Announcement

Collapse
No announcement yet.

StarAdventurer uitgeprobeerd

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• StarAdventurer uitgeprobeerd

Hallo allemaal,

Gisteravond ben ik op pad gegaan met een collega van ESA. We zijn zo'n 30 km ten zuiden van Guadalajara, ten oosten van Madrid, beland. We hadden slechts 30 minuten astronomisch donker voordat de maan opkwam dus die heb ik ten volle benut.

Naast mijn gloednieuwe StarAdventurer heb ik een Nikon D5300, die ik van een collega had geleend, gebruikt. Ik heb de StarAdventurer zonder batterijen gebruikt door hem via een USB kabel met mijn laptop te verbinden. Ook de camera heb ik vanaf mijn laptop bediend om zo niet de sluiterknop te hoeven indrukken. Gelijk een paar lessons learned: tafel en stoel mee en zorgen voor kabels van voldoende lengte. Maar een paar doosjes doen ook wonderen:

Click image for larger version  Name:	IMG_1815.jpg Views:	1 Size:	3.21 MB ID:	1334459

Meteen de volgende uitdaging: de camera richten. Wat is dat lastig zeg! Zelfs op de Live View valt bar weinig te zien. Dus met goed geluk de camera op de Tweelingen gericht en 12 opnames van 30 seconden gemaakt met 18 mm en 800 ISO. Na stacking in DSS (darks en flats toegepast) krijg ik dit resultaat

Click image for larger version

Name:	Gemini_small.png
Views:	1
Size:	2.43 MB
ID:	1334469

Dat stacken valt ook al niet mee en ik meen toch nog een vorm van vignetting te zien. Goed, dan Ursa Major. 39 opnames van weer 30 seconden elk met 18 mm en 800 ISO.

Name:	Ursa Major_small.png
Size:	2.45 MB
ID:	1334472

Geen idee wat er hier fout ging maar de kleuren zijn niet best. En wederom vignetting zo te zien. Ik heb in ieder geval gezien dat M 51er op staat hahaha.

Jupiter in Virgo was het volgende doel. 16 opnames van 10 seconden elk met 55 mm en 800 ISO. Als je inzoomt op Jupiter kun je drie maantjes zien. De vierde, Io, stond op het punt achter Jupiter door te kruipen.

Name:	Virgo with Jupiter_small.png
Size:	2.31 MB
ID:	1334471

De kleurgradient linksonder wordt veroorzaakt door de opkomende Maan. Ik had gehoopt dat het stacken de vliegtuigsporen weg zou halen maar nee dus. Weet iemand hoe ik dat kan doen met DSS of ene ander programma?

Tenslotte de Maan. 16 opnames van 1/1000 seconde elk met 55 mm en 800 ISO.

Name:	Moon_small.png
Size:	1.01 MB
ID:	1334470

Wat is dit leuk zeg! Blij dat de aanschaf va de StarAdventurer een goede keuze was. Nu op zoek naar een camera en lenzen.

Groetjes, Teus
    20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Ja verslavend he!

Tip van oetie: 3dprint een flitser adapter voor een RDF. Kost je een paar euro, en dan moet je nog een RDF hebben natuurlijk, maar dat is ZO veel relaxter richten!

https://www.astroforum.nl/forum/astr...naloge-flitser

Of je verkoopt de star adventurer wee ren je gaat schetsen
    Spuit 9 op zijn minst...
    12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Ja goede tip van die RDF. Ik zag al dat Teleskop Express ze ook verkoopt.
      20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter - SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Overigens kan ik zelf de door mij toegevoegde foto's niet zien. Ik hoop dat dat bij jullie beter gaat...

Comment

Nee, ik zie ze ook alleen als ik erop klik. Je kan die adapters ook kopen bij TS maar dan kosten ze een euro of 20 (of meer?) en ik vind het juist zo leuk om een nieuwe techniek te gebruiken.
          Spuit 9 op zijn minst...
          12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Ja dat is ook leuk! Maar ik heb geen RDF dus... Ik ga ook ff hier in Spanje kijken.

Comment

Ik zie dat het *.png files zijn, daar heeft het forum tegenwoordig moeite mee. Als je er jpg's van maakt gaat het wel.

Verder: vette foto's! Veel sfeer, doordat het niet helemaal zwart is. Om de vliegtuigsporen weg te krijgen kies je het beste een stackingmethode zoals kappa-sigma-stacking. Rtfm die je op de website van DSS vindt.

Voor het richten: ik ben tot nu toe te beroerd geweest om zo'n rdf voetje te halen (wel 1x mee gewerkt, is echt fijn!) maar je kan ook de lifeview gebruiken op je laptop, of gewoon een proefopname maken op 2" iso 10 miljoen-miljard. Dat zie je snel genoeg of je goed staat. Niet vergeten de settings weer terug te zetten naderhand!
              Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Bedankt voor de tips! Ik ga me morgen eens inlezen in die kappa-sigma stacking.

Comment

Originally posted by petelaa View Post
                  of gewoon een proefopname maken op 2" iso 10 miljoen-miljard.
                  Haha, ik moest hardop lachen bij deze kabouter Wesley referentie .
                  Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

Liveview op de Nikon werk samen met de ISO waarde zet je deze waarde even tijde!ijk op maximaal, dat zie je ook meer met de liveview. Heb je eenmaal je FOV bepaald, dan zet je de ISO waarde weer in opname stand zoals bij jouw 800. Verder toch mooie fotos
                    RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Comment

Dank, goede tip!

Comment

Working...
                      X