Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Astrofotografie" met je smartphone?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• "Astrofotografie" met je smartphone?

Zal mezelf beschrijven als casual beginner met gelimiteerde kijktijd. Wel een gezonde portie interesse hoe alles werkt en oplossingsgericht. Sinds mijn doorstoot in de hobby van de ene in de andere verbazing gevallen.

Handheld foto's maken met je smartphone / gsm door je oculair is moeilijk, op zijn zachtst gezegd, vanwege beweging/instellingen. Wel wat leuke kiekjes kunnen maken van de maan maar daar houdt het dan ook op.

Nu had ik gelezen op andere (buitenlandse) forums bijvoorbeeld Cloudinights , of astronyforum.net , dat astrofotografie via je smartphone een inhaalslag aan het maken is voor beginners zoals ik, om even te kunnen proeven aan de kunst van de astrofotografie.

Je moet dan wel een app hebben zoals bijvoorbeeld Night Cap Pro voor de iphone. Die kost minder dan 2 euro. Je kunt zelf instellingen doen i.p.v. dat de camera app die zelf kiest. Sinds IOS 10 is er voor de camera een en ander vrijgegeven voor app ontwikkelaars zoals ISO waarde, sluitertijd, witbalans, focus enzo. Dat kun je dus allemaal zelf instellen. Er zijn ook voorinstellingen waarmee je schijnbaar gemakkelijk mooie foto's kunt maken van bijv. sterrenlijnen of passerende satellieten of het ISS. Ik wil hier binnenkort mee aan de gang als omstandigheden het toelaten.

Ben erg benieuwd naar ervaringen van collegae, misschien andere app voor android. Of andere apps of ideen.
    Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50.

Zoals je al opmerkt is het vastzetten van de phone achter het oculair een van de problemen. Er zijn diverse vastzetsystemen, maar het blijft een beetje prutsen.

het tweede punt is het afdrukken. Dat introduceert beweging, er zal dus een of ander timer systeem in de software moeten zitten, of een koppeling bia bluetooth met nog een smartphone.

Het derde punt is dat het lensje erg klein is. Als je met oculairprojectie werkt wil je liefst dat de uittreepupil even groot is als het lensje. Omdat het lemsje piepklein is moet de uittreepupil dat ook zijn, en daardoor wordt deep sky fotografie veel te lastig.

als laatste, instap-fotografiespullen zijn niet heel duur meer, en ze kunnen wel veel meer. Dat lijkt mij een extra reden om het gehannes met een smartphone over te slaan.
    What where the skies like when you were young?

Comment

Ik moet op de verschillende sites eens kijken welke vastzetsysteempjes bestaan.

Vwb het afdrukken heb ik al ontdekt dat je dat met volumeknopje van kabel van oordopjes kan doen, dus geen beweging van smartphone tijdens afdrukken
      Skywatcher 130/650 PDS newton, Skywatcher 90/1250 maksutov, AZ-4 montering op (RVS) 3-poot, Bresser Condor 10x50.

Comment

Ben ook benieuwd naar die vastzetsysteempjes heb je al iets interssants gevonden?

Comment

Wat ik nu gebruik en ook leuke resultaten opleverd is deze occulair
          Click image for larger version

Name:	smart.JPG
Views:	2
Size:	13.7 KB
ID:	1347492
          kan op de camera zetten van smartphone, en je druk hem in je telescoop, is 1.25
          er zit een 10mm lens in, onderstaande foto van de maan heb ik er mee gemaakt.
          p.s. ik heb dit zelf met een android (s7 edge) gedaan, hier zit standaard een pro modus in
          hier kan je iso en alles wat je maar wilt instellen, ook een timer

Name:	maan.jpg
Views:	1
Size:	30.7 KB
ID:	1347493
          Attached Files

Comment

hieronder een link, kost rond de 10 euro

https://nl.aliexpress.com/store/prod...790691993.html

Comment

Astrofotografie met een iPhone kan heel goed hoor. Vooral planeten en de Maan laten zich mooi in beeld brengen.

Deze foto is gemaakt met een iPhone 4s door een 40cm SCT telescoop. De truuk is filmen. Mooie losse astrofoto's maken met een smartphone is mij nog niet gelukt. Met filmen ben je een boel problemen kwijt en kan je gaan stacken met programmas zoals AutoStakkert e.o Registax.

