Announcement

Collapse
No announcement yet.

vraagje .. heb ik voor fotografie ook filters nodig en zoja welke .

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• vraagje .. heb ik voor fotografie ook filters nodig en zoja welke .

ik heb een ASI ZWO kleurencamera en vroeg mij af of het nuttig is daarbij filters te gebruiken, en zoja welke voor wat .
    planeten geen ?? i.v.m. kleur
    deepsky misschien toch een UHC filter o.i.d. ?
    alvast bedankt voor het antwoord.

Voor deepsky eventueel ook een Ha filter voor als de maan schijnt maar eerst maar eens gewoon lekker met die camera gaan spelen!!!
    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

Precies. Eerst spelen met je camera. Kijken wat de mogelijkheden (en onmogelijkheden) zijn en dan pas naar filters kijken.
      Welke camera heb je gekocht? Wat ik in ieder geval weet met een kleurencamera en filters is dat je in de nabewerking veel meer moet spelen met de kleuren om de kleur"fouten" veroorzaakt door de filters eruit moet halen. Vandaar eerst spelen met je camera. Ervaring opdoen in belichten en dan nabewerken. Dan kom je erachter welke filters je graag erbij zou willen hebben.
      130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Hoe dat met de ZWO camera's zit weet ik niet, maar een lichtpollutiefilter zit bij mij standaard op de Canon. Met andere filters heb ik (fotografisch) geen ervaring.
        Celestron C8 , Skywatcher 80ED Triplet APO, 12" f/4 Sumerian.
        AVX mount, Canon 600D (modded), ASI224MC.

Comment

Liever geen enkel filter, maar (indien van toepassing) een paar liter benzine om naar een donkere stek te gaan.
          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Als je een scherper plaatje wilt moet je beginnen met een UV/IR block filter. Soms zit die er standaard bij, maar bij goedkope Chinese filters is alleen het IR geblockt.
            Baader maakt goede UV/IR block filters. Probeer het maar eens, je opnames worden er iets scherper van.
            zie: https://www.astromarket.org/filters-...-and-luminance
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Working...
            X