Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volgende pogingen: Markarian's Chain, M 51 en NGC 6946 (met supernova 2017eaw)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Volgende pogingen: Markarian's Chain, M 51 en NGC 6946 (met supernova 2017eaw)

Het is weer donker aan het worden in de buurt van Madrid en de hemel is strakhelder. Zojuist heb ik de StarAdventurer buiten gezet en zijn poolzoeker weer op Polaris gericht. De 700D staat nu 5 minuten te belichten op Markarian's Chain. Nou ja, iets ten noorden ervan om nog wat meer Messiers erbij te vangen. De camera staat weer op ISO 1600, de lens weer op 200 mm F/5.6. Duimen dat de pooluitlijning weer goed genoeg is voor 5 minuten belichten. Als dat zo is dan probeer ik nog een frame van 10 minuten om te zien of dat ook mogelijk is. Ik ben nog steeds aan het uitproberen h

Ik ben van plan 90 minuten aan data te verzamelen. Dan door naar M 51 die dan net voorbij het zenit staat. Ook die wil ik 90 minuten doen. Tenslotte wil ik ook nog NGC 6946 90 minuten doen en dan maar hopen dat de supernova er identificeerbaar op staat. Aan de helderheid ervan zal het niet liggen maar als er te veel sterren vlakbij staan dan smelten ze misschien samen. We gaan het zien!

Wordt vervolgd!

Groetjes, Teus
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Hmm ik heb twee frames van 10 minuten gemaakt en beide vertonen een sprongetje in de sterren. Net alsof de StarAdventurer een tik heeft gehad. Geen idee wat er hier aan de hand is. Weet een van jullie het? Hier een onbewerkte ruwe opname van 10 minuten (alleen de levels wat aangepast zodat het niet zo vreselijk oranje is en geresized om het uploaden te versnellen):

Click image for larger version

Name:	IMG_0174.jpg
Views:	1
Size:	401.5 KB
ID:	1339818

Groetjes, Teus
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Ik dacht dat het misschien lag aan het feit dat de tripod op een plank stond die op grind lag. Misschien dat door de veranderende hoek van de camera deze onstabiliteit met zich meebracht. Maar zelfs nadat ik de hele opstelling op ongeveer dezelfde plek had gezet als gisteravond (de Virgo cluster was inmiddels achter mijn huis tevoorschijn gekomen) bleef hetzelfde euvel zichtbaar. Ook bij 5 minuten. Dus ik ben nu 90 subs van 1 minuut aan het schieten. Dat komt de SNR niet ten goede maar zorgt i.i.g. wl voor scherpe beelden.

Bij het richten op het gebied dat ik wilde fotograferen heb ik de twee knoppen gebruikt die de Star Adventurer 12x sneller voorwaarts of achterwaarts laten lopen als een soort van fijnregeling. Wellicht dat dt de oorzaak was en de Star Adventurer in dat geval aan vreselijke backlash lijdt. Maar dan nog verklaart dat niet waarom alle sterren dubbel zijn. Erg vreemd...

Comment

Dit draadje suggereert dat het een balansprobleem is. Dat zou kunnen want ik heb de camera van de montering afgehaald gisteravond en hem er vanavond weer opgezet. Als ik zo klaar ben met Markarian's Chain en naar NGC 6946 ga (ik sla M 51 vanwege tijdsproblemen dankzij dit gepiel maar over vanavond) dan controleer ik de balans wel even.

Comment

Ik denk dat je wel een kleine onbalans moet handhaven om ervoor te zorgen dat het wormwiel Spellingvrij tegen de tandflanken van de tandkrans duwt. Net zoals bij een montering
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Ja goed punt. Hmmm dit zou wel eens lastig kunnen worden. Nou ja, over een uirtje weet ik meer.

Comment

Goeoeoed een sterke disbalans maakt het effect veul erger. Geen dubbelsterren meer maar vette strepen Dus toch maar balans geprobeerd te zoeken. Nog 6 minuten en ik weet meer...

Comment

Een eerste inspectie van een ruw frame laat zien dat de supernova er herkenbaar op staat. Hier een crop met aanpassing van de kleurbalans.

Name:	IMG_0341.jpg
Size:	853.3 KB
ID:	1339833

Comment

Kan het zijn dat ook met een goed uitgelijnde StarAdventurer tien minuten unguided te lang is en dus een 'sprongetje' veroorzaakt?
                  Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Je zou aan de richting van het sprongetje moeten kunnen zien waar het door komt. Als de sterren langs de RA as bewogen hebben is het waarschijnlijk iets in de aandrijving.

Als het grotendeels een andere kant op is is het de hele montering. Een poot die wegzakt, de camera die wegzakt, een kat die tegen een poot aanschuurt, dat soort werk.
                    What where the skies like when you were young?

Comment

Genie Hendriks Ja dat zou kunnen. Desondanks kon ik eergisteren 5 minuten belichten zonder sprongetje en afgelopen nacht niet. Rrrrrrraaarrrrrrr...
                      svdwal Er zijn geen katten hier haha. Verder dacht ik eerst ook aan wegzakkende poten maar het effect bleef toen ik de montering op een solide ondergrond zette. De beweging is inderdaad in de RA richting dus het zal de aandrijving zijn.

Comment

Goed, tijd voor wat resultaten. Hier de onbewerkte foto van Markarian's Chain en meer na stacken en een beetje spelen met de schuifjes in DeepSkyStacker.

Name:	Markarians_Chain.jpg
Size:	2.86 MB
ID:	1339883

En na bewerking met Photoshop:

Name:	Markarians_Chain_levels_flat.jpg
Size:	5.25 MB
ID:	1339884

Dan NGC 6946 mt supernova! Eerst onbewerkt na stacken etc:

Name:	NGC_6946.jpg
Size:	3.51 MB
ID:	1339885

En na bewerking:

Name:	NGC_6946_levels_flat.jpg
Size:	4.49 MB
ID:	1339886

Er is een kleine volgfout zichtbaar ondanks de subs van slechts 1 minuut. Maar M 100 bijvoorbeeld en ook NGC 6946 laten mooi spiraalstructuur zien. Niet slecht ondanks al het gepruts vannacht

Groetjes, Teus

Comment

Kernproef in Noord-Korea, aardbeving in Groningen, voorbijdenderende vrachtwagen? Of toch inderdaad de RA-aandrijving? Klinkt meer aannemelijk. Wellicht een beschadigd tandwiel, stroeflopend asje of toch een net-niet-goede balans.
                          Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Het kan inderdaad een beschadiging zijn. Dat zou dan wel jammer zijn na vijf keer gebruiken! Overigens is er geen verplaatsing zichtbaar tussen frames die 1,5 uur na elkaar genomen zijn...

Comment

Working...
                            X