Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goede tripod voor Star Adventurer?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Goede tripod voor Star Adventurer?

Hoi allemaal,

Ik heb besloten om de Star Adventurer te kopen.
    Nu heb ik ook al in mijn wenslijst, bij Astroforum, een ball head gezet die tot 10 kg gaat.
    Nu zit ik alleen nog te twijfelen over de tripod die ik erbij wil hebben.
    Zelf lijkt mij de Horizon 8115 2-Way Heavy Duty Tripod (2-Way) wel een goede keus. Maar vraag me af of je daar die bovenkant vanaf kan halen zodat de SA meteen op de tripod zit?
    Nu ben ik natuurlijk maar een leek dus ben erg benieuwd welke tripods jullie gebruiken/gebruikten.
    Ben dus erg benieuwd wat jullie een goede tripod vinden en welke jullie mij zouden aanraden?! En natuurlijk welke jullie absoluut afraden.
    Orion XT8G

Ik gebruik de Star Adventurer visueel op een oud Gitzo 1320 statief, inderdaad zonder statiefkop. Dat laatste is echt een heel stuk stabieler. Voor fotografie lijkt mij dat zelfs noodzakelijk. Bij een beetje fotostatief kan de kop er inderdaad af.
    Last edited by John Baars; 18-06-17, 00:52.
    Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Ik heb de 3-way van die horizon en de kop kan er inderdaad af. Kostte wel wat moeite maar het lukte uiteindelijk Ik vind hem niet superstabiel, gebruik hem alleen met dslr+lens en met mijn samyang 135(een vrij zware lens) is het kiele kiele. Maar een beter alternatief weet ik niet.
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ik gebruikte voor mijn star adventurer een (oud) Manfrotto 144B statief.

Stalen ding...stevig en stabiel.... deed zn werk goed
        Laten we de buurt plat gooien...

Comment

Ik gebruik voor mijn star adventurer (die van Caladrius) tevens een Manfrotto 144B statief. ;-)

Heb wel ook de wedge, dus een 2way statiefkop gebruik ik niet.

C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Ik gebruik een Manfrotto 055CXPRO3 Carbon statief, erg stabiel! Deze word zonder kop geleverd dus de SA kan daar zeker op. Eventueel een kop voor daglichtfotografie kan los gekocht worden. Dit statief had ik gelukkig al voor daglichtfotografie.
            Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Comment

Ik gebruik ook een 055CXPRO3 maar dan de gewone aluminium uitvoering. Ik gebruik hem ook voor daglicht. Mag van mij nog wel iets stabieler (een 80/480 triplet APO met camera erachter is ook wel aan/over de grens voor deze combi), maar het is goed te doen. Zeker als je alleen een camera met groothoek of beperkte tele gebruikt is het stabiel genoeg. Ik gebruik in combi met de SA geen balhoofd, maar de wedge die bij de SA te krijgen is.

Bij mijn keuze heb ik juist de balans gezocht tussen portabliteit en stevigheid/stabiliteit (anders had ik ook wel een zwaardere montering dan een SA mee kunnen zeulen). Nu nog een keer een hoekzoekertje fabriceren voor de poolzoeker van de SA
              Last edited by Kunne; 18-06-17, 17:25. Reason: Balhoofd/wedge

Comment

Ik zie hier allemaal tripods die niet meer te koop zijn (op de laatste na). Dus zal nog even wachten op verdere reacties.
                Voor de duidelijkheid ik wil de SA set kopen met alles erbij. (Star Adventurer Mount, Illuminated Polar Scope, Dovetail L-Bracket, Equatorial Wedge, counterweight). De ballhead wil ik dan op de L-bracket doen. Of heeft dit totaal geen meerwaarde? Dan kan ik beter dat geld uitgeven aan een betere tripod?!
                Orion XT8G

Comment

Een Berlebach statief is natuurlijk superstabiel. Deze komt bij je budget in de buurt: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=4741
                  Hier weet ik ook van dat een ervaren astrofotograaf hem meenam op diverse vakanties in combinatie met de Star Adventurer. Erg laag, maar superstabiel. Als je bij Berlebach meer comfort zoekt, moet de portemonnee verder open.
                  Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Kan de 055 tripod van manfrotto eigenlijk afraden voor een SA met een kleine refractor. Zelfs in de laagste stand is de demping voor fotografie eigenlijk te weinig.
                    Skywatcher Star Adventurer - WO Star 71 - Canon 6D - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Comment

Op de website van TS worden een aantal statieven voor de Star Adventurer aanbevolen. Daar zitten geen slechte keuzes bij zo te zien.

Comment

Nou heb via marktplaats een Star Adventurer en een Manfrotto 144B kunnen kopen. Wat een stevig ding is die 144B.
                        Nu hopen dat het mooi weer wordt vanavond zodat ik hem kan uitproberen.
                        Orion XT8G

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                          Een Berlebach statief is natuurlijk superstabiel. Deze komt bij je budget in de buurt: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=4741
                          Hier weet ik ook van dat een ervaren astrofotograaf hem meenam op diverse vakanties in combinatie met de Star Adventurer. Erg laag, maar superstabiel. Als je bij Berlebach meer comfort zoekt, moet de portemonnee verder open.
                          Naast Berlebach heb je ook nog houten statieven van Wolf, niet wat vriendelijker voor de portemonnee.
                          http://www.holzstative.de/

Comment

Even aanmelden uit interesse (ben ook zoekende in de woestijn).

@JWBS, veel success met je aanschaf en foto's nemen (hopen op heldere nachten). Wat voor camera+lens (of kleine telescoop+camera) wil je gaan gebruiken op je Star Adventurer die dan op die Manfrotto 144b gemonteerd wordt?

oetie kun je iets meer uitwijden? Is dat de Horizon 8126 3-weg die je gebruikt ( voorbeeld )? Hoe heb je hem gebruikt? Met kop en dslr+lens, met kop en dslr+telelens, zonder kop maar Star Adventurer + DSLR met lens, of zonder kop maar Star Adventurer + DSLR met telelens (of anders..)?

Bonus vraag kun je bij zo'n Horizon 3-weg de middelste stang ondersteboven erin hangen zodat je DSLR onderaan tussen de poten erin komt te hangen voor extra stabiliteit? Denk zelf dat dit heel veel stabiliteit levert want zwaartepunt heel laag.
                            Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50.

Comment

Ja, dat is hem! Direct de star adventurer op het statief, zonder kop. Die kop is loeizwaar dus niet zo handig. Het kostte me ook erg veel moeite om hem eraf te krijgen (daar is ook ergens nog wel een topicje over). Het ondersteboven hangen lijkt me niet maar ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd. Sowieso: Als dit statief je niet stabiel genoeg is voor alleen je DSLR, dan weet ik het ook niet meer.
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Working...
                              X