 00:31:42

19 seconden sluitertijd per foto.

Comment

ah, dan dus PE en mollen in de tuin

Comment

Neo Startrails gebruikt? Duurde een tijd, maar ik heb een soortgelijk plaatje weten te maken.

Click image for larger version

Name:	Startrails.jpg
Views:	1
Size:	3.35 MB
ID:	1365962

Comment

Working...
                            X