Announcement

Collapse
No announcement yet.

Het uitproberen van mijn Star Adventurer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het uitproberen van mijn Star Adventurer

Na vele foto's genomen te hebben op mijn eerste avond hier een eerste resultaat.
    Viel me op dat bij mijn langere belichtingen de foto's bijna wit/geel waren van de verlichting van andere huizen, tuinverlichting, straat verlichting, etc. Erg leuk . Moet dus nu echt een keer alles meenemen naar een donkerdere plek.

Voor nu probeer ik eerst de star adventurer een beetje onder de knie te krijgen en ook nog eens objecten te vinden. Dit is toch moeilijker dan ik dacht maar het blijft elke avond weer leuk en spannend als ik het sd schijfje in de computer stop.

Deze foto is genomen in mijn achtertuin tussen meerdere huizen in en vlakbij Zaandam. Ben er persoonlijk erg trots op. Het begin is er.
    De camera die ik gebruik is een Canon Eos 450D met de standaard 18 - 55 lens erop.

Tips zijn van harte welkom en natuurlijk erg benieuwd hoe andere beginners met de star adventurer het doen. (foto's zijn altijd leuk)
    Click image for larger version

Name:	image_91865.jpg
Views:	1
Size:	553.5 KB
ID:	1360754
    Last edited by petelaa; 09-11-17, 14:42. Reason: foto inline geplaatst voor betere zichbaarheid
    Orion XT8G

Nou, leuk begin zo. Je hebt in ieder geval een deel van de melkweg er op staan en helemaal rechts onder zie je M31 het Andromeda-stelsel, dus je hebt direct je 1e deepsky object te pakken vanuit Zaandam.
    Rustig aan beginnen en leer je camera en de star adventurer kennen, dan komt de rest vanzelf.
    Wat (bijna) iedereen hier doet om betere kwaliteit foto's te maken, is van dezelfde omgeving een heleboel foto's maken en die samenvoegen (stacken) met andere programma's. Hierdoor kun je zwakkere delen beter naar voren halen en effecten van lichtvervuiling verminderen. Maar zo widefield is leuk om te beginnen, laat je er zeker niet door ontmoedigen. Maak mooie foto's van sterrenbeelden. Dan leer je hoe je een bepaald object in beeld kan krijgen, de moeilijkheden enz. En dan langzaam worden je foto's steeds beter. Lekker door gaan dus. Het begin is er.
    130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod

Comment

Leuk eerste resultaat! MIjn eerste probeersels waren ook met een 450D. Ik vind richten met de Star Adventurer ook een crime. Ik heb op mijn camera een rdf gemonteerd met een hot shoe adapter. https://www.astroforum.nl/forum/astr...naloge-flitser
      Dan heb je in ieder geval een idee waar je aan het kijken bent.

Als je in Zaandam woont dan is de meest voor de hand liggende donkere plek de afsluitdijk Ben je al geabonneerd op het starparty topic van daar?
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Tips heb ik niet maar alleen bewondering en aanmoedigen. Als ik (uiteindelijk) ga beginnen hoop ik ook zoiets moois te schieten om te beginnen. Pluisje rechtsonder viel me ook gelijk op en dacht meteen: zou het Andromeda zijn (wat ArnoM zei)?. Had je het zelf ook in de gaten naderhand of mikte je daar juist op? Vanwege je verhaal dat het best lastig is objecten precies op beeld te krijgen?

Ik ben echt heel geïnteresseerd welke instellingen je had voor het schot, shutter aperture iso evt witbalans (als je dat nog weet of in de info van het shot opgeslagen) En of je iets van softwarematige nabewerking hebt gedaan. Of zo, "direct van de pers". Dus ook of je in RAW of Jpeg (of allebei) hebt geschoten?

Ik heb wel één ding meegekregen van veel lezen/kijken zonder nog praktische ervaring; als je in RAW schiet (wat eigenlijk standaard is voor astro) kun je via softwarematige nabewerking echt veel mee doen (bestanden zijn wel groter). En als je er nog niet zo goed mee bent, heb je de rauwe data van het shot in ieder geval opgeslagen om later nog eens te proberen als je beter wordt met nabewerken.

Veel succes, volg met interesse,
        Corné.
        Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50, Nikon D5300.

Comment

Ja ben erg blij met dit eerste resultaat. Wordt hopelijk alleen maar beter.

Zit er ook aan te denken om zo een rdf met hot shoe te kopen. Kost €56 dus dat valt wel mee.
          Kom oorspronkelijk van Marken en op de dijk rond Marken en bij de windmolens is het ook wel de moeite waard om het eens te proberen. Alleen er rijden vaak auto's voorbij (bij de windmolens) dus dat is een beetje de vraag of het ook echt gaat werken. Maar proberen ga ik zeker doen.

