Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips and tricks - voor kleurenblinden...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tips and tricks - voor kleurenblinden...

Nou ben ik vast niet de enige op dit forum als het gaat om "hoe ga je om met bewerking van astro kleuren foto's" als kleurenblinde (zwak kleurendoof eigenlijk mbt rood-groen en paars-blauw).

Ik heb tot nu toe, twee kleurencamera's gekocht (tbv planeet, guiding en DSO), maar zou terzijnertijd wel iets leuks willen fabriceren wat niet in de categorie "moderne kunst" gaat vallen.

Zijn hier nog "tips and tricks" voor als het gaat om bewerking van...?

Iemand ideeen?
    Celestron 8'' EdgeHD | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ASI071MC-C

Waarom ga je niet gewoon zwart-wit fotograferen, doe ik ook.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Tuurlijk dat kan ook altijd, maar ben gewoon nieuwsgierig of er methodieken zijn die het mogelijk maken. Ben het met je eens dat zwart-wit ook erg mooi kan zijn.
      Celestron 8'' EdgeHD | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ASI071MC-C

Comment

Hmmm, heeft slimmere ideeen dan "zwart-wit"? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit handicap alhier...

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/...blindheid.html

Comment

Om voor normaal kleurenziende, zoals ikzelf, te simuleren wat kleurenblinden zien (i.e. kunnen onderscheiden), heeft FIJI een paar hulpmiddelen (zie screenshot als bijlage / voorbeeld van tritanopia -'blauw-geel' kleurenblindeid, i.e. niet functionerende 'blauwe kegeltjes') - geen idee of je hier iets aan hebt, eigenlijk zou je het omgekeerde willen, maar dat is nu eenmaal onmogelijk. Je zou bestaande (en algemeen als correct 'gekleurde') opnamen kunnen converteren en met je eigen bewerking vergelijken - wanneer ze er dan ongeveer hetzelfde uitzien zou dit op een 'juiste' bewerking kunnen duiden, maar of dit ook zo is ....? Heb hier geen ervaring mee.

Misschien ook de RGB kleurkanalen van referentie en bewerkte opname splitsen en de respectievelijke histogrammen met elkaar vergelijken en dan die van de bewerkte opname aanpassen, e.g. 'matchen' met de referentie opname?

MvG,
          Peter
          Click image for larger version  Name:	ScreenShot20170812_PH1.jpg Views:	1 Size:	477.9 KB ID:	1350981

Comment

Dank :-)

Comment

Waarom zou je dat moeten willen?

Ik ben geen astrofotograaf, maar heb mijn hele leven wel veel gefotografeerd. Ik heb ook een rood-groen defect (+ nog een rijtje meer problemen aan één oog). Zeker nu in het digitale tijdperk maak en bewerk ik foto's zodanig dat IK ze mooi vind. Ik ben niet van plan om dat zodanig aan te passen, dat anderen de kleuren misschien mooier/beter/natuurlijker vinden, maar dat ze mij niet aanspreken omdat ik een deel van het spectrum niet of niet goed kan zien.

Een keuze, waar ik me goed bij voel, maar die mogelijk voor anderen absoluut onaanvaardbaar is.

Niettemin, wat ik in mijn foto's aan werkelijkheid zie is MIJN werkelijkheid. En die wil ik behouden. Koste wat kost.
              Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Oh ben het helemaal met je een hoor, omtrent "ik" maar ben geïnteresseerd in additionele tips.

Comment

Ikzelf ben ook rood-groen kleurenblind en maak al jaren one-shot color opnames. Wat ik je als tip mee wil geven is, werk altijd op basis van het histogram en zorg dat het histogram overall een kleurneutraal beeld heeft (dwz RGB pieken zoveel mogelijk in balans over elkaar heen). Dit geeft mijn opnames in de regel een goede kleurbalans. Daarnaast kan ik je ook PixInsight aanraden, want hiermee heb ik nog minder problemen om een goede/juiste kleurbalans te vinden (ik doe dit door de kleuren opname te splitsen en dan de R, G, B kanalen door de software te laten normaliseren op elkaar en dan weer samen te voegen.
                  Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Comment

Dank goeie tips ga dat morgen eens proberen met wat materiaal dat ik heb. Ik heb pixinsight aangeschaft daar het toch wel een bijna onontbeerlijke tool is. Snap nog niet helemaa wat je bedoelt met splitsen en normaliseren maar ga eens zoeken in de mogelijkheden of ik het kan vinden.

Comment

Working...
                    X