De bewerking hierboven is van mede AF lid Extrafocaal . Zie dit draadje voor meer info: https://www.astroforum.nl/forum/astr...r-op-8-9-april
              Celestar8 op wedge en landmeetstatief | Klassiek 114mm/900mm Newton op klassiek EQ mount | EQ3 Mount | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Toevallig. Vanmorgen was ik wat aan het prutsen geweest met een 6cm f/7 refractor bij 46x met dit als resultaat.
                Attached Files
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Op sterrenwacht Rijswijk is de volgende adapter in gebruik. https://www.altairastro.com/Altair-S...g-Adapter.html

Als het niet te druk is kan iedereen met een "zelfgemaakt" plaatje van de Maan op de eigen telefoon naar huis. Vaak zie je dat ze onmiddellijk gedeeld worden met vrienden en familie. Mensen zijn er zeer enthousiast over.
                  Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                  Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Hier ook iets in die aard. Werd hier gebruikt voor fotografie van zonnevlekken eergisteren.

Name:	adapter.JPG
Views:	1
Size:	40.5 KB
ID:	1347513
                    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Die op de foto van Jeanpierre gebruik ik ook. Ik gebruik het voor af en toe een fotootje van de zon en de maan.

Gekocht bij robtics.
                      Click image for larger version  Name:	image_89913.jpg Views:	1 Size:	25.5 KB ID:	1347543

Hier paar fotootjes gemaakt met een smartphone.
                      Click image for larger version  Name:	image_89914.png Views:	1 Size:	47.6 KB ID:	1347544
                      Click image for larger version  Name:	image_89916.jpg Views:	1 Size:	25.1 KB ID:	1347545

Click image for larger version  Name:	image_89917.jpg Views:	1 Size:	45.9 KB ID:	1347546

Click image for larger version  Name:	image_89918.jpg Views:	2 Size:	60.4 KB ID:	1347548

Click image for larger version  Name:	image_89919.jpg Views:	1 Size:	14.1 KB ID:	1347547 ​ ​​​​
                      Last edited by kefkef; 17-07-17, 20:35.
                      130mm/650mm newton | 40mm Coronado PST | 254mm/1200mm dobson

Comment

Originally posted by John Baars View Post
                        Op sterrenwacht Rijswijk is de volgende adapter in gebruik. https://www.altairastro.com/Altair-S...g-Adapter.html

Als het niet te druk is kan iedereen met een "zelfgemaakt" plaatje van de Maan op de eigen telefoon naar huis. Vaak zie je dat ze onmiddellijk gedeeld worden met vrienden en familie. Mensen zijn er zeer enthousiast over.
                        Dat ziet er interessant uit! Hoeveel gedoe is het om de boel goed te centreren hiermee? Je zegt er al bij "Als het niet te druk is": Dat is het natuurlijk meestal wel, maar hoe niet druk kan het zjin?
                        Spuit 9 op zijn minst...
                        12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Bij de Cosmos sterrenwacht hebben we ook zo'n ding. Een iets andere als hierboven getoond. Het centreren is bij ons een kwestie van een minuutje. Gewoon de lens van de mobiel zo precies mogelijk midden in het kijkgaatje vastzetten en dan weer op het oculair vastzetten.

Dat betekent wel dat ik het alleen gebruik aan het einde van een rondleiding bij onze telescoop.
                          Celestar8 op wedge en landmeetstatief | Klassiek 114mm/900mm Newton op klassiek EQ mount | EQ3 Mount | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Comment

Eigenlijk is hij niet goed afgebeeld. Je draait hem om en kijkt in de nose-piece. Het lensje van de smartphone moet in het midden zichtbaar zijn. Dan schuif je de klemmetjes aan en zet ze vast. Vervolgens gaat hij over het oculair en weer vastdraaien. Past natuurlijk niet over een dikke 41mm Panoptic. De rest is smartphone-techniek. Publiek heeft de neiging om wel tien foto's te willen maken. Allemaal hetzelfde plaatje trouwens. Oh ja , ze moeten ook nog leren dat "tip" voldoende is om de foto te maken, dus niet drukken. Al met al toch wel wat uitleg en ze moeten ook het idee krijgen dat zij de foto "zelf" genomen hebben. Kost zomaar 4 minuten voor een fotosessie-tje, dus meer dan 5 kandidaten moeten er niet in de rij staan. In de praktijk is de rij niet groter geworden dan een stuk of vijf. Er is zoveel anders te zien op dat dakterras. Dat bij een publieksdruk van ongeveer 20 personen. Zo niet-druk dus.

Als het veel drukker is laat n van ons met een beeldopbouwende en zelfstackende camera in enkele stappen zien hoe een plaatje ( bijv. Orionnevel) wordt opgebouwd. Vraag me niet naar het merk, dat is nl. niet geheel mijn stiel.

Edit: Net als bij Schoenmaker doen we het meestal aan het einde van een rondleiding/ presentatie.
                            Last edited by John Baars; 19-07-17, 16:41. Reason: Edit: vergeten
                            Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
                            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Cool, dank voor de info. Misschien ook maar zo'n dingetje halen voor bij het API.
                              Spuit 9 op zijn minst...
                              12" Meade Lightbridge, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 450D

Comment

Working...
                              X