Ik gebruik mijn app (sky safari pro) om te zien wat ik waar ongeveer kan vinden. Dus ik wist dat M31 ergens in de buurt stond waar mijn camera opgericht stond. Maar ik zie het pas als ik achter mijn computer ga zitten.

Instellingen die ik gebruikten waren:
          20 x 30 seconden opnames
          F4.5
          Iso 800
          natuurlijk ook 10x darks op dezelfde instellingen
          Witbalans handmatig (heb ik ingesteld op daglicht ca. 5200 k)
          Raw + Jpeg

Dus wie weet is er nog wat beters van te maken maar dit komt wel als ik er handiger mee ben.
          Oh ik gebruik het programma Deepskystacker.
          Orion XT8G

Comment

Nou hier na een paar dagen wachten op helder weer nog een poging.
            Poging 1 de pleiaden.
            Ben ik zelf nog niet helemaal tevreden mee dus die ga ik nog een keer proberen in DSS.
            Poging 2 en 3 zijn M31.

Pleiaden:
            30 x 30 sec
            20 x 30 sec darks
            Iso 800
            F5.6
            55 mm

M31
            61 x 30 sec
            20 x 30 darks
            Iso 800
            F5.6
            55 mm

Mensen nog tips over instellingen of programma's waar ik ook mee kan proberen te bewerken?
            Attached Files
            Orion XT8G

Comment

yess! je hebt M31 te pakken.
              Je kan ook Nebulosity4 of PixInsight proberen. Da's al wel een stukje ingewikkelder dan DSS, maar je krijgt wel betere controle op je nabewerking.
              Nebulosity4 kan ook je DSLR besturen via de USB kabel en haalt automatisch de frames op zodat je makkelijk op je laptop kan kijken of de focus goed is. Er zit ook een focus tool in waarmee je kan focusseren op een sterretje.
              Wat ook mooi werkt, is BackyardEos.
              Schiet ook bias frames op dezelfde temperatuur+ISO als je darks. Die schiet je ook met de dop erop en de kortst mogelijke belichtingstijd.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Oke ik zal de bias gaan proberen.
                Ik zal ook kijken of ik aan nebulosity4 kan komen. Dat focussen op je laptop lijkt me toch wel ideaal.
                Denk dat een betere lens ook wel een goed idee is.
                Is er een betere lens waarmee je even wat verder kijkt dan de standaard lens en die ook nog een beetje betaalbaar is? Hoeft niet meteen een superlens te zijn maar een kleine stap vooruit waarbij je wel bij het resultaat ook een vooruitgang zal zien.
                Ga ook kijken of langer belichten ook lukt in een serie van 10.
                Orion XT8G

Comment

https://store.canon.nl/canon-ef-50mm...%2Cprimelenses
                  Deze lens is dan geen verandering qua brandpunt, maar wel een hele verbetering tov de kit-lens. Heeft een vaste brandpunt (50mm), is heel lichtgevoelig en maakt mooie foto's. Veel astrofotografen gebruiken deze voor widefield en maken heel mooie opnamen (ik heb hem zelf ook en vind het een toplens, zonder gehinderd door enige voorkennis).

Andere lens is de Samyang 135mm: https://www.camerashop.nl/product/59...SAAEgI9_vD_BwE Langer brandpunt, waardoor je een kleiner beeldveld hebt. Maakt het mikken iets lastiger en de pooluitlijning moet wat beter zijn, maar ook een mooie lens die een aantal fotografen hier hebben, maar dan praat je al meer in de prijsklasse van een telescoop. Als je dit bedrag al vrij zou kunnen maken, zou ik eerder een zwaardere montering met volgmotoren kopen (evt 2e hands) dan een lens. Die kan later altijd nog. Montering is belangrijker (heb ik link geplaatst naar juiste Samyang? Dacht het wel).

Maar misschien kijk ik wel te veel stappen vooruit. Lekker oefenen met widefields, evt timelapsen zijn ook erg leuk om te maken (op dit moment is het programma "startrails" bezig een timelapse in elkaar te zetten die ik woensdagavond gemaakt heb).
                  130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod

Comment

Zo ben weer een tijdje verder.
                    Niet echt veel kans gehad om te oefenen vanwege drukte of slecht weer.
                    Heb op MP een lens weten te bemachtigen. Tamron AF LD Di 70-300. Dus geen kitlens meer die ik hiervoor ga gebruiken.
                    Moet eerlijk zeggen dat ik zelf wel trots ben op het resultaat. Had met het kopen van deze lens gehoopt op zo een soort resultaat.
                    Vraag me alleen af waarom die sterren zo een gloed om zich heen hebben. Kan ik dit voorkomen of heb ik iets niet goed ingesteld?

Tips etc zijn altijd welkom.
                    Attached Files
                    Orion XT8G

Comment

Working...
                    X